המשבר בהייטק: "המצב יהפוך למכוער במיוחד באמצע 2023"

בשולחן עגול שעסק בהשקעות בטכנולוגיה, שנערך בשבוע שעבר במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, הסכימו הדוברים כי המשבר בטכנולוגיה טרם הגיע לתחתית, ומחכים לנו חודשים של התרחבות מעגלי הפיטורים וקיצוץ ברמות השווי החלומיות שקיבלו החברות אשתקד

הימים הללו אינם קלים לתעשיית הסטארט-אפים הישראלית והעולמית. יותר ויותר חברות מתקשות לגייס מימון בתנאים שרצו, ומעדיפות לקצץ בחדות במצבות כוח-האדם שלהן.

אבל נראה כי בכל הנוגע למשבר הזה, טרם הגענו לתחתית, ומחכים לנו חודשים שבהם קצב הפיטורים ילך ויתעצם, והשווי החלומי שקיבלו חברות טכנולוגיה ב-2021 עתיד להיחתך.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

זאת הייתה אחת התחזיות הבולטות שהושמעו ב"שולחן העגול" בענייני השקעות טכנולוגיה, שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס בשבוע שעבר. 

"החלטות קשות שישפיעו על משפחת עובדי אינטל": כל מה שידוע על תוכנית ההתייעלות של ענקית השבבים
חברות הייטק מבטלות גיוסים בשלבים מתקדמים ועלולות לשלם על כך ביוקר  
המשבר הכלכלי והקיצוצים בהייטק מגיעים לשוק המשרדים המקומי

"יש פער ענק היום בין המשקיעים, שהפכו יותר הססניים, ובין החברות, שעדיין יושבות על הרבה כסף. חלק גדול מההחברות משתמשות בהלוואות, או לוקחות כסף מהמשקיעים הקיימים, כדי לא להגיע למצב שהן חייבות לגייס כסף ממשקיעים חדשים בשווי נמוך יותר. אבל להערכתי המצב הזה ישתנה בחודשים הקרובים, כשיותר חברות יהיו חייבות לגייס", אמר רון שבילי, משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל חטיבת הטכנולוגיות והחדשנות.

ניקול פריאל, שותפה בקרן אייבקס השקעות, הוסיפה כי "בחודשים הבאים נראה יותר חברות שגייסו מימון ב-2021 חייבות להתמודד עם המצב, ולגייס מימון אפילו בשווי נמוך יותר, כי פשוט נגמר להן הכסף. כאשר אני רואה סטארט-אפ כמו סניק (Snyk), שהוא דוגמה לחברה שמנוהלת היטב, ונחשבה לאחת מהכוכבות בקרב חדי-הקרן של הסייבר העולמי, מפטרת עובדים, זה אומר משהו על החוזק של השוק, ואין ספק שנראה עוד פיטורים כאלה. אני חושבת שדברים יהפכו למכוערים באמצע 2023 לפני שישתפרו".

"השוק מונע כרגע על ידי הבנקים המרכזיים"

לדברי כריסטוף שון, מנהל בכיר במחקר יישומי בחברת פיתוח המדדים עבור שוק ההון קונטיגו (Qontigo), "מה שאנחנו רואים כרגע בשוק הטכנולוגיה מונע על ידי המדיניות המוניטרית והתגובה של הבנקים המרכזיים לאינפלציה ולשוק העבודה.

"הציפייה היא שהריביות של הבנקים המרכזיים יגיעו לשיא במרץ-אפריל שנה הבאה ויישארו גבוהות לאורך 2023 ולתוך 2024, ואלו חדשות רעות עבור חברות הטכנולוגיה. צפויה לנו עוד תקופה קשה עד שנראה את הבנקים המרכזיים משנים את המדיניות המוניטרית".

ועל אף התקופה הקשה, משתתפי השולחן העגול ציינו גם את היתרונות הגלומים במשבר, הן לשוק והן למשקיעים הפועלים בו. "המצב לא כולו רע, כי דווקא בתקופות כאלה של פיטורים, אנחנו רואים מסורתית יותר סטארט-אפים שנולדים. החדשנות נובעת מתוך הקשיים בשוק, וזאת לדעתי תקופה טובה מאוד לפתח רעיונות", אמרה ארנית שנער, מנהלת זרוע ההשקעות של סיטי בישראל. "יש הרבה הזדמנויות בשוק עכשיו למשקיעים, וזה די אירוני שדווקא שונאי הסיכונים משקיעים עכשיו פחות, אפילו שהמחירים הכי טובים כרגע".

