ועידת האקלים בשארם: המערב יקים קרן לפיצוי מדינות נחשלות על נזקי המשבר

מדינות המערב המשתתפות בוועידת האקלים בשארח א-שייח הסכימו להקים "קרן פיצוי" שתתרום לעשרות מדינות נחשלות שנפגעו מהמשבר, אולם מדובר בהצהרה לא מחייבת ופרטים רבים לגביה לא ברורים עדיין • לא הושגה הסכמה בנוגע לצמצום פליטות פחמן דו-חמצני

ועידת האקלים בשארם / צילום: Reuters, Mohamed Abd El Ghany
ועידת האקלים בשארם / צילום: Reuters, Mohamed Abd El Ghany

ועידת האקלים שהתכנסה בשארם א-שייח בשבועיים האחרונים גיבשה הסכמה לגבי פיצוי מדינות עולם שלישי על הנזקים שנגרמו להם בשל שינויי האקלים שנוצרו מאז המהפכה התעשייתית, אך לא הצליחה להשיג הסכמה רחבה יותר על צמצום עולמי של פליטות פחמן דו-חמצני. הוועידה, ה-27 במספר המאורגנת על ידי האו"ם בניסיון לתאם תגובה עולמית למשבר האקלים, זכתה לביקורת רבה על ידי ארגוני איכות סביבה, ממשלות מדינות הנמצאות בסיכון וגם מומחים מדעיים.

גם ההסכמה אליה הגיעו נציגי כ-200 מדינות וארגונים על-לאומיים שנכחו בדיונים אינה מיידית ופרטים רבים לגביה עדיין לא ברורים. מדינות המערב העשירות הסכימו להקים "קרן פיצוי" שתתרום לעשרות מדינות נחשלות. אבל מדובר בהצהרה לא מחייבת ו"ועדה זמנית" שתוקם בקרוב תקבע מה יהיה ההיקף, כמה כסף יועבר ומה יהיו הקריטריונים. ארה"ב והאיחוד האירופי שינו את עמדתם בנושא רק בימים האחרונים, אחרי שהתנגדו לכונן מנגנון פיצוי על מה שמכונה ה- Loss & Damage שנגרם כתוצאה מהפעילות התעשייתית שלהם לאורך השנים על מדינות אחרות.

גם מבחינת פעילות הליבה של הוועידה - ניסיון להסכים על הפחתת פליטות מחייבת - הרי שהמגעים הסתיימו בכישלון. המדינות המיוצגות בפורום התנגדו לאימוץ יעדים מחייבים, סין - המזהמת הגדולה ביותר בעולם - לא שינתה את עמדתה - והנושא "גולגל" גם הוא לוועידה הבאה, שתתכנס באיחוד האמירויות בשנה הבאה. המארגנים והמדינות המיוצרות בפורום הסכימו להמשיך ולהתחייב למנוע התחממות ביותר מ-1.5 מעלות עד סוף המאה, אך לא על המנגנונים שיבטיחו כי הדבר יקרה בפועל.

סוגיות של התחייבות עתידית להפסיק את השימוש בדלקי מאובנים (גז, פחם ונפט) לא הוזכרו בהצהרה הסופית, ובשלב הנוכחי גם מדינות אירופיות "מחיות" את הפקת הגז והנפט שלהן בשל משבר האנרגיה המתגלגל כתוצאה מהמלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. ארגוני איכות סביבה בירכו על הקמת הקרן החדשה, אך ביקרו בחריפות את חוסר היכולת של הוועדה להתקדם בנושא פליטות גזי חממה.