איך מבדילים בין חברת הייטק לחברה המתחזה להייטק?

לפחות 25% מהגופים המתהדרים בהגדרה "טכנולוגיה מתקדמת" לא מצדיקים אותה • איך בודקים שלא נפלתם על סמי־הייטק? כל מה שצריך זה לינקדאין וכמה דקות פנויות

מה ההבדל בין חברת הייטק לחברת סמי־הייטק / אילוסטרציה: Shutterstock
מה ההבדל בין חברת הייטק לחברת סמי־הייטק / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

חלק לא מבוטל מהחברות המגדירות עצמן כהייטק הן במקרה הטוב סמי־הייטק, ארגונים שהמוצר או השירות שהן מספקות הוא לא מספיק מתקדם מכדי להיחשב כזה. להערכתי, לפחות 25% מהגופים המתהדרים בהגדרה "טכנולוגיה מתקדמת" לא מצדיקים אותה.

איכות ההשכלה של סמנכ"ל הפיתוח

אבחנה זאת חשובה ממספר היבטים, אך אתמקד בהיבט של ניהול קריירה. ובכן, ככל שהשכלתך והארגונים המעסיקים אותך איכותיים יותר, כך כישוריך נתפסים טובים יותר בעיני מעסיקים. לכן, עובדים אמורים לשאוף לעבוד בארגונים הכי טובים, וכדי שהמשימה הזאת תצליח, הם צריכים להבדיל באיכויות של ארגונים.

בהייטק האבחנה הזו חשובה מאוד, והיא יותר מורכבת. ראשית, משום שיותר קשה להבדיל בין איכותיות של מוצרים ושירותים טכנולוגיים. שנית, המחסור בכוח־אדם והרצון למשוך עובדים איכותיים יותר הוא ביחס ישיר לאגדות שמעסיקים מספרים למועמדים.

אז איך בודקים שלא נפלתם על סמי־הייטק? כל מה שצריך זה לינקדאין וכמה דקות פנויות. הצעד הראשון - בדיקת איכות ההשכלה של סמנכ"ל הפיתוח (VP R&D) בחברה. אם אין לו תואר טכנולוגי רלוונטי מאוניברסיטה מובילה, קרוב לוודאי שהמוצר של החברה לא מצוי בחזית הטכנולוגיה. תוכלו גם לבדוק את איכות ההשכלה של סמנכ"ל המוצרים (VP Product).

שיעור אנשי הפיתוח בחברה

כשמדובר בחברה קטנה, הצעד הזה אמור להספיק. כשהחברה גדולה, ייתכן שסמנכ"לי הפיתוח והמוצר הם בעלי השכלה איכותית, אבל מרבית אנשי הפיתוח אינם כאלה, לכן נדרשת בדיקה נוספת. גם מידע זה ניתן לחפש בלינקדאין, אם כי עדיף לבדוק פרטנית פרופילים של מספיק מהנדסי פיתוח. אם מתברר כי איכות ההשכלה של רובם איננה מהמשובחות, כנראה שרמת המוצר בהתאם, גם אם סמנכ"ל הפיתוח מצטיין טכניון.

לרוב, די בבחינה הזו כדי להבין האם מדובר במוצר מתוחכם כפי שסיפרו לכם בריאיון, או שאתם עתידים ליפול על חברה שתחבל בערך שלכם בשוק העבודה.

אפשר ללכת צעד נוסף, ולבחון את שיעור אנשי הפיתוח בארגון. גם לצורך המידע הזה מספיק הלינקדאין, אם כי המסקנות יותר מורכבות ותלויות בתעשייה ובבשלות החברה. לדוגמה, כשהחברה המפתחת מוצרי תוכנה עדיין נמצאת בשלב פיתוח המוצר, הגיוני לצפות שרוב העובדים (לפחות 70%) יהיו אנשי פיתוח. אם גם בשלב הזה החברה מעסיקה יותר אנשי שיווק, מכירות וכדומה, כנראה שהטכנולוגיה שלה לא מתקדמת.

מנגד, כשמדובר בחברה עם היקף מכירות משמעותי, אחוז אנשי הפיתוח הוא מטבע הדברים קטן יותר, אך גם הוא צריך לעמוד על סדר גודל של 30% לפחות.

התאמת החברה לערך השוק

תתפלאו, אבל לא חסרים גורמים מקצועיים שלא מבדילים בין חברות הייטק אמיתיות למתחזות, לרבות רשות החדשנות והלמ"ס, אבל בין מעסיקים פוטנציאליים - הם מבדילים מצוין. לכן, מומלץ לבדוק מראש את התאמת החברה לערך השוק שלכם. ולמי שתוהה לגבי השאלה "מי יעבדו בחברות הפחות איכותיות?" - אל דאגה, יש המוני אנשים שמשתוקקים לעבוד בהן ומשקיעים הרבה כסף על קורסים מזורזים.