מנכ"לית אופנהיימר ישראל: "זה לא שהרע מאחורינו, אבל אנחנו כבר מכירים את הסיכונים"

שנת 2022 קשה במיוחד לשוקי ההון. הריביות עולות, האינפלציה משתוללת, הבורסות נופלות (וגם האפיקים הסולידיים סופגים הפסדים), והחשש ממיתון עולמי מתחזק • האם זה הזמן להשקיע במניות, או שהרע עוד לא מאחורינו? מומחי ההשקעות דנו בכך בפאנל "הכלכלה העולמית סוערת: לאן ינווטו המשקיעים?" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס

אביבית מנה-קליל, מנכ''לית משותפת, אופנהיימר ישראל / צילום: יוסי כהן
אביבית מנה-קליל, מנכ''לית משותפת, אופנהיימר ישראל / צילום: יוסי כהן

איפה לשים את הכסף כשהשווקים רועדים? בשאלה זו דנו בפאנל "הכלכלה העולמית סוערת: לאן ינווטו המשקיעים" בוועידת ישראל לעסקים, בהנחיית עיתונאי גלובס חזי שטרנליכט. בפאנל השתתפו ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל; פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי, בנק הפועלים; חגי שרייבר, מנכ"ל הפניקס השקעות; אלחנן רוזנהיים, מנכ"ל פרופימקס; ואביבית מנה-קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אנחנו בתקופה של חוסר ודאות, מאז תחילת המלחמה באוקראינה והעלאות הריבית בארה"ב. אנחנו במצב חריג, גם הבורסות נופלות וגם התחום הסולידי שלילי. לאיזו סיטואציה נקלעה הכלכלה העולמית?
ליידרמן: "אנחנו בהתאמה של הכלכלה והשווקים למציאות חדשה, הפרמטר המרכזי שהשתנה זה הריבית. עולם שהיה לאורך שנים עם ריביות נמוכות באופן אב-נורמלי, שווקים עם איים של בועות, כשריבית הפד עולה מרבע אחוז במרץ לכיוון של חמישה אחוז בסוף השנה, אין דבר כזה שהשוק לא ישתנה. לזה נוסיף את אי הוודאות הגיאופוליטית, אז התמחור של הנכסים עובר תהליך של תמחור מחדש. מחיר של מניה, ערך נוכחי של רווחיות עתידית, זה לא אותו דבר כשהריבית עולה.

"לדעתנו נראה במחצית הראשונה של 2023 ירידה באינפלציה בארה"ב ובישראל. יש הרבה מאוד ריסון בדרך. יש אפקט עושר שלילי, השפעת הריביות, אי ודאות גדולה. לכן אולי לא נראה במדד בחודש הזה או הבא, אבל לקראת אמצע 2023 נראה ירידה באינפלציה. המסקנה - מרבית העלאות הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב מאחורינו. השווקים יתייצבו למצב חדש, 'ניו נורמל'. יש גם ירידה דרמטית במחירי הגז הטבעי. כנ"ל בארה"ב, מחיר הנפט, זה מוסיף לריסון האינפלציה".

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר
 פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר

עד כמה חריג מה שהשווקים עוברים עכשיו?
לוין: "יש הרבה דברים חריגים. יש לנו סקר ענק שאנו עושים בעולם, 80% ממנהלי ההשקעות מבינים שצריכים לעשות שינוי באסטרטגיה ובהשקעות, אבל 70% לא עושים. הבלבול עוד פה. עדיין לא מבינים את השינוי הטקטוני שאנו עוברים. לא ראינו הידוק מוניטרי כזה דרמטי. מאחורינו שנים שבהן הבנקים המרכזיים ביצעו הידוקים, אבל על רקע צמיחה מאוד יציבה. עולם ההשקעות שהכרנו ב-30 שנה האחרונות משתנה בצורה מאוד דרמטית. אני עוד לא מדברת על השינוי הגדול במים ובמזון בגלל משבר האקלים, שתורם לאינפלציה. אני מסכימה עם ליאו שיש דברים שמדכאים אינפלציה, דולר חזק, ירידת מחירי האנרגיה, הכל נכון, אבל ברמה הגיאופוליטית Winter is coming, והשאלה איך העולם ילמד ויתמודד עם מה שהבנקים המרכזיים יצאו לעשות - לשבור את האינפלציה. האינפלציה מוטית היצע ולכן ישברו הרבה דברים בדרך. אנחנו עדיין חיים בריבית ריאלית שלילית, גם בשנה הבאה.

"דבר נוסף: חברות נמצאות ברמת מינוף הרבה יותר גבוהה מב-2008. זה הסתדר מצוין כשהריבית הייתה נמוכה. חלקן נערכו, אבל יהיו התמודדויות. אנחנו צריכים להיות מאוד פתוחים ולהבין את כל אוסף ההשפעות שיש עלינו".

