ראש עיריית ת"א חולדאי: "קווי הרכבת הקלה היו אמורים להתבצע במהירות, ואז הגיע ישראל כ"ץ"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "למדינת ישראל יש כסף, אבל הממשלות שלה מסרבות לתכנן לטווח ארוך" • לדבריו, "הבעיה היא פוליטיקאים שעסוקים בשימור הכיסא שלהם במקום בעבודה למען האזרחים"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי פתח היום (ד') את דבריו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס בקריאה ללכת להצביע, והגיב לשבחי מנכ"ל בנק הפועלים על הבנייה המואצת: "מי שחושב שהשוק החופשי מסוגל לארגן קורת-גג למדינת ישראל, לא מבין מה קורה במדינת ישראל. מדינה ש-93% מאדמותיה בידי המדינה, והממשלה מנסה להרוויח מהקרקע, כאשר מדלדלים את מוסדות התכנון כי הם לא מספיק טובים ועושים כל מיני 'ותמ"לים' - יהיה פחות מדי תכנון. לא יהיו מספיק דירות. זאת האחריות של הממשלה, המדינה, לוודא שלכל אזרח תהיה קורת-גג". 

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עוד אמר חולדאי כי "כראש העיר המארחת, נהוג לפתוח בשבח האכסניה המארחת. חברות וחברים, לא יכול להיות שבוועידה שמתקיימת חמישה ימים לפני בחירות, וכותרת המשנה היא 'חייבים לדבר על כלכלה', אין ולו מושב אחד שעוסק בחינוך. אין כלכלה בלי חינוך, ובטח שלא כלכלה משגשגת".

לדברי חולדאי, "כלכלה משגשגת מורכבת מסדר עדיפויות נכון. היא מורכבת מתכנון ארוך-טווח, לצד יכולת להגיב לשינויים. היא מורכבת משיתופי-פעולה. זו אינה נוסחה מסובכת, אך מדינת ישראל - ממשלה אחרי ממשלה - אינה מנסה ואינה מצליחה לקיים את הנוסחה הזאת. למה? כי הממשלות שלה עסוקות בהישרדות פוליטית וממילא מבינות שהחלטותיהן אינן מבוצעות בסופו של דבר".

לדבריו, "הכלכלה היא כלי, לא מטרה, והיא לא משגשגת אם החברה לא משגשגת. החברה הישראלית, גבירותיי ורבותיי, מדשדשת ומתפוררת. תסתכלי על מערכת החינוך המיוחד. עד שנת הלימודים הזו, הסתיים יום הלימודים ברבע לחמש אחר-הצהריים. השנה, בגלל מחסור אקוטי בכוח-אדם, הממשלה החליטה שיום הלימודים יסתיים בשלוש ורבע. אני שם בצד את המשמעויות שיש למהלך הזה ומתמקד רק במשמעות הכלכלית - ההורים צריכים למצוא איך לממן פתרונות לסיום המוקדם של יום הלימודים, או להתפטר מהעבודה. המשמעות של השחיקה הנפשית והפיזית שלהם רק הולכת ומתעצמת".

לטענת חולדאי, "האם זה קורה כי השמיכה קצרה מדי, כי אין למדינת ישראל כסף? לא. למדינת ישראל יש כסף, אבל לממשלה שלה, לממשלותיה לאורך השנים, אין סדר עדיפויות נכון.

"סדר עדיפויות נכון היה שם את החינוך - ובתוכו את החינוך המיוחד - בראשו. ממשלה עם סדר עדיפויות נכון הייתה הופכת את החינוך למקצוע עדיפות לאומית, ואת המורות והמורים של המדינה, לאנשים שיכולים לחיות בכבוד ולהתגאות לא רק במקצוע שלהם, אלא גם באופן שבו הם מתוגמלים עליו. ניתן היה כבר היום, במצב החירום הקיים, להפוך את מקצוע החינוך לעבודה מועדפת. איך מתדלק בתחנת דלק זו עבודה מועדפת - ומורה לא?".

"אנחנו עוצמים את עינינו"

בעיני חולדאי, "מספיק להסתכל על כל המחקרים והתחזיות שמצביעים בברור על הכיוון אליו אנחנו הולכים כחברה, מדינה וכלכלה. הטיטאניק מתקדמת לשם, ואנחנו עוצמים את עינינו".

לדברי חולדאי, "קחו את אחת התלונות השכיחות של ישראלים ותל אביביים בזמן האחרון - כמה קשה לנוע בתל אביב-יפו. זה נכון. קשה לנוע בה, כי נעשות בה עבודות בשלושה קווי רכבת קלה בו-זמנית, וזה פוגע באיכות החיים של התושבים שלה, של הנכנסים אליה ובעיקר בכלכלה".

חולדאי מפנה אצבע מאשימה למערכת הפוליטית. לדבריו, "ההחלטה על הקו האדום של הרכבת הקלה התקבלה ונחתמה כבר בשנת 2000. בשנת 2008 כבר היה זוכה במכרז לקו האדום! אבל אז מה קרה? השר ישראל כ"ץ קרה והלאים את הפרויקט. וככה הגענו לכאן 22 שנים אחר-כך, ששלושת הקווים נחפרים בו-זמנית, ועדיין אין רכבת!

"היום אנחנו בשידור חוזר גרוע עוד יותר, בעניין המטרו. במקום להעביר סמכויות לחברה המבצעת, להכין את המכרזים עכשיו, לגייס כבר מזמן כוח-אדם נדרש לפרויקט ולייצר תכנון מיטבי - אנחנו עוד מתבוססים בעיכוב נוסח החוק".

לדבריו, "למדינת ישראל יש כסף, אבל הממשלות שלה מסרבות לתכנן לטווח ארוך ולהיצמד לאותן ההחלטות. ואין כלכלה משגשגת, בלי תשתיות איכותיות לכלל האזרחים. הדבר החשוב הוא מה קורה לכלל האזרחים, לא רק לקבוצת עילית".

חולדאי הוסיף כי "הבעיה היא לא עצם קיומם של מנגנוני מדינה והשלטון המרכזי באשר הם. הבעיה היא ההתנהלות ממשבר למשבר. הבעיה היא פוליטיקאים שעסוקים בשימור הכיסא שלהם במקום בעבודה למען האזרחים. אני ראש עירייה כבר 24 שנים. עבדתי עם 15 - אני חוזר, 15 - שרי פנים. איך אפשר לעשות ככה משהו? לכל דבר נדרשים לפחות שלושה משרדים". 

לדבריו, אין סדר עדיפויות נכון, ואין תכנון לטווח ארוך. ומה עם שיתופי-פעולה? למדינת ישראל יש כסף, אבל היא מתקשה לקיים שיתופי-פעולה בין-משרדיים, שיהיו משמעותיים מספיק, כדי לפתור בעיות אקוטיות. אתם יודעים מי כן יודע לקיים שיתופי-פעולה כאלה? הרשויות המקומיות. למה? כי יש בהן משילות. כי הן יציבות פוליטית".

חולדאי מתגאה ביוזמות של הרשויות המקומיות: "תראו את השפד"ן, שבלי הרבה רעש, בנה כאן בשנים האחרונות 'רכבת תחתית' שלמה של קווי ביוב שמספקים שירותים ל-22 רשויות, וזה עם תכנון עתידי עד 2040! תחשבו על איגוד ערים דן לתברואה, שבנה לאחרונה את מתקן המחזור מהמתקדמים בעולם שמספק שירותים ל-32 רשויות; כל מי שרואה את הפעילות המטרופולינית המשותפת הזו מבין שהציבור רק ייצא נשכר ממהלך נרחב של הענקת סמכות ועצמאות לשלטון המקומי, ולדאבוני זה לא קורה. את הפלונטרים שהמדינה אינה יודעת לפתור, אנחנו - ראשי הרשויות המקומיות - יודעים לפתור. אנחנו רק צריכים שייתנו לנו את הרשות והסמכות".

סמכויות לרשויות המקומיות

הפתרון, בעיני חולדאי, הוא אוטונומיה רחבה יותר לרשויות המקומיות: "כדי שהשלטון המקומי יהיה יעיל וישים, וכדי שיוכל להוות מנוע צמיחה לאומי ומקומי, כמו במדינות אירופה, אנחנו צריכים את הסמכות לחוקק חוקים עירוניים ללא התערבות שלטונית, ואת הסמכות לאכוף את החוקים הללו באופן יעיל. אנחנו צריכים את הסמכות לקבוע מסים מקומיים באופן עצמאי ולגבות אותם באופן יעיל.

"כדי לפתח תשתיות חיים מודרניות והכרחיות למאה ה-21, ולמיליוני בני האדם שיתווספו למדינת ישראל בעשורים הקרובים, אנחנו זקוקים לסמכויות ארגוניות וביצועיות, כמו הסמכות להקים איגודי ערים לתחבורה, כנהוג בכל המדינות העולם, למעט אצלנו בישראל; אולי מה שטוב באירופה ובמזרח הרחוק ובאמריקה, מתאים גם לנו. גם הסמכות להפעיל את החברות העירוניות לצורכי יזמות, בנייה ודיור. אין כלכלה משגשגת בלי רשויות מקומיות חזקות".

הכלכלה, לראיית חולדאי, "תלויה בסדר עדיפויות, ששם בראשו את המשאב היחיד שיש למדינת ישראל - אנשיה - ובהם צריך להשקיע מגיל אפס. הכלכלה תלויה בתכנון לטווח ארוך, שיודע לבנות תשתיות פיזיות כמו תחבורה, דיור, בריאות, תעסוקה, חינוך ותרבות. התהליך בכל השירותים היא הידרדרות וכניסת השוק הפרטי ודחיקת המערכת הציבורית היעילה והנהדרת שנבנתה בעבר".

חולדאי סיים במסר למערכת הפוליטית לקראת הבחירות: "אני מייחל ליציבות פוליטית דמוקרטית בת-קיימא. ואני מאחל לנו שהממשלות הבאות ישכילו להשתמש בנו, השלטון המקומי, כדי להבטיח ולקיים חיים טובים וראויים לכלל האזרחים והאזרחיות של מדינת ישראל. צאו להצביע!". 

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל