הבכיר שפיצח למה עוזבים את מקום העבודה ואיפה לא נראה התפטרות שקטה

עוד לפני הקורונה, ביירון ריידר הטמיע במיקרוסופט העולמית טכנולוגיות לעבודה מרחוק • כסגן נשיא לעבודה מודרנית, הוא מעריך כי בינה מלאכותית ועסקית היא הפתרון לאתגרים הבאים של שוק העבודה • בראיון בלעדי לגלובס הוא מסביר למה שכר לא מספיק כדי לשמר עובדים, ולאילו מדינות התפטרות שקטה לא יכולה להגיע • פרויקט מיוחד

ביירון ריידר, מיקרוסופט / צילום: איל יצהר
ביירון ריידר, מיקרוסופט / צילום: איל יצהר

המעסיקים הטובים ביותר בישראל
 המעסיקים הטובים ביותר בישראל

כשביירון ריידר, בכיר במיקרוסופט העולמית, מסביר כי הוא סגן נשיא לענייני "Modern Work" (עבודה מודרנית בתרגום חופשי), ניתן להניח שהתפקיד נולד בעקבות השינויים האחרונים בשוק העבודה. אלא שריידר בנה את התפקיד כבר לפני כחמש שנים - זמן רב לפני פרוץ הקורונה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ריידר מנהל את תחום "הצלחת הלקוח" (Customer Success), כלומר אחראי על אסטרטגיית ההטמעה של מוצרי החברה והעבודה ההיברידית בלקוחות מיקרוסופט בכל העולם. ככזה, הוא שב ומציין את חשיבותה ואת כוחה של הטכנולוגיה בסיוע לעובדים להשיג תפוקות, ובסיוע למנהלים לייעל את עבודת הצוות, גם כשהוא לא יושב יחד.

גמישות הפכה לשם המשחק

השבוע הגיע ריידר לישראל לביקור בן יומיים שבמסגרתו הוא פגש בכירים בחברות שמאמצות את טכנולוגיות העבודה ההיברידית של מיקרוסופט. חלק מהפיתוחים שקשורים לעבודתו של ריידר, מתבצעים בקמפוס הישראלי, בהם בין היתר אמצעי הבטיחות הנדרשים במעבר לניהול מרחוק. "מדברים בדרך כלל על FOMO", אומר ריידר, "אבל יש אפשרות גם ל־JOMO Joy Of Missing Out". כך שגם אם מישהו לא יוכל להצטרף לפגישת עבודה, הוא אומר, עדיין הוא לא יפסיד מכך כי כל החומרים הוקלטו, תומללו וסוכמו בצורה יעילה.

למרות שטחו העצום של המתחם החדש של מיקרוסופט בישראל (46 אלף מ"ר, הכוללים חדרי ישיבות מצוידים טכנולוגית, מתחמי עבודה פתוחים, בתי קפה, חנות, גינת כלבים, ועוד), העבודה במיקרוסופט היברידית. בימים שהעובדים כן מגיעים למתחם, הם יכולים להתמקם היכן שיבחרו, ולא במשרד קבוע. בישראל, נראה שמתווה ההיברידיות משוחרר במיוחד.

"הדרך שבה אנחנו עורכים פגישות מרחוק היא רק ההתחלה של הסיפור", אומר ריידר. "יש חמישה אתגרים שמלווים את העבודה היום, ובהם מיקרוסופט רוצים לסייע. הראשון, דור חדש נכנס לשוק והוא רגיל להשתמש בכלים כמו טיקטוק ווידיאו. הם רוצים לראות את הטכנולוגיה הזו גם במקום העבודה שלהם. כדי למשוך טאלנטים, צריך לחשוב איך לאפשר זאת מבחינה טכנולוגית.

"והשני הוא שלחברות יש את אותן הציפיות מהמנהלים שלהן, אם לא יותר, אבל אין להם בהכרח את הכישורים לנהל את הפרודוקטיביות בסביבה היברידית. נקודה שלישית היא תפקיד המשרד הפיזי. הוא השתנה לגמרי, ואנחנו רוצים לחשוב עליו כהרבה יותר מאשר רק מקום עבודה. הנושא הרביעי הוא גמישות, עלינו לכבד את הזמן של העובד. הנושא החמישי קשור לאינטראקציות החברתיות שהשתנו כשכמחצית מהעובדים ברבים מהארגונים כלל לא נמצאים במשרד".

איך לנהל מרחוק בלי לפגוע בפרטיות?

בשנת 2016, רכשה מיקרוסופט את הרשת החברתית לינקדאין, מה שקירב אותה עוד יותר למגמות הרווחות בשוק העבודה. אחד הפתרונות החדשים שהיא מציעה היום ללקוחות, כבר מותאם לעבודה שאינה בהכרח מהמשרד. פלטפורמת Viva, פונה לעובדים כמו גם למנהלים. היא יכולה לשלוח התראות, או המלצות, על דרכים שבהן ניתן לייעל את העבודה, כמו למשל: "אתה מבזבז זמן רב מדי על ישיבות". היא מנתחת באמצעות BI (בינה עסקית) את התנהלות העובד, ומציעה לו לייעל אותה ולפעמים אפילו לחזק את הקשרים החברתיים. פיצ'ר אחר יכול למשל להמליץ לחבר צוות להגיע למשרד משום שהיום רוב חבריו נמצאים שם.

