השר סער ויתר על מינוי משה סובל לנשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים

החתימה על מינויו הזמני של השופט משה סובל לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים הייתה אמורה להתבצע הבוקר, אולם רגע לפני התחרט השר גדעון סער והותיר את המינוי לשר המשפטים הבא • סער סירב למנות את השופט למינוי קבע של 7 שנים בשל טענות לסחבת בניהול התיק נגד רונאל פישר ורות דוד

השופט משה סובל / צילום: רפי קוץ
השופט משה סובל / צילום: רפי קוץ

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר המשפטים גדעון סער החליטו למנות את השופט משה סובל לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים כמינוי זמני. החתימה על המינוי הייתה צפויה להתקיים היום (ד'), אולם הבוקר רגע לפני החתימה בפועל, התחרט שר המשפטים והחליט להשאיר את המינוי לשר המשפטים הבא.

במשך תקופה מנסה נשיאת העליון חיות למנות את סובל לתפקיד נשיא המחוזי כמחליפו של השופט אהרן פרקש, שתמך מאוד במינוי של סובל במקומו. לאור הקדמת הבחירות, היה צורך באישור של משרד המשפטים להקים את ועדת האיתור לתפקיד הנשיא. ועדת האיתור המליצה למנות את סובל לתפקיד, לאחר שסובל היה היחיד שהתמודד לתפקיד. סער לא היה שבע רצון מהמלצת ועדת האיתור והחליט שלא למנות את סובל למינוי קבע של 7 שנים.

לגלובס נודע כי סיבת ההתנגדות בעיקרה נובעת מטענות לסחבת של ממש מצידו של השופט סובל בניהול התיק הפלילי נגד רונאל פישר ורות דוד במשך שנים ארוכות. לאחר מסע שכנועים של הנהלת בתי המשפט ולאור תמיכת שופטי המחוזי, סער הסכים למנות את השופט סובל למינוי זמני למשך 6 חודשים, בנימוק של מניעת ריק ניהולי בבית המשפט.

בסופו של דבר, הבוקר רגע לפני החתימה ולאחר שנשלחה שאילתה מגלובס על אודות המינוי - סער החליט שלא לחתום על המינוי, והשאיר את ההחלטה לשר המשפטים הבא, על בסיס הערכה כי עד סיום כהונת פרקש בסוף דצמבר 2022 כבר תושבע ממשלה חדשה. בהנהלת בתי המשפט מסבירים כי מלכתחילה הודיע הנשיא פרקש על רצונו לצאת לשבתון עד לסיום כהונתו כנשיא, ובשל כך סברה הנשיאה כי יש צורך למנות תחתיו נשיא אחר כמינוי זמני בשל תקופת הבחירות. הבוקר הודיע הנשיא פרקש כי הוא מוותר על היציאה לשבתון וימשיך לעבוד כרגיל עד סוף דצמבר. בשל כך, התייתר הצורך במינוי הדחוף, וההחלטה תיוותר בידיו של השר הבא.

כידוע, חוק בתי המשפט קובע כי "נשיאים וסגני-נשיאים של בתי משפט מחוזיים ושל בתי משפט שלום יתמנו בידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, איש איש מקרב השופטים של בתי המשפט שבדרגה הנידונה". ההחלטה כאמור בנוגע לתפקיד היוקרתי תמתין לשר המשפטים הבא שצפוי להיות משורות הליכוד או רשימת הציונות הדתית.