שנער הצביעה על כך שבעוד שהמימון לסטארט-אפים בשלבי הצמיחה המאוחרים נחתך דרמטית השנה, חברות צעירות בתחילת הדרך הן עדיין סחורה מבוקשת. "אם מסתכלים לעומק רואים שההאטה בגיוסים איננה חריפה כמו שיכולנו לצפות. סיבה אחת לכך היא שהקרנות הגדולות בעולם, אלו שהשקיעו בעבר מאות מיליוני דולרים בסיבוב אחד, זזות אחורה ומשקיעות כעת בחברות בשלבים מוקדמים", היא אמרה.

"אני רואה יזמים שאם החברים שלהם גייסו לפני שנה 20 מיליון דולר, והם מגייסים עכשיו רק סכום חד-ספרתי, נראה להם שזאת קטסטרופה. אנשים רק עכשיו מתחילים להבין שאנחנו בתקופה אחרת", הוסיף שבילי. "אבל האמת שהיזמים יכולים לבנות ב-7-8 מיליון דולר חברה אפילו טובה יותר ממה שהיו בונים עם 20 מיליון".

"טכנולוגיה אוכלת את העולם"

דיוויד צ'ין, מנכ"ל חברת הייעוץ מקינזי בישראל, ציין כי העולם נמצא במרכזו של תהליך שינוי היסטורי, כאשר היחסים הגיאו-פוליטיים בין הכוחות המרכזיים בעולם (סין וארה"ב, אירופה ורוסיה) התערערו, והאינפלציה הרימה ראש אחרי עשרות שנים, אך על אף כל זאת, הביקוש לטכנולוגיה יישאר גדול. "טכנולוגיה אוכלת את העולם, ואנחנו רואים מהפכות עם פוטנציאל של טריליוני דולרים שמתרחשות בבינה מלאכותית, בחומרים, באנרגיה, בתחבורה, בחלל וברפואה", אמר צ'ין. "המגמות האלו ימשיכו, ולכן זה הזמן להשקיע בטכנולוגיה".

השנים האחרונות התאפיינו בהשקעות ענק בעולמות של פינטק וסייבר, שהיו החמים והמבוקשים ביותר. האם בעקבות המשבר נראה במקום זה עלייה של טרנדים חדשים, כמו קליימטק (טכנולוגיית אקלים)?

שנער: "אני משוחדת אולי כמי שעובדת בסיטי, אבל לדעתי יש דברים שהאנושות תמיד תזדקק להם: אנחנו תמיד נצטרך רפואה ורופאים, תמיד נצטרך מזון ותמיד נצטרך מישהו שינהל את הכסף שלנו, ויעזור לנו להגן על עצמנו. אלו תחומי ליבה שלא ייעלמו".

לדברי פריאל, "לפני המשבר של 2008 דיברו הרבה על תחומים כמו קלינטק ואנרגיות חלופיות, אבל אלו טרנדים שדעכו כאשר הכסף התמעט. אני צופה שזה מה שיקרה גם ביחס לקליימטק. מה שכן יישאר אלו תחומים כמו רובוטיקה, אוטומטיזציה ובינה מלאכותית, שמשנים את העולם".

לדעת פריאל, תופעה נוספת שנראה במשבר היא לקוחות שמנסים לעבוד עם פחות פתרונות וספקים, ומעדיפים לרכוש מוצרים גדולים עם מספר יכולות, כדי לצמצם עלויות. "הרבה מהחברות הטכנולוגיות נותנות פתרון נקודתי מאוד, שהוא אולי הטוב בתחומו (Best of breed) ופי שלושה יותר יעיל מהפתרונות האחרים, אבל לא בטוח שזה מספיק כאשר הרבה לקוחות חוזרים לאופציה של קניית בנדלינג (Bundling)".

פאנל: Tech investments trends from investors' point of view

משתתפים:

כריסטופר שון, מנהל בכיר, מחקר יישומי, Qontigo
ניקול פריאל, שותפה, Ibex Investors
רון שבילי, משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל חטיבת הטכנולוגיות והחדשנות
ארנית שנער, מנהלת חדשנות פתוחה והשקעות גלובלית, Citi Ventures
דיוויד צ'ין, מנכ"ל מקינזי ישראל
ספיר הרוש, שותפה, Third Point Ventures

מנחים: אורי פסובסקי ואופיר דור, גלובס

הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, HOT , ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת חשמל.