נאומו של נתניהו חולל סערה והופסק באמצע: "משבר כלכלי עולמי זה לא תירוץ למה שקורה כעת לכלכלה הישראלית"

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי אם יחזור לתפקיד ראש הממשלה, הוא יקפיא את תעריפי החשמל, הדלק, המים והארנונה • לטענתו, המקורות התקציביים לכך יגיעו מעודפי גביית המסים שהגיעו ל-60 מיליארד שקל

בנאום שעורר סערה רבה באולם ועידת ישראל לעסקים של גלובס, פרס יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו את משנתו הכלכלית ואת תוכניתו לטיפול באינפלציה ובמשבר הדיור. "אני רוצה לפרוס בפניכם את החזון הכלכלי שהוביל אותי כראש ממשלה וכשר אוצר, ואז לדבר על הבעיות בשטח ואיך מטפלים בהן בצורה רצינית", פתח נתניהו. 

לדבריו, "אין אפשרות לקיים את המדינה הזו אם היא לא תהיה חזקה מבחינה ביטחונית. הבעיה היא שזה עולה הרבה מאוד כסף, וכדי שיהיה כסף צריך כלכלה חזקה וחופשית. עשיתי כ-80 רפורמות, ואפילו זוכה פרס נובל מילטון פרידמן הגדיר אותן כמהפכניות. זה הזניק את כלכלת ישראל מ-17 אלף דולר הכנסה לנפש ל-55 אלף דולר כרגע. עברנו את יפן, את גרמניה ואת בריטניה. חיזקנו את הביטחון והפכנו את ישראל למעצמת סייבר וכוח מודיעיני".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

נתניהו הוסיף כי העוצמה הכלכלית שיצר לדבריו היא זו שבזכותה כרתה ישראל את הסכמי אברהם. "העוצמה הכלכלית והצבאית נתנה לנו גם עוצמה מדינית. זה פתח לנו את הדלת לארבעה הסכמי שלום עם מדינות ערב. שלום מתוך עוצמה. לא ויתרנו על מילימטר. משולש הברזל של כוח צבאי, מדיני וכלכלי נשען על המוקד הכלכלי".

בנוסף לכך, נתניהו התייחס לתקופתו כשר אוצר בתחילת שנות האלפיים, שלאחריה זכה הליכוד בראשותו ב-12 מנדטים בלבד. "שילמתי מחיר כבד על רפורמות גדולות שעשינו, כמו למשל קיצוץ מסיבי בקצבאות הילדים, מה שהוציא אוכלוסיות שלמות לשוק העבודה, וזו מהפכה ענקית שאנחנו עדיין בתוכה. אז התפלאו שלקחתי את תיק האוצר, כי לא הכירו את הרקע הכלכלי שלי כבוגר MIT וכעובד באחת מפירמות הייעוץ הגדולות בעולם בבוסטון". 

מהומה באולם 

בשלב זה פרצה מהומה גדולה באולם, כאשר מפגינים קראו קריאות והניפו שלטים נגד נתניהו. לאחר מספר רגעים בהם נאומו נקטע, ענה להם יו"ר האופוזיציה: "אתם אותם חבר'ה שרצו להשאיר את הגז במים. תודה רבה לכם. אם היינו הולכים לפי הדוקטרינות שלכם, היינו נשארים עם רף של מתחת ל-17 אלף דולר לנפש. זו השיטה של מרצ, לסתום פיות. אנחנו מצפצפים על זה. אנחנו רוצים חופש דיבור ופתיחת ערוצים, ולא סגירת ערוצים. הם לא מוכנים להתמודד עם העובדות".

לאחר מכן המשיך נתניהו בנאומו, אך מהקהל המשיכו לקרוא מעת לעת קריאות נגדו. "בזמן שאנחנו הפכנו להיות כמעט הכלכלה המובילה בהכנסה לנפש, אי-השוויון ירד למקום הנמוך ביותר זה 20 שנה", אמר נתניהו והוסיף: "למה הבאנו שוויון יותר גדול? כי אנשים נכנסו לשוק העבודה. שם אנשים מרוויחים הרבה יותר מאשר בקצבאות. אי-אפשר לקבל רווחה חברתית בלי שוק חופשי".

המשבר הכלכלי הנוכחי

יו"ר האופוזיציה עבר לדבר על המשבר העולמי בכלכלה והציג שקף של מדד המחירים לצרכן - שהראה שהיום הוא גבוה פי תשעה מאשר בתקופתו כראש הממשלה. "בשנים שאנחנו היינו בשלטון קיבלנו ממשלות השמאל אינפלציה ענקית והורדנו אותה. היא הגיעה מתחת לאפס. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אומרת את זה, לא אני. בממשלת לפיד האינפלציה קפצה פי תשעה. המשכנתאות התייקרו ביותר מ-10,000 שקל לשנה. זה לא ייאמן".

בשלב זה, שטח נתניהו כיצד בכוונתו להתמודד עם המצב. הוא דיבר על הקפאת ארבעה "מחוללי האינפלציה" לדבריו: חשמל, דלק, מים והקפאת תעריפי הארנונה. "אני מתכוון להקפיא את ארבעתם ולייצר מעגל הפוך", אמר. "זה ישפיע על כל המחירים במשק. מאיפה המקורות לכך? נעשה את זה בקלות. יש עודפי מסים של 60 מיליארד שקל. בנוסף, הוצאנו את הגז מהמים. התמלוגים להערכתי יגיעו עד סוף השנה ל-10 מיליארד שקל, וזה יכסה את זה בקלות".

נתניהו הוסיף כי "כבר חילצנו את ישראל ממשבר כלכלי עולמי. אתם זוכרים את המשבר העצום של הדוט קום או את הסאב-פריים? ב-2020 כלכלת ישראל השאירה אבק לקורונה. זה לא היה משבר בריאותי אלא משבר בריאותי וכלכלי ראשון במעלה. יאיר לפיד אמר שלא נביא אפילו חמישה חיסונים. הבאתי אולי חמישה חיסונים לכל אזרח. מיליוני חיסונים הבאנו. אבל גם פעלנו מול אנשי עסקים ומול אזרחי ישראל, כי ראיתי שהריבית העולמית הייתה נמוכה. יכולנו ללוות ולחזור לצמיחה בלי לסכן את מצבה הפיננסי של ישראל. משבר עולמי זה לא תירוץ.

"אנחנו יודעים לנהל את זה, והוכחנו את זה. אנחנו מקבלים את התשבוחות של השווקים ואפילו של זוכי פרס נובל לכלכלה. התוצאות מדברות בעד עצמן, תחת המדיניות שלנו ישראל הפכה למעצמה השמינית בעולם. ככל שזה תלוי בי, אני אמשיך לעשות את זה".

עוד אמר נתניהו כי "הממשלות בראשותי הובילו מהפכה רבת-משמעות במדינת ישראל בכלכלת שוק. עכשיו אומרים לי שאנחנו במשבר עולמי. זה לא תירוץ. אנחנו יונק קטן וזריז. אם אתה יודע להוביל את הכלכלה, אתה עושה את הפעולות הנדרשות".

משבר הדיור: "נשחרר 300 אלף יחידות"

על משבר הדיור אמר נתניהו כי "זה נכון שמחירי הדירות עלו לאורך השנים, אבל ב-2016-2018 אנחנו בלמנו את עליית המחירים, ותראו מה קרה בממשלה הזו (המחירים עלו ב-19% - ב.ל). אין להם מושג ירוק איך לנהל כלכלה. זה כמו לתת למישהו שרוכב על קורקינט להטיס מטוס. הם לא מבינים. איך אמר לי יאיר לפיד כשהוא היה פרזנטור? 'אדוני שר האוצר, תסביר לי משהו, אני לא מבין כלום בכלכלה' - והוא הוכיח את זה.

"הפתרון הוא שחרור של 300 אלף יחידות דיור מתוכננות שנמצאות אצל ראשי הערים. אם נשחרר כמות כזו לשוק, זה ייתן מענה ליותר ממיליון איש. מה הבעיה שהתעוררה בשנתיים האחרונות? אגף התקציבים והעיריות מתווכחים, ונוצר פקק. ביום הראשון של הממשלה שנקים אעמוד בראש קבינט דיור, והוא יקבל החלטה אחת ראשונה: הנחיה לאגף התקציבים לתקצב במיליארדים את התשתיות הנדרשות כדי שנוכל לשחרר מאות אלפי יחידות דיור לישראל. זה פתרון אדיר ופשוט".

בנוסף, נתניהו ציין כי בכוונתו להנהיג חינוך חינם לגילאי 0-3. "ממשלה בראשותי הביאה חינוך חינם לגילאי 3-6. עכשיו אנחנו נביא חינוך חינם גם בגילאי 0-3. זה עולה בסך-הכול 6 מיליארד שקל", אמר.

לאחר נאומו, נשאל נתניהו מספר שאלות על-ידי כתב גלובס דני זקן.

בהנחה שאתה נבחר ומקים קואליציה, איזה ראש ממשלה כלכלי אתה תהיה - זה של 2009 או תלוי במפלגות השותפות?
"לשותפות שלנו יש פחות השפעה ממנסור עבאס שקיבל 53 מיליארד שקל עבור האחים המוסלמים ועמותות חמאס. אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל האזרחים, יהודים וערבים כאחד".

נתניהו לא השיב האם שר האוצר יגיע מהליכוד או ממפלגה אחרת.

האם תוכנית החומש בחברה הערבית תימשך?
"התוכנית שלנו תימשך. השקענו 20 מיליארד שקל בחברה הערבית, בתשתיות בחינוך, אבל הבאתי את זה לתושבים הערבים. אני עושה הליכות בוקר, וחלק מהתושבים ביישובים הערבים אומרים לי - אצלך היה טוב יותר. הכסף היה מגיע לעזרים ולא לעמותות התומכות בחמאס. דאגתי לכל האזרחים, וכך אמשיך לעשות".

הוא הוסיף כי "יש לנו אחידות בהשקפה הכלכלית במידה רבה מאוד. עשינו כבר שינויים עצומים מתוך ראייה משותפת. מה שהכי חשוב זה הכיוון של הקברניט. צריך קברניט עם כיוון כלכלי ברור, ולי יש את זה: כלכלה חופשית, המשך רפורמות. אלה לא דיבורים, אלא עשינו את זה. בין 2015-2020 ישראל דורגה על-ידי אוניברסיטת פנסילבניה באופן עקבי במקום השמיני בעולם. הם מדרגים את המדינות לפי העוצמה. אנחנו אלפית אחוז מאוכלוסיית העולם. הפכנו את ישראל למעצמה בזכות הקו שהובלתי ונאבקתי עליו, ואפילו ירדתי ל-12 מנדטים בעקבותיו".

לסיכום דבריו אמר נתניהו כי "תהיה ממשלה לאומית בהנהגתי אם הציבור הליכודי ילך להצביע. הבחירות הללו יוכרעו על השאלה הזו. אם הדבר יעלה בידי, אני מאמין שנפתור את הבעיות הכלכליות במהרה, כבר עשינו את זה בפעמים הקודמות. אנחנו מחויבים לכלכלת השוק החופשי, ואנחנו מבינים בזה". 

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל