סמוטריץ': לא ניתן להסתדרות להכתיב מינויים. דרעי ביטל הצהרה לתקשורת

ישיבות הסיעה הראשונות לכנסת ה-25 החלו היום • בצלאל סמוטריץ', הרואה את עצמו מועמד לתפקיד שר האוצר או הביטחון, אמר כי "אסור להיכנע לאיומי הטרור של הפלסטינים שמנסים להתערב בתהליך הקמת הממשלה החדשה" • ליברמן: "הולכים להקים פה משטר של אייתולות נוסח כחול לבן"

ח''כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רגע לפני השבעת הכנסת ה-25 וכשברקע הפיגוע הקשה בשומרון, התקיימו היום (ג') בצהריים ישיבות סיעה ראשונות אחרי הבחירות. עוד קודם לישיבות הסיעה עזבו שרי הממשלה היוצאת את חדרי השרים בכנסת ועברו ללשכות חברי הכנסת כאשר הלשכות המרווחות ממתינות ריקות לסוף המשא ומתן הקואליציוני.

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יצא נגד הממשלה המתהווה ואמר כי מדובר ב"קואליציה אנטי ציונית. קואליציה שמנסה להסדיר באופן רשמי מעמדם של משתמטים. הדבר בלתי סביר בעליל. מצב שבו הנכדים שלנו צריכים להגן על חלק מהציבור וגם לממן אותו זה לא מתקבל על הדעת. מבחינה כלכלית אנחנו חייבים להכניס שתי קבוצות למעגל העבודה גברים חרדים ונשים ערביות. מדובר ב-34% מאזרחי המדינה. ביחד הם משלמים רק 10% מסים ישירים".

ליברמן התייחס גם לאפשרות למנות את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לשר ביטחון ואת איתמר בן גביר לשר לבט"פ ואמר כי "האמריקאים העבירו מסר שמשרדים שבהם יעמדו בראש סמוטריץ ובן גביר לא יהיה איתם שום שיתוף פעולה. מדובר במשרדים הכי רגישים. אני לא רוצה לחשוב על ההשלכות אם זה קורה. הבעיה היא לא העמדה הפוליטית של סמוטריץ' אלא האמירה של האמריקאים שהם יפסיקו את שיתוף הפעולה בנושאים הכי רגישים".

ליברמן הוסיף כי "הולכים להקים פה משטר של אייתולות נוסח כחול לבן. לא יכול להיות שכהני דת יתערבו בנושאי חקיקה". ליברמן גם ציין את הדרך החדשה שבה ינקוט מספסלי האופוזיציה כאשר בכוונתו לאגף את הממשלה מימין ולהחזיר לשולחן את הצעת החוק להחלת ריבונות בבקעת הירדן.

בישיבת סיעת המחנה הממלכתי התייחס שר הביטחון בני גנץ, כשלצדו השותפים החדשים מתקווה חדשה, למצב הביטחוני ולדרישת האמריקאים לחקור את מותה של העיתונאית שירין אבו עקילה. " בתקופה האחרונה סוכלו עשרות פיגועים. נמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות ונעשה כל שידרש למנוע פגיעה באזרחי ישראל".

גנץ: "חייבים למנות לתפקיד שר הביטחון אדם עם כישורים ביטחוניים וניסיון"

גנץ דחה את הדרישה האמריקאית לחקור את מות העיתונאית ואמר "מדינת ישראל באמצעות כוחות הביטחון פועלת מול טרור רצחני ובזירות קרב קשות. צה"ל ביצע תחקיר מקיף. מדובר היה בזירת קרב קשה כשנורו מאות כדורים ולא הייתה כל כוונה לפגוע בשירין".

כשנשאל לעמדתו על מינוי סמוטריץ' לתפקיד שר הביטחון הגיב "חייבים למנות לתפקיד שר הביטחון אדם עם כישורים ביטחוניים וניסיון. נדמה לי שזה לא המצב".

מהצד השני יו"ר הציונות הדתית דחה את המתקפות נגד מינוי לשר האוצר או הביטחון ואמר כי "אסור להיכנע לאיומי הטרור של הפלסטינים שמנסים להתערב בתהליך הקמת הממשלה החדשה וגם הידידים שלנו בעולם צריכים לכבד את ההכרעה הדמוקרטית שלנו. בזירה הפנימית אנחנו לא ניתן גם להסתדרות או לכל גורם אחר בשמאל להחליט עבורנו ולהכתיב את המדיניות הכלכלית ואת המינויים בממשלה החדשה. רק אזרחי ישראל יקבעו איזו ממשלה תקום בישראל ומה תהיה המדיניות שלה, והם אמרו את דברם בצורה חדה וברורה לפני שבועיים".

סמוטריץ' התייחס גם לעיכובים במו"מ ואמר "אנחנו נמצאים יומיים אחרי הטלת המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. כפי שהצעתי מיד לאחר הבחירות, אנחנו צריכים להתכנס יחד כל השותפים למרתון מהיר של דיונים כדי להבטיח שהממשלה תקום בעז"ה בהקדם, תממש באמת את מדיניות הימין ותוביל שינוי".

לעומתו, יו"ר ש"ס אריה דרעי שנמצא גם הוא בלב המו"מ הקואליציוני ביטל את ההצהרה המתוכננת לתקשורת ולא התייחס לדרישתו לקבל את תיק האוצר לידיו.