היעד של פוטין: להשלים את גיוס החירום ולהפחיד את המערב מפני "קטסטרופה גלובלית"

השבוע החולף היה רב אירועים בשדה הקרב ובשדה הדיפלומטיה • "בכל רחבי רוסיה, מרכזי גיוס מתקשים להתמודד" • מגויסים מושלכים לקו האש ללא הכשרה • בלוגרים רוסיים נעצרים על "הבאשת ריחו של הצבא" • מומחים איראניים עוזרים לרוסיה, ו"המערב הקולקטיבי" מוסיף למלא את מחסני אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo

השבוע, שהתחיל בהתקפה מסתורית על הגשר הארוך, המחבר את חצי האי קרים עם רוסיה, מסתיים בהתפוצצויות מסתוריות בעיר מחוז רוסית סמוך לגבול אוקראינה.

על סף מהפכה אסטרטגית: האם מסתיים הרומן בן 78 השנים בין ארה"ב לסעודיה? | פרשנות
משחקי הגז: החורף כבר פה וממשלות אירופה מנסות לסבסד את האנרגיה במאות מיליארדים 
הבנק המרכזי בבריטניה נאבק לכבות שריפה שהממשלה החדשה הציתה בשוק האג"ח | ניתוח

השבוע שעמד בסימן התקפת טילים רוסית מסיבית על ערי אוקראינה ועל תשתית האנרגיה שלה מסתיים בהודעת ולדימיר פוטין ש"המטרות הושגו", ולפיכך אין עוד צורך להמשיך "לפי שעה".

השבוע שבו רוסיה נחלה מפלה דיפלומטית חסרת תקדים בעצרת האו"ם, בהצבעת גינוי לסיפוח לא-חוקי של ארבעה חבלים אוקראיניים, מסתיים בהערכות על חולשתה הדיפלומטית הגוברת של רוסיה בסביבתה המיידית: הרפובליקות הסובייטיות לשעבר של מרכז אסיה ושל דרום הקווקז.

זה השבוע שבו רוסיה ונאט"ו השתדלו להפחיד זו את זו בתכיפות גוברת מפני מלחמת גוג-ומגוג. פוטין הביע אתמול (יום ו') תקווה חסודה, שנאט"ו תימנע מצעדים שיובילו ל"קטסטרופה גלובלית". במקרה, אתמול ערכה נאט"ו תמרון תקופתי של שימוש בנשק גרעיני, שבו השתתפו 60 מטוסי קרב, מעל בלגיה, בריטניה והים הצפוני שביניהן. דוברת של נאט"ו הטעימה שבתמרון "לא היו פצצות".

לוחמים הוצאו מן המזווה

זה היה שבוע רב אירועים בשדה הקרב ובשדה הדיפלומטיה. כל אחד מהם ראוי לעיון ולהרחבה, אבל נראה לנו שהמסקרנים ביותר נוגעים לזירה הפנימית הרוסית. פוטין אומר, שגיוס 300 אלף חיילים, שהתחיל בחודש שעבר, עומד להסתיים. הוא התקרב להודות אתמול, בשיחה עם עיתונאים רוסיים, שהגיוס עלה על שורה של מוקשים, מטאפורית ואולי גם מילולית. לוחמים הוצאו מן המזווה ונשלחו אל החזית עם מינימום של אימון והכשרה.

באינטרנט הרוסי מתרוצצים סיפורים על צעירים ללא רקע צבאי כלשהו, או צעירים עם ליקויי בריאות חמורים, שמצאו את עצמם בן לילה בדרך אל החזית, והוצבו בעין הסערה בתוך 48 שעות מזמן הגעתם.

לפי השירות הרוסי של הבי.בי.סי, "בכל רחבי רוסיה, מרכזי גיוס מתקשים להתמודד, בשעה שצווי גיוס מחולקים באופן חסר אבחנה, ומערכות קורסות. מגויסים משוכנים בבניינים בלתי הולמים, לעתים קרובות בלי חימום או שירותים, ואחדים אפילו נאלצים לישון בחוץ".

הבי.בי.סי שמע ממגויס טרי אחד, שהוא נשלח אל קו האש שלושה ימים לאחר שהוגשו לו הוראות בכתב איך להפעיל ררנ"ט.

פוטין לא הכחיש ידיעות, שבין ההרוגים בימים האחרונים היה מספר לא מבוטל של מגויסים חדשים. הוא אמר, ש-16 אלף מגויסים כאלה כבר הוצבו ב"משימות קרב". הוא גם אמר שאין בלבו כל חרטה על עצם היציאה למלחמה. אבל תומכי המלחמה באינטרנט הרוסי הם המבקרים הקולניים ביותר של אופן התנהלותה. אחד מהם אמר שגיוס 300 האלף היה צריך להיעשות לפני שישה חודשים.

הביקורת הפנימית מבטאת מצב עניינים מורכב ברוסיה. מצד אחד, אנשים נגררים אל ניידות משטרה בגין הרמז הקל ביותר של התנגדות למלחמה; ומצד שני רוסים יכולים לקרוא ללא קושי באתרים רוסיים על כשלונות המלחמה.

שוטרים עוצרים מפגינים במוסקבה בהפגנה נגד גיוס החובה, 21 בספטמבר / צילום: Reuters
 שוטרים עוצרים מפגינים במוסקבה בהפגנה נגד גיוס החובה, 21 בספטמבר / צילום: Reuters

לתיאור הכשלונות יש חשיבות הרבה יותר גדולה מאשר להפגנת מחאה קטנה. דעת הקהל הרוסית אינה מושפעת מקריאות ביניים בכיכרות הערים, אבל היא מטה אוזן חרדה לידיעות על מחדלים בשדה הקרב.

נראה שגוברת דאגתם של השלטונות מפני קולות הביקורת. ביומיים האחרונים התפשטו ידיעות על מעצר של בלוגרים, המואשמים ב"הבאשת ריחו של הצבא הרוסי".

"ארץ מתמוטטת מלאה נשק גרעיני"

בטלויזיה הרוסית התחילו להישמע בימים האחרונים תחזיות קודרות על התוצאות האפשריות של תבוסה צבאית. קארן שחנזרוב, במאי קולנוע ידוע עוד מן התקופה הסובייטית, שהוא משתתף קבוע בתכנית טלוויזיה פופולרית, מזהיר כי אם רוסיה תפסיד באוקראינה יהיה על המערב להתמודד עם "ארץ מתמוטטת מלאה בנשק גרעיני". פחד מפני התפתחות כזאת הילך אימים על המערב לפני 30 שנה, כאשר ברית המועצות התמוטטה. אבל אז, הארץ המתמוטטת התמוטטה מאליה, בלי תבוסה צבאית. היא לא עמדה במצב מלחמה, והמערב לא מימן את אויביה ולא צייד אותם.

מאמר בסוכנות הידיעות הרשמית של רוסיה, ריא-נובוסטי, תחת הכותרת "רוסיה אינה יכולה להרשות לעצמה להפסיד", מזהיר, כי "כל אימת שרוסיה נחלשה בעבר, סכסוכי דמים השתוללו בגבולותיה". הכותב מזכיר את מלחמת האזרחים שהשתוללה ברוסיה בין 1918 ל-1921. הפעם, הצלי הזה יטוגן ברוטב גרעיני.

לא לגמרי ברור את מי ההזהרות האלה נועדו להפחיד, ואת מי הן אמנם יפחידו. לפני עשר שנים, הזהרות דומות שימשו את פוטין במסע הבחירות, שנועד להחזיר אותו לנשיאות לאחר הפסקה של ארבע שנים. אין פחד גדול יותר ברוסיה ב-400 השנה האחרונות מזה הנוגע לאי-יציבות. לפני 400 שנה רוסיה התנסתה ב"תקופת הצרות", זמן של אנרכיה, רעב ותבוסות צבאיות צורבות. התרופה הייתה 300 שנה של דיקטטורה אכזרית, שהובילו את רוסיה אל התמוטטות כללית נוספת; התרופה הייתה 70 שנה של דיקטטורה אכזרית, שהובילו את רוסיה אל התמוטטות כללית נוספת; התרופה הייתה ולדימיר פוטין.

דיקטטורים תמיד זקוקים ללגיטימיות, גם אם אינם מחפשים אותה בתיבת הקלפי. ולדימיר פוטין מחפש את הלגיטימיות בזיכרון ההיסטורי. שליחותו היא להגן על הרוסים מפני חזרה אל הטראומות של העבר. בזמנים של אופוריה הוא מבטיח להם להיות בן דמותם של פטר הגדול ושל יקתרינה הגדולה, ולהנחיל להם כיבושים אימפריאליים; בזמנים של דכדוך הוא מבטיח להם, במשתמע, שהוא לא יניח לאויבי רוסיה להגיע אל חומות הקרמלין (הם הגיעו לשם בפעם האחרונה ב-1610, ודיברו פולנית).

לשיטתו של פוטין, רוסיה אינה יכולה להפסיד במלחמה הזו מבלי להפסיד הכול, כולל עצם קיומה. אין לה אפוא ברירה אלא להילחם עד הסוף. במובן הזה, החזית המשותפת של המערב מועילה לנרטיב של פוטין, גם אם אינה מועילה לחייליו. התעמולה הרוסית מדברת זה שבועות אחדים לא סתם על "המערב", אלא על "המערב הקולקטיבי". כמובן, ה"קולקטיביות" של המערב היא תוצאה ישירה של מעשי רוסיה. לא היה "מערב קולקטיבי" לפני פלישתה לאוקראינה.

פוטין מחכה לימין, באירופה ובארה"ב

גם בשעה שהחדשות משדה הקרב מוסיפות להיות עגומות למדי, פוטין מוסיף להתבונן בתקווה בחורף המתקרב ובמשברים הפוליטיים והכלכליים הפוקדים את המערב. עליית קואליציה ימנית קיצונית לשלטון באיטליה היא מכלל החדשות הטובות שלהן ייחל. למנהיגי הקואליציה הזו יש היסטוריה של הערצה פומבית לפוטין. הוא מקווה כנראה לניצחון רפובליקאי בבחירות לקונגרס בארה"ב בחודש הבא. ניצחון כזה יעניק עמדות השפעה לפוליטיקאים המתייחסים בספקנות לתמיכת ארה"ב באוקראינה. אפשר ששביתה אלימה של עובדי בתי זיקוק בצרפת היא רמז על העתיד לבוא בכל אירופה במהלך החורף.

אבל בינתיים "המערב הקולקטיבי" מחזק את תמיכתו באוקראינה. מערכות הגנה אוירית מתקדמות כבר מגיעות לאוקראינה, או נמצאות בדרך אליה. בשעה שמחסני התחמושת של רוסיה מתרוקנים והולכים, המערב מוסיף למלא את מחסני אוקראינה. ארה"ב הודיעה אתמול על חבילת סיוע נוספת בהיקף של 725 מיליון דולר.

לדעת מומחים צבאיים במערב, הטילים ששימשו את רוסיה בתחילת השבוע בהתקפותיה על ערי אוקראינה מעידים שהיא סובלת ממחסור קריטי במערכות נשק מדויקות. היא מפתחת תלות גוברת בחמקנים מתוצרת איראן. העיתון הבריטי דיילי מירור דיווח אתמול, שעשרות מומחים של משמרות המהפכה האיראניים הוחשו לרוסיה, כדי לאמן את חייליה בהפעלת החמקנים.

אדם מביט מחלון ביתו שנפגע מהפצצה רוסית במהלך השבוע האחרון. קונסטנטינובה, מזרח אוקראינה / צילום: Associated Press, Andriy Andriyenko
 אדם מביט מחלון ביתו שנפגע מהפצצה רוסית במהלך השבוע האחרון. קונסטנטינובה, מזרח אוקראינה / צילום: Associated Press, Andriy Andriyenko

הרושם של השבועות האחרונים הוא שלרוסיה אין כרגע תוכנית לפריצת דרך בשדה הקרב; שמטרתה המיידית היא להגן על קווי ההגנה שלה באוקראינה. כיוצא בזה, אוקראינה מנסה להשיג השגים טריטוריאליים של ממש, בייחוד בדרום. אבל מוטב להזהיר שהרושם של מומחים צבאיים חזר והופרך פעם אחר פעם בשמונת החודשים האחרונים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarn