"החלטות קשות שישפיעו על משפחת עובדי אינטל": כל מה שידוע על תוכנית ההתייעלות של ענקית השבבים

אינטל דיווחה אמש על ירידה במכירות ברוב תחומי הפעילות ושוב הפחיתה את התחזית השנתית שלה, אך לצד זאת הציגה תוכנית אגרסיבית לקיצוץ בהוצאותיה • כך החברה מתכננת לחסוך 20 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Reuters, Jonathan Ernst
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

פרסום הדוחות הרבעוניים של אינטל  אמש (חמישי) היווה אירוע נוסף ברצף הכרזות לא נעימות מצד המעסיקה הגדולה בהייטק בישראל. אינטל עקפה אומנם את תחזיות האנליסטים, אך דיווחה על המשך ירידות במכירות ברוב תחומי הפעילות שלה ועדכנה שוב כלפי מטה את התחזית השנתית שלה. עם זאת, היא הציגה לראשונה תוכנית כללית מאוד, אך אגרסיבית, לקיצוץ בהוצאותיה, מה שהביא לזינוק של כ-5% במנייתה במסחר המאוחר בנאסד"ק וכן בשעה זו במסגרת המסחר המוקדם.

הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח
האטה עולמית: אחרי אינטל, גם מיקרוסופט נערכת לגל פיטורים

לאחר פרסום התוצאות לרבעון השלישי ושיחת המשקיעים שנערכה לאחר מכן, ברור היה שאינטל מעדיפה להישאר מעורפלת בקשר לתוכנית ההתייעלות שתשיק בקרוב. בחברה הסתפקו בינתיים בפרסום הסכומים שייחסכו מההוצאות השוטפות במסגרת תוכנית תלת שנתית: קיצוץ של 3 מיליארד דולר מתקציב 2023, שיגדל בהדרגה עד לסכום של 8-10 מיליארד דולר ב-2025. כך, עשויה אינטל לקצץ סך הוצאות של מעל ל-20 מיליארד דולר במהלך שלוש שנים, לפחות עד השקת מפעלי השבבים שלה באוהיו - עליהם היא בונה כמרכיב חיוני בדרכה להתאוששות מהמשבר הטכנולוגי והעסקי שבו היא נמצאת.

במהלך שיחת המשקיעים אמש הדגיש שוב ושוב מנכ"ל החברה פט גלסינגר עד כמה הפיכת אינטל ל"פאונדרי", כלומר לחברה המייצרת שבבים עבור חברות שבבים אחרות - ולא רק עבור עצמה כפי שהיה עד כה - קריטית להצלחתה. הקיצוצים וההתייעלות בחברה ייעשו, ככל הנראה, במקביל לתהליך הפיכתה לפאונדרי, בכלל זה הגברת השקיפות הפיננסית בתוך כל מפעל ופעילות ייצור, ותהליכים הקשורים במעבר בין פיתוח שבבים ליצור. "מדובר בהחלטות קשות שמשפיעות על חברי המשפחה הנאמנים של אינטל", אמר גלסינגר במהלך שיחת המשקיעים אמש.

כמה עובדים יפוטרו?

החברה טרם פרסמה נתונים בנושא, אך ההערכה היא שיפוטרו אלפי עובדים בעולם ובישראל רק כמה מאות. ההערכות השונות שפורסמו בתקשורת האמריקאית נעות בין גל שלא יעלה על קודמו בשנת 2016 ( אז הודיעה אינטל על פיטורי 12 אלף עובדים) לבין הערכה המדברת על 20% מעובדי החברה - כלומר עד כ-26 אלף איש. בראי דבריו של גלסינגר לרויטרס, כי קיצוצי כוח-אדם יהוו רק חלק קטן מכלל הקיצוצים, נראה שההערכה האחרונה מוגזמת.

למרות הקשיים בשנה האחרונה, ענקית השבבים הצליחה לגדול ב-12.2% במצבת העובדים שלה בין סוף ספטמבר 2021 לבין תחילת אוקטובר השנה, עולה מהדוחות, כך שמצבת העובדים שלה כיום מונה 131.5 אלף איש. המצב בישראל - למרות החשיבות של הפעילות המקומית לכלל החברה - שונה בתכלית: אינטל ישראל מעסיקה גם השנה כ-14 אלף עובדים, נתון שלא השתנה בשלוש השנים האחרונות, ככל הנראה בשל עזיבות והתחרות הגדולה על מהנדסי שבבים בישראל בין ענקיות הטכנולוגיה.

באילו פעילויות יערכו עיקר הקיצוצים?

גם כאן השתדלו באינטל להישאר מעורפלים, אך במהלך שיחת המשקיעים אמר סמנכ"ל הכספים דייב זינסנר כי שני שלישים מהקיצוצים בשנה הבאה יתמקדו בהוצאות התפעוליות ורק שליש בעלות המכר. הנתון יתהפך לקראת 2025, אז שני שלישים מהקיצוץ יגיעו מהוצאות המכר ושליש בלבד מההוצאות התפעוליות.

לפיכך, ניתן יהיה להבין שאינטל תקצץ תחילה יותר בפעילויות היקפיות המשרתות את המוצרים - כמו למשל, עובדי מנהלה, שיווק ומכירות, ורק בעוד שנתיים תתמקד החברה בקיצוץ בתהליכי הייצור שלה ובמפעלים. הדבר חופף לדיווח שלפיו הפיטורים ייפגעו בראש ובראשונה בפעילות השיווק והמכירות של החברה. ייתכן שברצונו של המנכ"ל גלסינגר להפריד בין פעילויות הפיתוח והייצור ולהגביר את השקיפות בכל אחד מהגופים הנ"ל, ואז ייתגלו כפילויות או תקנים מיותרים שניתן יהיה לקצץ בטווח הקצר.

סמנכ"ל הכספים זינסנר גילה שהקיצוצים בשנה הבאה עשויים בחישוב מסוים להגיע גם ל-5 מיליארד דולר, וכי בכל מקרה כבר ברבעון השלישי החלה אינטל במהלך קיצוצי הוצאות בסך 664 מיליון דולר וגם ברבעון הנוכחי היא לא תשקוט על שמריה בתחום.

מתי צפויה התוכנית לצאת לדרך?

ככל הנראה, ההודעה לעובדים תגיע בשבוע הבא, ובפרט ביום שלישי 1 בנובמבר, כחודשיים לפני תחילת השנה החדשה, התראה מוקדמת דיו שתאפשר לעובדים להרהר בתוכניות פרישה מרצון ופרישה מוקדמת שוודאי יוצעו להם.

כיצד ייראו הקיצוצים?

גלי פיטורים באינטל הם לא דבר חדש. ב-2016 וגם בשנים שלפניה נהגה אינטל להציע למפוטרים תוכניות נדיבות לפרישה מרצון ופרישה מוקדמת לעובדים הוותיקים והמבוגרים, בהסתמך על נוסחה הכוללת ותק, גיל ורמת בכירות. ברבים מהמקרים מדובר בחבילות פרישה נדיבות שלא היו מביישות ארגונים ממשלתיים, כאלה שאינן מקובלות בחברות הייטק אמריקאיות. יחד עם זאת, אינטל שמרה על רווחיות רוב שנותיה, ואילו השנה הנוכחית עלולה להסתיים עבורה בהפסד נקי.