המרחק כן קובע: הפקקים הפכו לשיקול מרכזי בבחירת מקום עבודה

לתנאי העבודה הצטרפה לאחרונה דרישה חדשה - מיקום סמוך לבית והימנעות מעמידה בפקקים • אומנם עבודה היברידית יכולה לתת מענה, אך לא לכולם • האם וכיצד ניתן לאזן בין הדרישות? • ניהול וקריירה

הפקקים הפכו לשיקול מרכזי בפסילת מקומות עבודה / אילוסטרציה: Shutterstock
הפקקים הפכו לשיקול מרכזי בפסילת מקומות עבודה / אילוסטרציה: Shutterstock

בזמן שהצמצומים והפיטורים בהייטק מתרחבים, הגיוסים בחברות אחרות ממשיכים, גם אם בקצב איטי יותר ממה שהכרנו. עם זאת, נראה כי מערכת השיקולים של המועמדים בבחירת מקום עבודה כמעט לא השתנתה, ואליהם הצטרפה בעת האחרונה העדפה ברורה אחרת - הימנעות מעמידה בפקקים ובחירה במיקום סמוך ככל הניתן לבית.

בין מאבקי סין-ארה"ב לטלטלה בענף: מנכ"ל חברת השבבים הוותיק בראיון פרישה
הבכיר שפיצח למה עוזבים את מקום העבודה ואיפה לא נראה התפטרות שקטה | ראיון

"יותר חשוב מיציבות"

"אזור גיאוגרפי הוא שיקול מאוד משמעותי", מסבירה שירי וקס, מנכ"לית חברת ההשמה להייטק Gotfriends. לדבריה, נושא זה עולה, בין היתר, משום שיותר ויותר חברות עברו מעבודה שהיא לחלוטין מהבית לעבודה היברידית. "חברות החליטו להחזיר את העובדים למשרד ליומיים לפחות, והאחרונים גילו עד כמה נושא הפקקים אקוטי עבורם. לפעמים ההימנעות מעמידה בפקקים חשובה לעובדים יותר מיציבות ויותר מבחירה בין סטארט־אפ לחברה גדולה. הם פשוט מסירים מועמדות ואומרים שהם לא יכילו את העמידה בפקקים".

אבל יש תחבורה ציבורית.
"כבר אמרו לי שזה גרוע יותר, ומי שהתרגל לנהוג ברכב לעבודה, לא יעבור לרכבת. הקורונה שינתה את תפיסת הזמן הפנוי ועל מה שמוכנים לוותר, וזה קורה למרות המצב בשוק. יכול להיות שבעוד שלושה חודשים המצב יהיה שונה, אבל היום אני לא רואה אנשים שיהיו מוכנים לעמוד שעתיים בפקקים".

להתרשמותה של וקס, לא מדובר בפינוק של תל אביבים כפי שטוענים רבים. "היום יש לא מעט אנשים שעברו לפריפריה, והם לא מוכנים להיכנס לתל אביב".

מה חברות יכולות לעשות כדי למשוך מועמדים?
"אם מקום העבודה מצריך זמן הגעה ממושך, הן יכולות להתגמש בנושא ההיברידיות - יש הבדל בין יומיים לשלושה ימים במשרד. אם יש מישהו שהוא טאלנט, אני ממליצה שלא להיות ראש בקיר".

ליאור צרפתי משמשת כראש צוות גיוס בחברת גיבוי ושחזור הדאטה בענן OwnBackup, וטל אייזיק הוא מגייס בכיר בחברה הממוקמת במרכז תל אביב. צרפתי: "המיקום שלנו הוא שיקול כי חשוב להיות במקום מוכר. אנחנו רואים שעובדים מתחילים שגרים מחוץ לעיר ייסעו, אבל מפתחים יותר מנוסים מתלבטים".

אייזיק: "ברגע שהנושא עולה, יש מו"מ על כמה ימים הם יגיעו למשרד. אם היינו מתרחקים לשכונה כמו רמת החייל, זה היה קשה יותר. עובדים מתל אביב עם כמה אפשרויות לא ייסעו לראשון לציון או לרמת החייל, גם לחברות מעולות. היום אנשים רוצים לאזן בין הבית לעבודה, וזה קשור לזה".

מצב השוק לא משפיע?
צרפתי: "הוא לא הגיע למצב דרמטי בתקשורת עם המועמדים".

להציע חלופות למועמד

גם זוהר וימן, מגייסת בצוות ה־HR של חברת אבטחת המידע אורקה סקיוריטי, מכירה את שיקול ההימנעות מפקקים. "אני גרה בתל אביב, יש לי רכב, ואני בוחרת שלא להזיז אותו. עבדתי בעבר ברמת גן ועל פניו זה לא רחוק, וכשחיפשתי עבודה, בדקתי רק מקומות במרחק נסיעה קצרה באוטובוס או הליכה ברגל".

לדבריה, מועמדים שגרים מחוץ לעיר כן רואים ברכבת פתרון. "יש מועמדים שאומרים שהם יבואו רק למקום שנמצא סמוך לתחנת הרכבת. גם אנחנו נמצאים במרחק כזה, ואני תמיד מדגישה את זה בפני מועמדים".

לדברי איתי גולדיטש, מנהל הגיוס בחברת הבינה המלאכותית אופטימוב, ניתן להתמודד עם דרישת המרחק באמצעות גמישות ועבודה היברידית. הוא גם מסכים שהסמיכות לרכבת היא פתרון מסוים. "אנחנו מציעים שאטלים מדי בוקר ואחה"צ, ומדגישים שמיקום סמוך לרכבת הוא היום יתרון. אנחנו גם עובדים באופן היברידי, מגיעים שלוש פעמים, ויש מועמדים שרוצים להגיע פחות. ברור שאם יש עובד שלא נרצה לאבד, עדיף לפעמים להתגמש".

לצד זאת, לא תמיד מדובר בפתרון אידיאלי שמתאים לכולם. לפני כשבועיים הצטרפה ענת גרינפלד למפתחת הפלטפורמה להזמנת כרטיסי טיסה Bookaway. הפלטפורמה עוסקת במכירת כרטיסי נסיעה באוטובוסים, במעבורות וברכבות, בעיקר במדינות מתפתחות. גרינפלד, וגם מקום העבודה שלה, ממוקמים במרכז תל אביב. לדבריה, היא לא יכולה להגיד שהמיקום היה שיקול בבחירה משום שהיא מלכתחילה לא הסתכלה על אפשרויות עבודה שלא היו סמוכות לביתה.

ואם היו מאפשרים לך לעבוד מהבית?
"אני לא מעוניינת. זה גם שיקול. אני רוצה משרד שאוכל להגיע אליו ברגל".

לפעמים השיקול הוא הפוך, והעבודה בתל אביב היא שמשפיעה על בחירת מקום המגורים. יואב בן אריה הוא מנהל פיתוח במפתחת הטכנולוגיות לניתוח נתונים סטורמייבן. "אשתי ואני לא יוצאים מתל אביב", הוא מספר. "יש לנו הרבה הזדמנויות לגור במושב, אבל אנחנו לא מוכנים להעביר שעתיים בפקקים. עבודה היברידית הייתה יכולה להיות פתרון, אבל אני רואה ערך בהגעה למשרד. אני אוהב את הקשר עם האנשים וחשוב לי להקדיש זמן גם למשפחה".