בג"ץ מבהיר בפעם השלישית: בגידה לא משפיעה על חלוקת הרכוש בין בני זוג

שופטי בג"ץ דחו עתירה של גבר שביקש לשנות את מועד החישוב לחלוקת הרכוש בינו לבין אשתו עם פרידתם, למועד בו החלה לטענתו לנהל קשר אינטימי מחוץ לנישואים • הבעל טען כי עומדת לו עילת ההטעיה בחוק החוזים, כיוון שהאישה הכחישה את חשדותיו, אך השופטים דחו את טענתו

חלוקת רכוש בגירושים. הבגידה לא משפיעה / איור: Shutterstock
חלוקת רכוש בגירושים. הבגידה לא משפיעה / איור: Shutterstock

בג"ץ דחה ביום רביעי האחרון עתירה של גבר שביקש לשנות את מועד החישוב לחלוקת הרכוש בינו לבין אשתו עם פרידתם, למועד בו החלה לטענתו לנהל קשר אינטימי מחוץ לנישואים. 

בג"ץ קבע: אישה שבגדה במשך עשור תקבל בגירושים מחצית מהרכוש 
איך משפיעה בגידה על הנישואים? לפי בית הדין, תלוי אם הזוג חילוני או דתי
החלטה דרמטית של בג"ץ: ביטל את פסק הדין של "האישה הבוגדת"

זו הפעם השלישית שבג"ץ מבהיר כי בגידה לא תשפיע על חלוקת הרכוש בין בני זוג שנפרדים. בניגוד למקרים האחרונים בהם בג"ץ ביטל את פסיקת בית הדין הרבני הגדול (בהרכב מורחב ביוני 2021 ובחודש שעבר בהרכב רגיל - נ.ש.), הפעם הרבני דחה את בקשת הבעל. תוך שקבע כי בהתאם לחוק ולפסיקה, גם אם אחד מבני הזוג בגד - אין בבגידה המוסרית כדי ליצור הפרדה רכושית. 

בני הזוג נישאו בשנת 2009, ולהם שני ילדים. בשנת 2019 החליטו להיפרד, הפרידו את התנהלותם הכלכלית ופירקו את החשבון המשותף. 

הבעל ביקש להקדים את המועד לאיזון המשאבים לינואר 2016 ולקבוע כי זהו "מועד הקרע" ביניהם, הקובע את החישוב. לטענתו, במועד זה אשתו החלה לבגוד בו עם אחר והסתירה זאת ממנו למרות שחשד בכך, תוך שיצרה מצג שיחסיהם תקינים. 

עילת ההטעיה נפסלה 

בית הדין הרבני בפתח תקווה דחה את בקשת הבעל וקבע כי מועד הקרע הוא המועד בו הפרידו בני הזוג את החשבונות, באוקטובר 2019. ערעור שהוגש לבית הדין הרבני הגדול נדחה כאמור. 

שופטי בג"ץ, יוסף אלרון, חאלד כבוב, ורות רונן, קבעו כי "כל עוד המשיכו בני הזוג לנהל חיים כלכליים ומשק בית משותף - כמו בענייננו - אין בבגידה, גם אם הוסתרה מבן הזוג השני, כדי להצדיק סטייה מהסדר איזון המשאבים השוויוני אותו התווה המחוקק", אלא במקרים חריגים וקיצוניים.

השופטים דחו את טענתו של הבעל כי המקרה הנוכחי שונה מהמקרה הקודם בו הכריע בג"ץ (בגידה למשך עשור - נ.ש.), מאחר שהבעל עימת את אשתו עם חשדותיו, והיא הכחישה באופן אקטיבי. לכן, טען הבעל, עומדת לו עילת ה"הטעיה" בחוק החוזים.

שופטי בג"ץ קבעו כי נסיבות אלה לא מצדיקות סטייה מחלוקת נכסים שוויונית, וכי קבלת טיעון זה - "משמעותו להכניס 'מהדלת האחורית' שיקולי אשם ואי-נאמנות מינית להסדרי חלוקת הרכוש בין בני זוג, וזאת אין לעשות".