שותפה בקרן קומרה: "טוב שהכסף הזול נעלם מחיינו. החגיגה פה בהייטק הייתה גדולה מדי"

בעוד הענף נמצא בעיצומה טלטלה גדולה, ניסו משתתפי פאנל ההייטק בוועידת ישראל לעסקים של גלובס להעריך - האם השיא מאחורינו? • מיכל קיסוס-הרצוג, מנכ"לית פועלים הייטק: "אם משווים את הנתונים ל־2020, השנה אנחנו בסטגנציה"

מיכל קיסוס-הרצוג, יאיר גבע, סיון שמרי-דהן ועילית רז בפאנל ''ענף בטלטלה'' בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר
מיכל קיסוס-הרצוג, יאיר גבע, סיון שמרי-דהן ועילית רז בפאנל ''ענף בטלטלה'' בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר

שלל ידיעות על פיטורים וצמצומים בענף ההייטק לא מאפשרות לאיש להתחמק מהמסקנה שהענף נכנס למציאות חדשה, לעצירה מסוימת - בטח ובטח בהשוואה לשיא של 2021. אך האם אנחנו נמצאים בשיא הטלטלה, שלאחריה תגיע פריחה מחודשת - או שעוד נכונות לנו חדשות רעות נוספות עד שנתחיל ליהנות ממגמה חיובית יותר? על השאלה הגדולה הזו ניסו לענות משתתפי פאנל ההייטק "ענף בטלטלה" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שהתקיימה היום (ד') בביתן 10 באקספו תל אביב, בהנחיית אסף גלעד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"בטווח של כמה שנים השוק יחזור להיות כמו שהיה בשנים 2018-2019", אמרה סיוון שמרי-דהן, שותפה בקרן קומרה. "שנת 2021 הייתה שנה משוגעת, והמצב הזה לא היה טוב לשוק הישראלי לאורך זמן. מה שאנחנו חווים היום זה שוק שחוזר להיות שפוי יותר ורציונלי יותר.

"טוב שהכסף הזול נעלם מחיינו. החגיגה פה הייתה גדולה מדי. הייתה כאן אינפלציה משוגעת בשוויים של החברות, ואין ספק שגם אנחנו השקענו בשוויים גבוהים יותר לעומת שנים קודמות, אבל עדיין החברות שהשקענו בהן הן חברות מצוינות, עם מוצרים אמיתיים שיש להם כל פרמטר שאנחנו מחפשים בחברות".

"כשאנחנו מסתכלים על הנתונים של 2022 מול 2020, אנחנו רואים את אותם נתונים", הוסיפה מיכל קיסוס-הרצוג, מנכ"לית פועלים הייטק. "אלה שנים שהתנהגו כמעט אותו דבר, ו-2021 היא האנומליה. הכול היה כפול. אנחנו רואים חזרה לנורמליות, או יותר נכון - רואים סטגנציה, כי אנחנו באותו מצב כמו ב-2020, ובשביל צמיחה צריך להיות גידול. הגידול היחיד שאנחנו רואים הוא ב-early stage, השלב ההתחלתי של החברות, וזאת דווקא בשורה טובה, כי זה אומר שממשיכים להשקיע בחדשנות ונותנים צ'קים רלוונטיים לחברות, מה שלא קרה ב-2021".

"יש קריסה מוחלטת באפשרות של חברות להנפיק"

ומה בעצם גרם לשינוי הזה ב-2022, בעיקר אל מול הנתונים המדהימים של 2021? רבים חושבים שהסיבה לכך קשורה רק בעניינים מקומיים, אך לא בטוח שזהו המצב: "אני זהיר להתנבא, כי לפני שנה היו לי נבואות חיוביות מאוד על השנה הזו - אבל אני עדיין חיובי", אמר עו"ד יאיר גבע, מנהל מחלקת ההייטק במשרד הרצוג פוקס נאמן. "הרבה חברות התחמשו בהרבה מאוד כסף, ויש להן דרך לשרוד את התקופה הזו. היה כאן הרבה כסף, ועדיין יש הרבה כסף, אנחנו לא בעולם שבו הכסף אזל. תהיה לנו לקופה קשה בדרך לעלייה - קפצנו מאוד גבוה ב-2021, ועכשיו אנחנו בעולם של תיקון.

