בעל החברה שמסייעת לרדת במשקל באמצעות בדיקה גנטית: "הרגולציה הבריאותית מקשה ומאתגרת"

יצחק חזות, בן 32 מתל אביב • מנכ"ל MyGenes • "בתוך שנה אחת 10,000 אנשים ביצעו את הבדיקה. מתוך אלו שיישמו את ההמלצות שקיבלו, הרוב הגדול מאוד הצליחו לרדת במשקל ולאזן את רמות הסוכר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יצחק חזות, מנכ״ל MyGenes / צילום: תמונה פרטית
יצחק חזות, מנכ״ל MyGenes / צילום: תמונה פרטית

"בשנת 2017, במהלך טיסה, נחשפתי לכתבה שעסקה בקשר בין גנטיקה לתזונה. נכתב שם כי בעוד מספר שנים לא יהיו 'דיאטות' כפי שאנו מכירים היום - שמבוססות בעיקר על אוכל בריא וגרעון קלורי - אלא לכל אדם יותאמו תזונה ואורח חיים לפי רקע גנטי. הרעיון תפס אותי". כך מספר יצחק חזות, מנכ"ל MyGenes - עסק המסייע לאנשים, באמצעות בדיקה גנטית, לרדת במשקל ולשמור על אורח חיים בריא מותאם אישית.

אחרי אותה טיסה, יצחק סיפר על הרעיון לשותפתו, לינוי בכור, ויחד הם יצאו למסע משותף. "במהלך מספר חודשים קיימנו כ־100 פגישות עם מדענים, יזמים, ומרצים באוניברסיטאות וניסינו להבין איך אפשר לפתח בדיקה שהתוצאות שלה יהיו עבור כל אדם כמו הוראות הפעלה לגוף שלו".

באמצעות פרופ' רות בירק, ראש המעבדה לתזונה ורפואה מותאמת אישית מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, הם הגיעו לאלפי מחקרים, ולאחר מכן פיתחו אלגוריתם שקולט את תוצאות הבדיקה הגנטית של כל אדם, מבצע אינטרפרטציה מדעית והופך את הצופן להמלצות תזונה ואורח חיים. בנוסף, הם פיתחו אלגוריתם שמתאים ציון גנטי לכל מאכל, שמייצג את ההתאמה שלו לכל אדם. "מדובר בפיתוח ראשון מסוגו בעולם".

החברה החלה את שיווקה בישראל לראשונה ביולי 2020, בשיא תקופת הקורונה. "מצד אחד היה חשש כבד לצאת לשוק בתקופה כזאת בה האבטלה גבוהה ולאנשים אין כסף פנוי. מצד שני יצאנו מתוך אמונה שהבדיקה תסייע מאוד לאנשים שעלו במשקל ועשו פחות ספורט לאחר הסגרים. וההימור הצליח - בתוך כשנה אחת 10,000 אנשים ביצעו את הבדיקה. מתוך אלו שיישמו את ההמלצות שקיבלו והיו במעקב, הרוב הגדול מאוד הצליחו לרדת במשקל ולאזן את רמות הסוכר".

אחד הקשיים הגדולים של החברה בתחילת דרכה היה לבנות שיטת עבודה שתואמת את הרגולציה המחמירה בישראל ביחס לביצוע של בדיקות גנטיות. "כדי לעמוד ברגולציה ולספק תוצאות מדויקות לנבדקים, היינו צריכים לאתר מעבדה גנטית בבית חולים שתרצה לפתח יחד איתנו את פאנל הבדיקה. מעבר לזה, היה גם צורך לבנות צוות של דיאטנים קליניים עם רישיון משרד הבריאות ולהכשיר אותם לדבר שהיה חדש להם מאוד".

בתחילת הדרך, החברה נבנתה על בסיס ההשקעות הכספיות של יצחק ולינוי, ועל בסיס שיתופי פעולה שונים. "אבל בסוף, החברה התפתחה כלכלית בזכות עצמה - מוצר מבוקש, בעל ערך גדול מאוד שכל אחד רוצה לקנות". החברה ממוקמת בתל אביב ולאחר פיילוט מוצלח היא מרחיבה בימים אלו את פעילותה אל השוק הגלובלי.

למרות ההצלחה היחסית, עבור יצחק זו רק ההתחלה. "אנחנו עובדים על פיתוח טכנולוגיה המבוססת על בינה מלאכותית, שתאפשר לכל אדם לקבל סרטון הסבר מפורט הכולל קריינות ואנימציות אודות המלצות הבדיקה.

"אנו שואפים לסיים פיתוח של מודלים נוספים בשנה הקרובה, רוצים לחדור בהצלחה לשוק בבריטניה ובארה"ב, ובימים אלו שוקדים על פיתוח של בדיקה פרמקוגנטית שהמטרה היא להתאים אישית תרופות לפי רקע גנטי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il