משחקי גביע העולם בכדורגל יוצאים לדרך בקטאר, הפייקים כבר כאן

איך להתנהג בקטאר, וכמה זמן יימשך שם כל משחק? גם הפייקים הגיעו למונדיאל • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 5.10.22
מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 5.10.22

משחקי גביע העולם בכדורגל שייצאו היום (ראשון) לדרך, הם לא רק אירוע ספורט ענק, אלא גם אירוע תרבותי שמושך אליו פעם בארבע שנים תשומת לב תקשורתית וציבורית כמעט בכל מדינה בעולם. הפעם לאירוע יש ייחוד נוסף על רקע העובדה שלראשונה הוא ייערך במדינה ערבית - קטאר. כפי שניתן היה לצפות, העניין הגדול במשחקים, בתוספת הייחודית הזאת, הביאו גם ללא מעט פייקים ומידע שגוי שנוגע לאירוע. אספנו כמה בולטים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עם כל הכבוד. הרקורד הבעייתי בלשון המעטה של המדינה המארחת, קטאר, בנושאי זכויות אדם, הפך את המונדיאל הזה לשנוי במחלוקת. אבל עד כמה החוקים במדינה אמורים להשפיע בפועל על תיירים ואוהדים שיגיעו לצפות במשחקים? האיסור למכור בירות באצטדיונים שנקבע ברגע האחרון הוא אכן אמיתי, אבל עוד לפניו היו מי שניסו לקחת את זה רחוק יותר. "נוסעים לקטאר למשחקי גביע העולם? כדאי שתכירו את הכללים הללו אחרת תלכו ישר לכלא!", קבע פוסט ויראלי שצבר תאוצה בהודו ובארה"ב. מתחת לקביעה הוצגה רשימת פעילויות אסורות וביניהן שתיית אלכוהול, הומוסקסואליות, חוסר צניעות, ניבולי פה, חוסר כבוד למקומות פולחן ועוד. ומה הן העובדות? כפי שהראו באתר ההודי News Mobile, מקור התמונה הוא בקמפיין של נשים קטאריות שמרניות בשם "הראו כבוד", שביקשו מהמבקרים, ובכן, "להראות כבוד" למקומיים. יחד עם זאת, בשום מקום לא נכתב כי האיסורים האלה הם בגדר עבירות פליליות שישלחו אזרחים זרים לכלא. על רקע הוויראליות של הפוסט, גם בחשבון הטוויטר של מונדיאל 2022 הבהירו שלא מדובר בפרסום רשמי. ובכל זאת נציין כי הטענה שנוספה שם לפיה קטאר "תמיד הייתה אומה פתוחה, סובלנית ומסבירת פנים", לא נבדקה מבחינה עובדתית.

חופשה בארגנטינה. המונדיאל מספק סיבות לקנא בארגנטינה. הנה, לא רק שלנו - ולשאר מדינות העולם - אין בנבחרת שחקן כמו מסי, אנחנו גם לא זוכים ל־40 ימי חופשה לרגל האירוע כפי שיקבלו הפעם הארגנטינאים. אבל רגע, זה באמת קורה? פוסט שנפוץ בבריטניה ביוני טען שלקראת המונדיאל, לראשונה בתולדות המדינה, יזכו האזרחים לחופשה המיוחדת. אלא שבארגון הבריטי Full Fact מצאו כי מדובר בפייק מוחלט, וכי במדינה לא הכריזו על חופשה כזאת, או כל חופשה אחרת. ב־1978, כשהמדינה אירחה את המשחקים, עובדים ובתי ספר קיבלו חצי יום חופש במשחק הפתיחה.

בדקה ה־90. כולנו יודעים שכדורגל משחקים 90 דקות. אבל למה בעצם לא לעגל את זה ל־100? באפריל האחרון קבעו פוסטים בניגריה ובפקיסטן כי "פיפ"א שוקלת ברצינות לשנות את משך המשחק מ־90 דקות ל־100 דקות במונדיאל בקטאר". בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP שבחנו את הנושא הגיעו למסקנה כי לטענות אין שחר, וכי גם במקור שניתן בידיעה לא דווח על כך מעולם. אבל אחרי שהשמועה נהייתה מספיק ויראלית פיפ"א כבר טרחה להבהיר באופן רשמי שאין שום כוונה לשנות את משך המשחקים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: 

● הבדיקה של newsmobile: הפוסט הוויראלי לגבי הנחיות ממשלת קטאר הוא שגוי
הבדיקה של FullFact: ארגנטינה לא מעניקה לאזרחים חופשה של 40 יום לרגל המונדיאל
הבדיקה של AFP: אין תוכנית להאריך את המשחקים במונדיאל בעשר דקות