"חשוב לזכור שאנחנו נמצאים בתוך מלחמה עולמית, כמעט מלחמת עולם, וכל המערב מעורב בה. כשהיא תסתיים, יהיו לזה השלכות גדולות, כמו שהיה אחרי הקורונה, גם על התעשייה שלנו. כרגע אנחנו נמצאים במצב שבו יש קריסה מוחלטת באפשרות של חברות להנפיק. חברות שהיו בתוך התהליכים האלה, עצרו אותן. זה לא זמן טוב להיות מונפק".

עילית רז, מנכ"לית ומייסדת Joonko, התמודדה רק לאחרונה עם סיבוב גיוס של 25 מיליון דולר, והיא מרגישה את ההבדל בין הגיוס הזה לבין הסבב של 2021. "הגיוס היה מאתגר, כי השוק כרגע מאתגר, וגם כי אנחנו מגייסים ממגזרים שלרוב לא מיוצגים בהייטק. את כל הסבב הזה עשיתי מול חברות אמריקאיות, והוא היה קשה הרבה יותר מהסבב הקודם ב-2021".

רז הרחיבה בנושא המגזרים שבדרך-כלל לא מיוצגים בהייטק, ואמרה: "אם עובדים מחפשים שלושה דברים חשובים בחברה שבה הם רוצים לעבוד, גיוון הוא אחד מהשלושה האלה. הפיטורים הם דווקא הזדמנות מצוינת לחברות שממשיכות לצמוח ולגדול, לשים את היד על אוכלוסיות שלא היו מיוצגות בעבר. בארה"ב זה קורה בצורה רחבה מאוד היום, ומחקרים הראו כי חברות שבעבר שהיו מגוונות יותר, שרדו טוב יותר משברים".

"למרות החדשות - דרישות השכר לא השתנו"

כאשר מתחיל מיתון אמיתי בענף מסוים, לרוב נשמע קודם כול על הפיטורים והצמצומים - ורק בהמשך על ההשפעה של המצב השלילי על הסנטימנט של העובדים. נדמה שנכון לעכשיו, לכל הפחות בקרב מחפשי העבודה, אנחנו עדיין לא שם.

"דרישות השכר לא השתנו", אמרה רז. "נראה שאנשים לא קראו את העיתון של הבוקר... אולי עכשיו זה ישתנה, אחרי הרצף של החדשות האחרונות, אבל כולם מדברים אצלנו בהנהלה על ה'טרפת' ועל השינויים בתחום, והעובדים - נראה שהם לא מבינים על מה מדובר".

"אנחנו רואים את המצב משני הצדדים, העסקי והפרטי, החברות והעובדים, ורואים את זה בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה", הסבירה קיסוס-הרצוג את התנהגות העובדים, לפחות לעת עתה. "אין קורלציה בין הפיטורים בהייטק לבין רמת האבטלה בישראל, שנשארת נמוכה, מסיבה אחת: המפוטרים פשוט מוצאים מקום אחר לעבוד בו, איפה שהיו חסרים עובדים".

"התקופה שעומדת לפנינו היא תקופה חשובה מאוד לשוק הישראלי", סיכמה שמרי-דהן. "בתקופות משבריות גדלות חברות גדולות יותר וחזקות יותר. החברות שיש להן מודל עסקי אמיתי הן חברות שהצליחו לגייס עוד כסף, שמצבן השתפר גם מבחינת כוח-האדם, ובסופו של דבר הן ייצאו מזה חזקות יותר, ותהיה להן פחות תחרות. אין ספק - עד אז יהיו קורבנות בדרך".

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל