הראל ויזל: "התקשורת מתעסקת כל הזמן ביוקר המחיה. חשוב שיהיו איזונים"

הבעלים והמנכ"ל של קבוצת פוקס, הראל ויזל אמר, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי להערכתו, אם תהיה האטה קיצונית - יהיו 4-5 שנים של צמיחה אפס • לדבריו, "אין לנו את הפריבילגיה אלא לחשוב איך להיות תחרותיים כל הזמן"

"אחי הראה לי קטלוג שצולם בזנזיבר ב-2004-2005, והוא בא להראות לי את החוויה ואת התמונות, ואני הסתכלתי על המחירים, ואלו אותם מחירים שיש לנו עכשיו, אחרי 17 שנה" - כך אמר היום (ד') הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל של קבוצת פוקס, בשיחה עם ערן גפן, מייסד G^Team, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לדבריו, "יש דברים שעזרו לנו לשמור על זה, כמו המכסים, שהממשלות היו מספיק חכמות להוריד אותן, כי אין פה בעצם יצור טקסטיל. דבר נוסף שעזר לנו הוא שאם נסתכל חמש שנים אחורה, שער הדולר היום נמוך יותר. וכשאתה מנהל משא-ומתן עם מפעל לקנות מיליון פריטים או אלף, המצב הוא אחר. וזה הוביל אותנו לסיטואציה שאנחנו מצליחים להתחרות בחברות הבינלאומיות.

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת FOX, בשיחה עם ערן גפן, מייסד G^Team / צילום: שלומי יוסף
 הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת FOX, בשיחה עם ערן גפן, מייסד G^Team / צילום: שלומי יוסף

"אבל יש לנו מינוס גדול - הביקוש של המוצרים שלנו לא קשיח. אין לנו את הפריבילגיה אלא לחשוב איך להיות תחרותיים כל הזמן, כי אנחנו לא טיטולים ולא קוטג' - אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כל הזמן, ולמכור כמה שיותר בזול. תראה את הפניקס שהמנכ"ל שלה ישב פה קודם. הפנסיות של מדינת ישראל מחזיקות הרבה יותר כסף מאשר הראל ויזל, ואני חייב להרוויח כסף ולמצוא את האיזון - למכור כמה שיותר בזול ולהיות כמה שיותר יעיל".

יש יוקר מחיה בישראל?
"מה זה יוקר מחיה? אני לא נגד התקשורת, אבל אני חושב שהתקשורת מתעסקת כל היום ביוקר המחיה. חשוב גם האיזונים - מעבר לזה שזה מעניין את הציבור. אשאל אותך אחרת, בלי להיכנס לגוף כזה או אחר שרוצים לתלות ולהיכנס בו על יוקר מחיה. אני מדבר על היצרנים או היבואנים של האוכל. בוא נלך הפוך - אם אנחנו לא רוצים לחזור לקומוניזם אנחנו צריכים לבוא ולהגיד שבמדינה מתוקנת, ואני חושב שאנחנו מדינה מערבית, גם אם אנחנו רוצים לשלם בזול אנחנו עדיין חושבים שגופים עסקיים צריכים להרוויח כסף. אז העיסוק בזה בתקשורת כל הזמן מונע קיצוניות מצד אחד, וזה בא ומראה לחברות שאסור להעלות מחירים, ומצד שני צריך גם להיות הוגנים. אם מחיר הברזל עלה אז מחיר הרכב עולה, ואם מחיר הקקאו עולה ברור שמחיר השוקולד יעלה. אנחנו באמת מוכרים זול, כי אין לנו ברירה".

אתה מרגיש שצריך לתקן משהו חוץ מרגולציה במדינה?
"מה יכול לגרום ליוקר מחיה ששונה ממקומות אחרים? יוקר המחיה בישראל גדול בישראל ממדינות מערביות אחרות, כי אם הוא אותו דבר, אין לך למה להתלונן. ממה יכול להיות יוקר מחיה קיצוני במדינת ישראל? בוא נאמר ממה לא. אי-אפשר לבוא ולהגיד שכל הקניינים של כל החברות האלו שתוקפים אותן לא טובים במסחר, היהודים טובים במסחר, אז בוא נאמר שהם יודעים לקנות כמו הדני, הצרפתי, כשהם הולכים לקנות בעולם הם קונים בזול.

"אני מוכר כמו שמכרתי ב-2004, לא מדובר עליי. אני לא חושב שהגופים בישראל מרוויחים יותר ממקביליהם בחו"ל, ואני לא חושב שבישראל פחות יעילים. רגולציה 100%, ותחרות 100%".

עוד שאלה על מצב המאקרו כלכלי. מנכ"ל בנק הפועלים אמר שיש תחושה תנ"כית שהעולם הולך לשנים קשות. אם אני אחד המנהלים אצלך בארגון תן לי עצה איך אני מתכונן.
"הדולר לפני 9 שנים היה ב-5 והיו הערכות שהוא יגיע ל-6. קראתי את מנכ"ל לופטהנזה באמצע הקוביד אומר שתעשיית התעופה תחזור רק ב-2027 לממדים נורמליים. לך תשיג כרטיס טיסה היום. ברור שאם יש מותג אחד כמו נייקי שאני פותח בקצב של חנות כל שבועיים בעולם ב-16 מדינות, אז ברור שאני לא מדבר על נייקי, אלא בכלליות. ברור שיש שחקנים מסוימים שטוב שאני לוחץ ויש עסקים שאני מקפל וסוגר. אין בעיה.

"מה זה ההגדרה של מיתון אתה יודע? אני קורא שבשנים האחרונות בישראל הייתה צמיחה טובה. אני בא ואומר שאם תהיה האטה קיצונית, יכול להיות שיהיו 4-5 שנים של צמיחה 0 ואני חושב שמיתון עמוק זה גם צמיחה שלילית. אומרים שמיתון זה שני רבעונים שהמדד במינוס. אני שואל אותך, במדינת ישראל או באירופה או בקנדה, קח 25 חברות, העסק שלי 2% צמיחה או 2% מינוס - זה הדבר החשוב ביותר מבחינתי להצלחה שלו? איפה החזון, איפה היוזמה? איפה להיות יותר טוב מהמתחרים? איפה להמציא דברים חדשים? הרי כל תזוזה זה 20%, אז תראו איך אתם משתפרים ומרוויחים יותר. בטח כשהעולם ב-10% אינפלציה. יש פה מדינה חזקה חברים".

איך קיבלת זיכיון לנייקי בעולם?
"את האמת? הנציגות של נייקי פנתה אלינו להיות זכיין בישראל כבר 15 שנים אחורה. אמרנו שאנחנו לא רוצים להיות אחד מהזכיינים, אבל אם תתנו לנו את כל ישראל - בסדר. ולפני 7-8 שנים נתנו לנו את כל ישראל. באותה שנה בחנויות הזהות שקיבלנו מזכיינים אחרים המכירות גדלו ב-27% בממוצע, ואז הם הבינו שאני מבין משהו. הזמינו אותי לכנס גדול בפורטלנד ואמרתי שאני צריך לשווק את עצמי. ביקשתי במשרד שיכינו לי מאה דיסקאונקי עם כמה היו ההכנסות לפני כן, ובכנס חילקתי אותם לכל האנשים שנראו לי חשובים. ב-23:00 קיבלתי טלפון ממישהו שהוא אחראי על כל חנויות נייקי בעולם, והוא רוצה להציע לי עוד מדינה לבחירתי. בחרתי בקנדה, כי קנדה היא האחות הקטנה של ארה"ב. טורונטו זה שעה מניו יורק".

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל