מנכ"ל קבוצת הפניקס אייל בן סימון: "האחריות שלנו היא להסתכל גם לטווח הרחוק ולא להיכנע לפופוליזם"

מנכ"ל קבוצת הפניקס אייל בן סימון אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אותה מהפכה שנעשתה באשראי העסקי תהיה גם באשראי הקמעונאי" • לדבריו, "זה שהענף מפסיד ומעלה מחירים זה אומר שיש תחרות. הייתי בוחן דה-רגולציה בענף"

"אנחנו בעיצומו של משבר כלכלי עולמי וכשהוא יסתיים הפניקס תצא ממנו חזקה יותר" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס לכתב הבנקאות והביטוח של גלובס, רועי ויינברגר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ראינו כעת בסקר שחוסר הוודאות הוא הדבר שהכי מקשה על מנהלים. כינסנו פה מנהלים כדי להבין איך אתם מתנהלים בתנאים כאלה. אנחנו כבר שלוש שנים בתנאי חוסר ודאות. ראינו עלייה באינפלציה, שינוי במחירי הדלק. כשאתה קם בבוקר, כמי שעומד בראש חברה שמנהלת יותר מ-350 מיליארד שקל נכסים, מה הדבר המרכזי שמעסיק אותך?
"זה למעשה מתחילת הקדנציה שלי. אלו שלוש שנים מורכבות וקשות. קורונה, שינויים גיאו-פוליטיים, אבל אנחנו מנהלים כספים של אנשים. מי שמעניין אותנו זה אתם, ואני שכבר 23 שנים הכסף שלי בהפניקס. השאלה היא איך לייצר ערך עבור מי ששמים את ההשקעות שלהם אצלנו. שמענו פה שיחות על הבעיות ועל הפתרונות. אבל בסופו של דבר להבין את הבעיות זה דבר אחד, ולייצר ערך זה דבר אחר.

"אני מחזיק חיסכון מאז שהייתי מתרגל באוניברסיטה העברית. הדבר המרכזי הוא איך גורמים לכך שמערך ההשקעות של הפניקס יודע ליצר ערך לכל מי שמאמינים ובוחרים בנו. זה בשביל אותו בחור בן 25 מכרמיאל או מתל אביב שמאמין בנו שהפניקס תהיה בשבילו וכשייצא לפנסיה היא תהיה מכובדת. אני מאחל לנו שנהיה מספיק גדולים כדי שנוכל להסתכל 10 ו-20 שנה קדימה. זה נכון שיש משבר, אבל היו כבר כמה משברים. כשנהיה פה ב-2040 נגיד - ידענו לעשות את זה נכון".

ובינתיים אתם נמדדים בטווח הקצר.
"זו המציאות כי אנשים רוצים להבין איפה הם נמצאים. גם חשבון הגמל והפנסיה - אתה רוצה לעקוב אחרי החברות שעושות את התשואות, והאחריות שלנו היא להסתכל גם לטווח הרחוק. האחריות שלנו היא לא להיכנע לפופוליזם. הפניקס הוכיחה שהיא יודעת לעשות את זה, בוודאי בתנודות של שלוש השנים האחרונות"

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, דיבר על המשקיעים הזרים ועל כך שיש מחיר לחוסר יציבות. איך הם רואים את הכלכלה הישראלית?
"נאמר פה גם על ידי הפוליטיקאים שישראל היא גן עד עדן של יציבות. יצא לי להיפגש עם לא מעט גופים והם מסתכלים על ישראל בצורה אוהדת וחיובית. מצד שני לפני מספר שבועות בדקנו השקעה במדינה אחרת. כשאתה בודק את זה אתה בוחן את המשטר, בתי המשפט. עצרתי ואמרתי - זה תלוי גם ביחס לאיך שאנו מתנהגים. חשוב שישראל תהיה מרכז השקעות בינלאומי, אבל בלי להיכנס לאזורים פוליטיים - כל הרגולטורים והגופים שיש להם אחריות צריכים גם להסתכל לטווח ארוך. הנגיד אמר שישראל יודעת לרוץ ריצת משוכות כל פעם מחדש. אני אומר בואו נרוץ מרתון ואולטרה מרתון. העתיד שלנו יהיה הרבה יותר טוב מהעבר. הפניקס הוכיחה יכולות, נפתחנו לעולם. פתיחה לעולם כולה לייצר ערך אדיר לכלכה הישראלית".

עשיתם קפיצה בכמה תחומים, אחד מהם ביטוחי רכב. חברות הביטו סיימו את הרבעון הקודם בהפסדים. נראה שאין צפי לעלייה, מצד שני יש התפתחות כמו רכבים חשמליים והפניקס מובילה בתחום הזה. מה עושים?
"זה שהענף מפסיד ומעלה מחירים זה אומר שיש תחרות. הייתי בוחן דה-רגולציה בענף. בואו נבין מה זו התייקרות ביטוח רכב - אנחנו עדים לזה שמחירי הרכב עלו. השווי עלה וגם מחיר הביטוח.

"גם שיעור התאונות עלה. זה מעלה את מחיר הביטוח. יש גם השפעה עולמית. תאונות זה בהחלט משהו שאפשר לטפל בו באמצעות חינוך להתנהגות. ברגע שמחירי הרכב ירדו, גם מחירי הביטוח ירדו, בטח בשוק תחרותי כמו הרכב. אפשר לצטט אותי.

"בנוגע לרכבים חשמליים - ישראל מאמצת שינויים בצורה מאוד מהירה. אנחנו בפניקס משתדלים לעשות את הכי טוב".

איך ההשקעה בקבוצת מאיר משתלבת בזה?
"מאיר קשורה לאמונה שלנו בחברות בשוק הישראלי. היא פעילה בהמון תחומים. מדינת ישראל מצוינת והעתיד שלה אפילו יותר ורוד. כשנצא לפנסיה וחלק מהתשואה תבוא מהשבחה של המשק הישראלי זו ברכה לחוסכים".

בוא נסתכל קדימה. סימנתם את האשראי כמנוע צמיחה ורכשתם שליטה בגמא (חברת אשראי חוץ-בנקאי), כאל זה משהו שיכול לעניין אתכם?
"אם תבחן את התחרות בתחום האשראי תגלה שהתחרות שם לא מאוד גבוהה. עברנו לשליטה בגמא אמרנו שניכנס לאשראי קמעונאי. עד לפני 15 שנה הבנקים שלטו ב-95%. אני מעריך שאותה מהפכה שנעשתה באשראי העסקי תהיה גם באשראי הקמעונאי. בשביל זה נדרשת השקעה מסיבית בתשתיות. אם זה מעניין? זה ענף מאוד מעניין אפילו צריך לסייע למוסדיים במידה מסוימת. יש לי אחריות לבעלי המניות. כל עוד אני צריך לשקף ולתת להם את התשואה, אבדוק כל השקעה בצורה עניינית. אם אפשר לבצע רכישה במחירים סבירים - נעשה את זה. אם נפתח או נקנה או נעשה גם וגם - נדבר על זה בוועידות הבאות".

  *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל