מעמיק את החשיפה ליפן: באפט מגדיל החזקות ב-5 חברות במדינה

ענקית ההשקעות מאומהה מגדילה החזקותיה בחמש חברות המסחר הגדולות ביפן, כשנתיים לאחר ההשקעה הראשונית • המניות טיפסו בטוקיו

וורן באפט / צילום: Reuters, Rick Wilking
וורן באפט / צילום: Reuters, Rick Wilking

ברקשייר הת'אוויי  של וורן באפט הגדילה את החזקותיה בחמש חברות המסחר הגדולות ביפן ליותר מ-6% בכל אחת. ענקית ההשקעות רכשה לראשונה באוגוסט 2020 מעט יותר מ-5% בחברות מיצובישי קורפ, מיטסוי, סומיטומו, איטוצ'ו ומרובני, וכבר אז הכריזה כי השקעותיה בחברות המסחר היפניות הן לטווח ארוך, עם אפשרות שיגיעו אף ל-9.9%.

שבבים בפנים, ומה בחוץ? השינויים בתיק ההחזקות של וורן באפט 
ברקשייר האת'וויי מציגה עלייה של 20% ברווח התפעולי לעומת השנה שעברה 

הדיווח סיפק רוח גבית למניות של חמש החברות בטוקיו היום, בראשן מיצובישי קורפ ומרובני שעלו בכ-2% כל אחת, בעוד שמדד ניקיי  עצמו ננעל כמעט ללא שינוי. מתחילת השנה מניות חמש החברות הללו עלו בשיעורים דו ספרתיים, מול ירידה של 4.6% במדד הניקיי.

לחמש החברות היפניות יש היסטוריה עשירה וארוכה שמגיעה אפילו עד המאה ה-17, במקרה של סומיטומו, והן נחשבות למעסיקות הפופולריות ביותר ובין המשתלמות ביותר ביפן. בנוסף למסחר במוצרים ושירותים ולתפקידן כמתווכות בעסקאות, עוסקות החברות גם בלוגיסטיקה, פיתוח מפעלים ושירותים כמו חיפוש משאבים בינלאומיים. בניגוד לחברות מסחר במדינות אחרות, המתמחות בדרך כלל בסוגים מסוימים של מוצרים, לענקיות היפניות יש מודל עסקי ייחודי, בו טווח השירותים והמוצרים רחב יותר, המעניק להן יתרון בינלאומי.

החזקותיה של ברקשייר במיצובישי קורפ עלו מ-5.04% ל-6.59%, במיטסוי עלו מ-5.03% ל-6.62%, באיטוצ'ו גדלו מ-5.02% ל-6.21%, במרובני התקדמו מ-5.06% ל-6.75% ובסומיטומו עלו מ-5.04% ל-6.5%.

ההודעה על הגדלת ההשקעה של ברקשייר ביפן מגיעה כשבוע לאחר שהודיעה על רכישה של יותר מ-4.1 ממניות יצרנית השבבים טייוואן סמיקונדקטור (TSMC ). לפי הדיווח הרבעוני של ברקשייר, במהלך הרבעון היא רכשה 60 מיליון מניות TSMC - ההשקעה החדשה הגדולה ביותר של ברקשייר ברבעון זה. TSMC הופכת לעוד חברת טכנולוגיה בפורטפוליו של באפט, הידוע בתור משקיע מסורתי בכלכלה "ישנה" ובמניות ערך על פני מניות צמיחה.

בשנים האחרונות ברקשייר שבבעלותו משקיעה יותר ויותר בחברות טכנולוגיה, המובילה שבהן היא אפל , בה השקיעה ב-2016 ומאז מחזיקה ב-5.5% ממניותיה בהיקף של 300 מיליארד דולר. ההחזקות באפל מהוות כ-40% מסך תיק ההשקעות של ברקשייר, כשהיא נחשבת לחברת הצמיחה הכמעט יחידה בתיק.