סערה בטוויטר: משתמש שילם 8 דולר, התחזה לתאגידי ענק וגרם נזק של מיליארדים

הרשת החברתית אומנם הפסיקה את האפשרות לרכוש וי כחול, אך את הנזקים שנגרמו במיליארדים לחברות רבות יהיה קשה להשיב • מניית חברת התרופות "אלי לילי" ירדה ביותר מ-4% לאחר שחשבון פיקטיבי צייץ בשמה על מתן אינסולין "בחינם" • בין המותגים הנוספים שנפגעו גם כאלו בבעלות מאסק, כמו טסלה ו-SpaceX

אילון מאסק, בעלי טוויטר / צילום: Reuters, Dado Ruvic
אילון מאסק, בעלי טוויטר / צילום: Reuters, Dado Ruvic

הרשת החברתית טוויטר בניהולו של אילון מאסק החליטה להפסיק את האפשרות לרכוש וי כחול תמורת 7.99 דולר בחודש, בעקבות גל של חשבונות מזויפים שקיבלו וי כחול רק משום ששילמו כסף, שהוביל לטלטלה וכאוס בפלטפורמה. חשבונות "מאומתים" מזויפים התחזו ומתחזים לפוליטיקאים, חברות, מפורסמים וארגונים גדולים. טוויטר ניסתה להשעות רבים מהם, אבל הפעולות שכבר נעשו בלבלו משתמשים רבים. גולשים שניצלו את הפרצה החדשה ופרסמו בדיות גרמו למניות החברות השונות להיחתך במיליארדים.

מאסק מזהיר מפני פשיטת רגל, בכירים בטוויטר מתפטרים והרגולטור האמריקאי תוקף: "אף מנכ"ל אינו מעל החוק"
לאחר רכישת טוויטר: מאסק מכר מניות טסלה בשווי של כ-4 מיליארד דולר
מאסק מטלטל את טוויטר: הפיטורים, האזהרה והפיילוט החדש

נפגעת בולטת מהמהלך הייתה חברת התרופות "אלי לילי", שחשבון פיקטיבי, עם וי כחול, פרסם ביום חמישי בשמה: "אנחנו נרגשים להודיע כי האינסולין חינם מעכשיו". במשך השעות הספורות שבהן הציוץ היה באוויר, הוא שותף כ-3,000 פעמים - וכתוצאה מכך מניית החברה ירדה ביותר מ-4%, ירידה של יותר מ-10 מיליארד דולר בשווי השוק. גם ציוץ מהחשבון הרשמי של החברה שמציין כי לא מדובר במידע מטעמה לא מנע את הפגיעה.

על פי דיווחים ברחבי העולם, מקרי ההתחזות היו רבים במיוחד: ממותגים גדולים כמו אפל, נינטנדו ועוד, ועד חשבונות שהתחזו לאנשים בעלי פרופיל גבוה כמו מארק צוקרברג ממטא, נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ועוד רבים. כך, לדוגמה, נפגעה חברת לוקהיד מרטין: חשבון מזויף צייץ בשמה של חברת ההגנה האווירית על כך שהחברה תעצור את מכירת הנשק למדינות כמו ערב הסעודית וישראל עד לחקירה נוספת בנושאי זכויות האדם. הפוסט הזה עלה לחברה מיליארדים כשהמניה ירדה ב-5%.

בה בעת, היו ציוצים תמוהים שמגחיכים את רשת טוויטר כולה. בין השאר, אדם פתח חשבון בשמה של חברת פפסי עם התיוג @PEPSICO, וכתב: "Coke is better" בנוגע לקוקה-קולה. בין החברות הנוספות שנפגעו היו גם כאלו שבראשן עומד הבעלים החדש של טוויטר, אילון מאסק, בעצמו - טסלה ו-SpaceX. מתחזה שכתב בשמה של טסלה עם שם משתמש @TeslaReal, צייץ בטוויטר כמה ציוצים מזלזלים, כמו: "בכנות, הירידה של 53% במחיר המניה לא משפיעה עלינו. אם יש מישהו שיודע על קריסות זה אנחנו".

טוויטר ניסתה להילחם בהפצת המידע השקרי, והיא הוסיפה לכמה חשבונות את התווית האפורה, ה"רשמי", על מנת שיהיה ברור שהם החשבונות המאומתים. עם זאת, משתמשים רבים לא מכירים את האפשרות הזו והיא לא נמצאת בקונצנזוס כדי שזה יתפוס.

שבועיים סוערים במיוחד בעקבות צעדי מאסק

סערת החשבונות המזויפים בעלי הוי הכחול מהווה נדבך נוסף בסערה המתמשכת שעוברת על טוויטר מאז שהאיש העשיר בתבל מאסק רכש אותה ב­-28 באוקטובר תמורת מחיר מופרז של 44 מיליארד דולר.

מאסק נטל הלוואה של כ-13 מיליארד דולר לצורך הרכישה, סכום שהועמס על טוויטר כחוב. כדי להחזיר את החוב, החברה תידרש לשלם כמיליארד דולר בשנה בתשלומי ריבית. טוויטר איננה יצרנית מזומנים גדולה ולמעשה רק בשנתיים מתוך 16 שנות קיומה (2018 ו-2019) רשמה רווח חשבונאי בשורה התחתונה, כך שמאסק נמצא במרוץ נגד השעון לשנות את המתמטיקה של החברה.

הבעלים החדש של הרשת החברתית כבר הספיק לפטר את ההנהלה, להדיח את הדירקטוריון, ואף להוציא על קיצוץ של 50% במצבת כוח האדם של החברה שמנתה כ-7,500 עובדים. מאסק ואנשיו חתכו פעילויות שלמות בחברה כמו, למשל, פיטורי כל צוות זכויות האדם של טוויטר, שאמור בין השאר להגן על משתמשים שנמצאים בסיכון ברחבי העולם, בהם פעילים חברתיים ועיתונאים.

הפעולות התזזיתיות של מאסק, בצירוף הצהרותיו הרבות על כך שהוא מתכוון לקדם את חופש הביטוי בטוויטר ולהשיב אליה משתמשים שנחסמו בעבר, הצליחו להפחיד חלק מהמפרסמים הגדולים בטוויטר. חברת התרופות פייזר, ג'נרל מוטורס, קוקה-קולה וקבוצת פולקסווגן הן רק חלק מהמפרסמות הגדולות שהודיעו כי הן משהות את הפעילות שלהן בטוויטר, במטרה לבחון את הכיוון החדש אליו הולכת הרשת החברתית.

מעבר לעובדה שחברות רבות ברשימת המפרסמים שנטשו את טוויטר מתחרות בטסלה של מאסק, ארגוני זכויות אדם בארה"ב, כמו הליגה נגד השמצה ו- GLAAD , הגבירו את הלחצים על מותגים נוספים כדי שלא יפרסמו בטוויטר. מאסק האשים את אותם ארגונים שהם: "מנסים להרוס את חופש הביטוי באמריקה", וכעת בוודאי מזהה את הנזקים שנוצרו ממתן וי כחול לכל דורש.