כך רימה תושב חברון את רשות המסים הישראלית ב-20 מיליון שקל

כתב אישום שהוגש נגד תושב חברון חושף איך ניצל את ההתחשבנות בין ישראל לרשות הפלסטינית לצורך הונאת מס • עפ"י האישום, במהלך החקירה הנאשם איים על עד "כי יש לו אקדחים, והוא יחסל אותו", ולעד אחר אמר: "פתחת עליי. אני יודע איך לתפוס אותך ולהתחשבן"

עבירות מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
עבירות מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

בין השנים 2015-2018 הפעיל תושב חברון מערך עברייני, באמצעותו ביצע עבירות מס בהיקף מיליוני שקלים במספר שיטות, בהן הפצת חשבוניות פיקטיביות, הפעלת חברות קש ישראליות לצורך קבלת כספים שלא כדין במסגרת ההתחשבנות בין ישראל לרשות הפלסטינית וקיזוז חשבוניות מזויפות על-מנת ליהנות מהחזרי מס שלהם לא היה זכאי - כך נטען בכתב אישום שהוגש נגד חמאד שריתח, בן 39 מיאטה שליד חברון, המייחס לו הפעלת רשת עבריינית בישראל שעסקה בהפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות ובהוצאה במרמה של חשבוניות המיועדות לתיעוד עסקאות בין עוסקים ישראלים לפלסטינים. 

בנוסף מואשם שריתח כי איים על נחקרים בפרשה על-מנת להניא אותם מלמסור עדות אמת כנגדו. על-פי כתב האישום, העבירות שביצע שריתח גרמו נזק לקופת מדינת ישראל בסכום כולל של קרוב ל-20 מיליון שקל. 

חשד: אב ובנו העלימו הכנסות ב-20 מיליון שקל. כך עבדה השיטה 

חשבוניות פיקטיביות בהיקף 77 מיליון שקל

על-פי כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, שריתח הפעיל מערך להפצת חשבוניות מס פיקטיביות לשורת עסקים, בסכום כולל של כ-77 מיליון שקל, כשהמס הכלול בחשבוניות אלה עמד על כ-11.2 מיליון שקל. החשבוניות הוצאו על שם 13 חברות ישראליות שונות, שעימן לא היה לנאשם קשר, והוא לא היה מורשה מטעמן להוציא חשבוניות. חשבוניות אלה לא ייצגו עסקאות אמת, וכל מטרתן הייתה לאפשר לעוסקים שקיבלו אותם לקזז מס תשומות ולסייע להם להתחמק מתשלום מע"מ.

בנוסף, שריתח מואשם בהוצאה במרמה של "חשבוניות אוטונומיה" - חשבוניות מסוג I המשמשות להתחשבנות בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית. חשבוניות אלה מונפקות על-ידי משרדי מע"מ אזוריים לעוסקים ישראלים המבצעים עסקאות עם עוסקים פלסטינים. על בסיס חשבוניות אלה מקזזים עוסקים פלסטינים את חבות המע"מ שלהם מול הרשות הפלסטינית, ואחת לחודש מעבירה מדינת ישראל לרשות הפלסטינית את המע"מ שגבתה מעוסקים ישראלים בגין העסקאות המפורטות בהן.

שיטת הונאה נוספת המיוחסת לשריתח היא ניכוי מס מול הרשות הפלסטינית באמצעות חשבוניות של חברות קש ואנשי קש ישראלים. על-פי כתב האישום, הנאשם פעל להקמה ורישום של חברות קש ישראליות על שם ישראלים מטעמו, והנחה אותם לדרוש חשבוניות I ממשרדי מע"מ אזוריים. את החשבוניות העביר לעוסקים פלסטינים שלא היה להם קשר עסקי עם החברות הישראליות, על-מנת שינכו את המס הגלום בהן מול הרשות הפלסטינית. את סכום המס שהיה נקוב בחשבוניות, שהסתכם בכ-6.2 מיליון שקל, קיבלה הרשות הפלסטינית ממדינת ישראל במסגרת מנגנון ההתחשבנות הכספית ביניהן. בדרך זו, נטען, קיבל הנאשם כספים רבים במרמה מקופת מדינת ישראל וסייע לחברות פלסטיניות להתחמק מתשלום מס.

בנוסף, שריתח מואשם כי על-מנת להפחית את חבות המע"מ של חלק מהחברות שהקים לצורך הנפקת חשבוניות I, הוא קיזז חשבוניות מס פיקטיביות על שם עוסקים שונים ואף קיזז מס ללא חשבוניות כלל. סכום המס שקיזז הנאשם מסתכם בכ-2 מיליון שקל.

"פתחת עליי בחקירה - אחסל אותך"

על-פי כתב האישום, במהלך חקירת עבירות המס, ניסה שריתח להניא את אחד העדים הישראלים מלהעיד נגדו באמצעות איומים. מהאישום עולה,כי שריתח איים על אחד הישראלים שעל שמם הקים חברות כי יפגע בו אם ימסור עדות נגדו. בנוסף, שריתח מואשם כי התקשר לאחד ממנהלי החשבונות בחברות שהקים ואיים עליו כי יפגע בו, כתגובה על כך שהעיד נגדו.

בין היתר, על-פי האישום, במועד סמוך לחקירת אחד העדים התקשר שריתח לעד, אמר לו ש"יש לו אקדחים", ואיים עליו שאם הוא ידבר עליו, "הוא יחסל אותו". לעד אחר אחר שהוא "יודע שהוא 'פתח עליו' במע"מ", ושהוא "יידע איך לתפוס אותו כדי להתחשבן איתו".

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד ענבר עפרת-ויינשטיין ועו"ד עמוס הכהן מהמחלקה המשפטית מכס ומע"מ ירושלים, בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים. מעצרו של הנאשם הוארך עד לקיום דיון נוסף בבקשת מעצרו ביום שלישי, 29 בנובמבר 2022.

*** חזקת החפות: חמאד שריתח לא הורשע בעבירות המיוחסות לו, וזכאי ליהנות מחזקת החפות.