ענת לוין, מנכ''לית בלקרוק ישראל / צילום: יוסי כהן
 ענת לוין, מנכ''לית בלקרוק ישראל / צילום: יוסי כהן

בחיסכון ארוך הטווח, איך המצב משפיע?
שרייבר: "הרבה מדברים על חוסר הוודאות וההפסדים בשנה האחרונה. הגיע משבר במניות אבל הוא לא לווה בהפחתות ריבית כמו שהתרגלנו אלא בעליות ריבית, מה שגרם להפסדים גם באפיקי האג"ח. מי שיסתכל אחורה השנה אולי יהיה מאוכזב, אבל אני מנהל כסף לעשרים שנה קדימה. אנחנו מנהלים בהפניקס השקעות כ-230 מיליארד שקל בחיסכון ארוך טווח. מבחינות מסוימות החיים שלי קצת יותר קלים - אג"ח ממשלתיות בריבית ריאלית חיובית. אפשר למצוא גם בלי ללכת לחברות מסוכנות ויכול לישון יותר טוב בשקט".

"חברות בריאות עם קופת מזומנים דשה נהיו הרבה יותר זולות"

אחרי הנפילות של החודשים האחרונים, אחת השאלות העיקריות שעולו היא האם זה הזמן לקנות מניות.

מנה-קליל מאופנהיימר אומרת כי "הטיימינג של הכנס מושלם. זה הזמן לבחור ולבנות תיק עם כל האומץ. אני אישית עשיתי זאת", אמרה.

"זה לא שהרע מכל מאחורינו, אבל עכשיו להבדיל מלפני שנה אנחנו מכירים את רוב הסיכונים. יודעים שהריבית בעלייה, מכירים בתופעת האינפלציה, רואים שיש סיכון למיתון בהרבה מקומות, כנראה שלא יהיה מנוס מזה, וגם עדים למלחמה באוקראינה", היא מסבירה למה זה הזמן לחזור לשוק ההון. "הסיכונים קיימים אבל אנחנו מודעים להם. מעבר לזה היו ירידות מאוד קשות בשווקים, בקרב חברות הטכנולוגיה הישראליות למשל, נכון שהתחזיות יורדות אבל השווקים הגיבו יותר חמור, קיבלנו מכפילים מאוד מעניינים. חברות בריאות שמייצרות מזומן עם קופת מזומנים דשנה ועם אסטרטגיה ומוצרים טובים נהיו הרבה יותר זולות. כאן אולי המקום להסתכל למניות בעיניים ולעשות סלקציה הגיונות ולבחור בחברות שהן בכיוון נכון ומגיבות נכון למה שקורה בשוק.

היה משבר בשנות ה-2000, אחר כך משבר הנדל"ן של 2008 ואז עשור של ריבית אפסית ועליות בשווקים, ועכשיו משבר נוסף, איך מאפיינים אותו?
רוזנהיים: אני מבין בהשקעות נדל"ן ולא בשוק ההון. אני חושב שממש עוד לא ראינו את כל הרע, השנתיים שלוש הבאות יהיו קשות מאוד. אין מפגש רצונות בין קונים למוכרים בענף שלנו. אני יכול לתת דוגמה, בנינו 296 בתים באוסטין טקסס, 96% מהם מושכרים. נכנסנו למו"מ, אך הקונה הפוטנציאלי לא הצליח להשיג מימון על רקע עליית הריבית. עוד קונה פוטנציאלי דרש הנחה, הסכמנו. עדיין קיבלנו 10 מיליון דולר מעל התוכנית המקורית שלנו. השוק מתחיל לרדת ואני חושב שנראה הזדמנויות מאוד גדולות כי המשבר רציני. היה מין 'גולדן אייג'' החל מנפילת חומת ברלין".

אלחנן רוזנהיים, מנכ''ל פרופימקס / צילום: יוסי כהן
 אלחנן רוזנהיים, מנכ''ל פרופימקס / צילום: יוסי כהן

לוין: "בתחילת השנה הפנמנו את הסיפור של האינפלציה. אחר כך היה שיח של מיתון והאטה, ועכשיו מבינים שההאטה תגיע לפני שישתלטו על האינפלציה וזה יוצר בלבול מאוד גדול בשווקים. השאלה איך מתמודדים עם האטה או מיתון בעולם שאי אפשר להשתמש בכלים פיסקליים. תראו את בריטניה - זה האתגר".

מה הולך להיות ב-2023 אחרי שנה כל כך מטלטלת?
ליידרמן: "קשה לנבא. אנחנו לא פסימיים ברמה של נוריאל רוביני, לא חושבים שהעולם הולך לקטסטרופה אלא אם תהיה מלחמת עולם שלישית. זה הכי מדאיג, הדה-גלובליזציה, המסרים של סין מהשבוע שעבר. לדעתנו הסיכון המרכזי זה דשדוש ו'יפניזציה' של הכלכלה הגלובלית, עם פגיעה בגלובליזציה. הייתה לי שיחה עם משקיעים מגרמניה, סיפרו על תעשיית הרכב שם, אמרו שצריכים לכתוב את הספר מחדש. היה ירח דבש עם הגלובליזציה. כשאמרו 'ייצור מכונית' לא התעמקת מאיפה הצמיגים, השמשות, השבבים - זו הייתה מכונה משומנת היטב, ועכשיו זה חזרה לבסיס. צריך להיערך ולארגן את המערכת הלוגיסטית, והתוצאה היא לוקאליזציה במקום גלובליזציה. רמת המחירים תהיה יותר גבוהה כי יותר יקר לייצר שבבים בהולנד או גרמניה. כל הטרנספורמציה רק בתחילתה.

"כאן הסתבכו שני דברים, שיבושי שרשרת האספקה והדה-גלובליזציה עם יריבות סין-ארה"ב. קשה לי לראות את כלכלת ארה"ב החזקה נכנסת למיתון למעט רבעון או שניים. בישראל רואים האטה בצמיחה, לא מיתון. אירופה במצב בעייתי. אסיה נראית ברמה חלשה, בנקים וחברות ביטוח עזבו לחלוטין את הונג קונג. זה הסיכון העיקרי, עולם אפור עם סיכונים פוליטיים, וירוס חדש, שריפות - מוקדים של אי ודאות גיאופוליטית. מתישהו העולם יידע לצאת והשווקים הפיננסיים יגיבו".

בינואר השנה היינו בריבית של 0.1%. היה מימוש נכסים ברגע הנכון, או מצטערים שלא מימשתם?
שרייבר: "יש את השוק הריאלי ושוק המניות של הנדל"ן. אני גאה במימושים בתחום הריאלי שעשינו. לדוגמה מכירת 'מול הים'. בקשר למחירים, אני זוכר את השנים 1995-2005 שהמחירים נומינלית נתקעו, ויש שחיקה ריאלית. כל הכסף שלי בחיסכון ארוך הטווח. אני חושב שהעננים התקדרו והחורף מגיע, בעולמות השבבים כבר עמוק בתוך החורף בגלל המתח בין סין לארה"ב, אבל בסופו של דבר המחירים משקפים. אנבידיה למשל כבר מגלמת את זה. בסוף מגיעים הדוחות הכספיים ורואים מי יודע להתמודד יותר ופחות טוב".

חגי שרייבר, מנהל חטיבת ההשקעות בהפניקס / צילום: יוסי כהן
 חגי שרייבר, מנהל חטיבת ההשקעות בהפניקס / צילום: יוסי כהן

היה לנו פעם מה שנקרא שוק ההנפקות, בחודשים האחרונים זה לא מה שקורה.
מנה-קליל: אתמול בלילה הונפקה חברת מובילאיי שנרכשה לפני 5 שנים ע"י אינטל. אינטל החליטה להפריד את הפעילות החוצה ואתמול היה התמחור, מובילאיי הונפקה בשווי של כ-16.5 מיליארד דולר, כשהרכישה הייתה 15.3 מיליארד דולר. כלומר, תשואה כמעט אפסית על פני זמן, כשבפנטזיה של אינטל דיברו על שווי של 50 מיליארד דולר. אני מניחה שיגיע ל-20 מיליארד דולר כי התמחור היה יחסית הגיוני. אני מאוד אופטימית, חושבת שהמניה תרוץ קדימה, אבל זה מקרה נדיר, שוק ההנפקות התייבש".

ישראליות שנכנסו לבורסה, שמות מעניינים?
מנה-קליל: "נתחיל דווקא מהשמות המעניינים. מיקרוסופט פרסמה דוחות יפים. זו חברה טובה, נכון להיות בחברות כמו מיקרוסופט ואפל שיש להן יכולת להעלות מחירים ולזרום יחד עם האינפלציה. תעשייה נוספת שנהנית היא תעשיית הבנקים.

"מבחינת הישראליות עברנו תהליך לא פשוט, היו הרבה הנפקות בשוויים מאוד גבוהים שנהנו ממגיפת הקורונה שהאיצה צמיחה. מאז השוק התייבש, חברות מתייעלות ומקצצות. אני ממליצה על מאנדיי , חברה נהדרת שהונפקה בשנתיים האחרונות, מוצרים מעולים שקלעה לנישה מאוד אטרקטיבית ומזרזת את המעבר שלה לרווחיות. מניה יותר שמרנית - סולאראדג'  שתהנה ממשבר האנרגיה באירופה ובכלל, מייצרת מוצרים לעולם הסולארי, הנהלה יוצאת מהכלל".

לוין: "מעט מאוד מבינים את העולם הזה של תעודות סל שקשורות לאיגרות חוב, זה אחד האזורים הכי צומחים ואחת מנקודות המפלט לשנתיים הקרובות. אי אפשר להשאיר את הכסף בכיסים, אין ספק שעולם האשראי עושה דברים מאוד מעניינים, יש דברים מאוד מעניינים בדרג השקעה לתקופות הקרובות. צריך להיות זהירים מאוד, יש מכשירים נהדרים, אפילו קצרים. צריכים לחשוב על השקעה בתשתיות, במיוחד תשתיות אנרגיה. האתגר הכי גדול זה אנרגיה חלופית".

למי שמסתכל על השווקים ומקבל סחרחורת, יש אפשרויות פרטיות מעניינות?
רוזנהיים: "אני חושב שיהיו הזדמנויות מצוינות כאלה בעוד שנה".

הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, HOT, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת חשמל