רוסיה הודיעה על ביטול ההסכם ליצוא תבואה מאוקראינה

משרד ההגנה הרוסי הודיע היום (ש') על כוונת מוסקבה לא להאריך את הסכם ייצוא התבואה מאוקראינה • הרוסים מנמקים את הצעד כתגובה למתקפה אוקראינית שכללה תשעה כטב"מים נגד צי הים השחור הרוסי • שר החוץ האוקראיני: "מוסקבה משתמשת בטענת שווא כדי לבלום את מסדרון התבואה שמאפשר ביטחון תזונתי למיליונים"

רוסיה הודיעה על ביטול ההסכם ליצוא תבואה מאוקראינה / צילום: Associated Press
רוסיה הודיעה על ביטול ההסכם ליצוא תבואה מאוקראינה / צילום: Associated Press

בתום שלושה חודשים מאז כינון הסכם ייצוא התבואה באופן בטוח מאוקראינה, משרד ההגנה הרוסי הודיע היום (ש') על כוונת מוסקבה להפסיק את המתווה שאפשר ייצוא של יותר מ-9 מיליון טונות תבואה.

היעד של פוטין: להשלים את גיוס החירום ולהפחיד את המערב מפני "קטסטרופה גלובלית"
"גנרל גוג ומגוג" והמל"טים המתאבדים: שדה הקרב האוקראיני והמחיר האיראני 

הרוסים מנמקים את הצעד, שלא יתקבל בברכה, בבלימת מתקפה שכללה תשעה כטב"מים נגד צי הים השחור הרוסי בנמל סבסטופול שבחצי האי קרים, בו גם נמצא מטה הצי.

"היום ב-04:20, משטר קייב ביצע מתקפת טרור נגד ספינות צי הים השחור ואוניות אזרחיות", נמסר ממשרד ההגנה הרוסי. "אותן הספינות היו אמונות גם על דאגה ל-"מסדרון התבואה", המיועד לאפשר ייצוא מוצרים חקלאים מנמלי אוקראינה". לפי דיווחים ברוסיה, ספינת מלחמה רוסית אחת ניזוקה מהמתקפה האוקראינית.

בה בעת, מוסקבה גם האשימה את בריטניה בלא פחות ממעורבות בפיצוצים בצינור הגז נורד-סטרים ובסיוע של מומחים בריטים למתקפה נגד סבסטופול. "הצי הבריטי תכנן, סייע וביצע את מתקפת הטרור בים הבלטי", טענו הרוסים.

משרד ההגנה הבריטי כבר הספיק להגיב להאשמות, וטען כי מטרת רוסיה היא להסיט את תשומת הלב מהפלישה לאוקראינה. "משרד ההגנה הרוסי נוקט בטענות שווא בקנה מידה אפי", תקפו הבריטים.

מי שכבר הגיב להחלטה הרוסית הוא שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה: "אנחנו הזהרנו מפני תכנוני רוסיה להרוס את מתווה ייצוא התבואה מהים השחור", הגיב קולבה. "כעת מוסקבה משתמשת בטענת שווא כדי לבלום את מסדרון התבואה שמאפשר ביטחון תזונתי למיליונים. אני קורא לכל המדינות לדרוש מרוסיה להפסיק את משחקי הרעב שלה".


ההסכם שתרם להתייצבות מחירי התבואה בעולם

הסכם מסדרון התבואה נחתם באיסטנבול ב-22 ביולי בתיווכן של טורקיה והאו"ם ונכנס לתוקף החל מ-1 באוגוסט. במסגרתו התאפשר למאות ספינות לייצא באופן בטוח יותר מ-9 מיליון טונות תבואה משלושה נמלים מרכזיים באוקראינה: אודסה, יוז'ני וצ'ורנומורסק.

ההסכם השפיע מאוד על התייצבות מחירי התבואה בעולם. במקרה של החיטה, למשל, מחיר בושל זינק בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה ל-12.94 דולר ב-7 במרץ, ול-12.78 דולר ב-17 במאי - אך מאז ירד והתייצב על טווח 8-10 דולר לבושל בשלושת החודשים האחרונים. וכעת, הוא 9.14 דולר לבושל - כ-30% פחות מהשיא של 7 במרץ.

רוסיה, שמבינה היטב את השלכות הצעד שלה על מחירי החיטה, כבר דאגה היום להפעיל את משרד החקלאות במוסקבה שפרסם הודעה כי רוסיה מוכנה לספק בחינם עד 500 אלף טונות תבואה למדינות עניות בארבעת החודשים הקרובים. במוסקבה ציינו כי הם מתכוונים להסתייע בטורקיה, אותה המדינה שתיווכה בדרך להסכם "מסדרון התבואה".

מי שיוצא מאוכזב מהצעד הרוסי הוא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שפעל בימים האחרונים להארכת ההסכם הקיים, שבכל מקרה היה אמור לפוג ב-19 בנובמבר. "ההסכם מסייע לשיפור הביטחון התזונתי ברחבי העולם", נמסר מהאו"ם בטרם ההחלטה הרוסית. "הוא גם עוזר להתמודדות עם משבר יוקר המחיה העולמי שמקשה על מיליארדי אנשים".