"למנהלים אנחנו יכולים להציג ניתוחים של סך העבודה בצוות, ולא באופן פרטני", מסביר ריידר. "כמובן שכל זה יעשה תוך שמירה על הפרטיות - רק נסכם את הנתונים ונעדכן אותו. כמו למשל שבמחלקה מסוימת יש יותר מדי או מעט מדי פגישות".

מהו הופך מקום עבודה למעסיק טוב היום?
"כזה שיודע לשלב את הטכנולוגיה בתרבות הארגונית. במיקרוסופט ישראל אנחנו מעניקים לכמעט 3,000 עובדים גמישות רבה, אבל אנחנו גם מצפים מהם להרבה. השילוב הזה עקרוני. אני מאמין גדול בכך שבשנים הבאות הכוכבים הגדולים בארגון יהיו מנהל מערכות המידע ומנהל ה־IT. השלב הבא הוא לרתום את הכלים הטכנולוגיים לניהול ול־HR, ולאפשר למשוך טאלנטים חדשים".

איך מעסיק טוב משמר עובדים?
"עובדים רוצים להרגיש מוערכים. כמובן שכולם רוצים כסף, אבל ההכרה לא פחות חשובה, בעיקר בקרב הדור הצעיר. גם ערכים כמו קיימות ונגישות, חשובים היום לעובדים הרבה יותר מאשר בעבר. אם הם לא מוצאים אותם בחברה, הם פשוט הולכים לחברה אחרת. מה שעוד חשוב הוא מי המנהל הישיר. רוב האנשים עוזבים את מקום העבודה בגלל המנהל הישיר שלהם. דבר נוסף שחשוב הוא לדעת מה השלב הבא במסלול הקריירה. העובד שואל את עצמו 'האם בעתיד אוכל למלא כאן תפקיד אחר?'".

ההתפטרות השקטה לא תקרה בסין

אתה כבר 23 שנה במיקרוסופט. היום נדיר למצוא נאמנות כזו לארגון.
"לאורך התקופה הייתי בשוודיה, באנגליה, בצרפת, בסינגפור, בקליפורניה ובסיאטל, וגם מילאתי תפקידים שונים - החל מפיננסים, דרך שיווק ופיתוח עסקי, ועכשיו אני בעולם הצלחת לקוח. היו פעמים בקריירה שחשבתי לעזוב, ובכל פעם אמרו לי - 'יצא לך פעם לעבוד בתחום כזה?', ועניתי - 'לא, זה באמת יכול להיות מעניין'".

כמי שעבד במדינות שונות, אתה חושב שתופעות כמו התפטרות שקטה, חוצות גבולות?
"לחלוטין לא. בכל מדינה יש תרבות אחרת, וההתפטרות השקטה היא משהו שמתאים לארה"ב. מניסיוני, התפטרות שקטה היא משהו שלא יתקבל ביפן או בסין. אגב, גם כאן טכנולוגיה ככלי ניהולי יכולה לצמצם את התופעות האלו".

אנחנו מדברים על רווחת העובד, מנהלים ומעסיקים. אבל תראה את אילון מאסק - מה דעתך על הפיטורים ההמוניים שביצע בטוויטר בסוף השבוע האחרון. פיטורים באמצעות הודעות מייל?
"אני מייצג בדבריי את דעתי בלבד", מקדים ריידר להבהיר בזהירות. "מפרספקטיבה פיננסית, אני מניח שמאסק ראה הזדמנות להכנסות. הם גם גייסו חזרה כמה אנשים כי הוא הבין שפיטר יותר מדי. מבחינה אישית, בנוגע לדרך שבה זה נעשה, אני חושב שזו לחלוטין לא הדרך. בכל החברות היום - הגישה היא שהכול זה אנשים. זה לא נכון גם כלפי העובדים שנשארו. הם יכולים לחוש אשמים, ולשאול האם זו באמת חברה בשבילי? החודשים הקרובים יהיו מאתגרים שם".

מדברים על כך שאנחנו על סף משבר כלכלי. זה משהו שלדעתך ישנה את יחסי הכוחות בשוק ונחזור לאחור?
"אם לעובדים יהיו פחות הזדמנויות, אז בוודאי. הם יצטרכו לפעמים פשוט לברך על העובדה שיש להם עבודה. אבל גם אם נגיע למשבר, ויהיה שינוי ויותר כוח יחזור למנהלים - החברות המצליחות יהיו אלו שידעו לשלב את התרבות הארגונית עם טכנולוגיה, לעבור לעבודה היברידית פרודוקטיבית, ולשמר טאלנטים".

תעודת זהות: ביירון ריידר

אישי: בן 52, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בסיאטל ארה"ב
מקצועי: עובד במיקרוסופט בתפקידים שונים מאז 1999, מכהן היום כסגן נשיא מיקרוסופט ל-Customer Success בתחום ה-Modern Work, תפקיד אותו הקים ופיתח מאז 2018
עוד משהו: חובב ריצה ומוזיקה - בצעירותו עבד באולם הופעות והתוודע לסוגי מוזיקה מגוונים