שבבים בפנים, ומה בחוץ? השינויים בתיק ההחזקות של באפט

השקעת הענק החדשה של ברקשייר הת'וואיי היא במניית TSMC החבוטה, שהגיבה בעלייה חדה • חברת ההייטק מצטרפת לפורטפוליו שכולל גם החזקה של 126 מיליארד דולר באפל • השקעות נוספות בוצעו בחברות הנפט שברון ו–Occidental ובחברת המדיה פאראמאונט

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

המשקיע האגדי וורן באפט רכש במהלך הרבעון השלישי מניות של יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC , והדיווח על כך, שפורסם השבוע, הקפיץ ביום ג' את המניה בבורסה של טייוואן ב־8%, ובטרום מסחר בבורסת ניו יורק המניה עלתה בכ־10%.

עם זאת, מתחילת השנה עדיין רושמת מניית TSMC תשואה שלילית של 24%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של 378 מיליארד דולר. לפי הדיווח הרבעוני על ההחזקות של חברת ברקשייר הת'וואיי  שבשליטת באפט, היא רכשה במהלך הרבעון 60 מיליון מניות TSMC, בשווי כ-4.1 מיליארד דולר - ההשקעה החדשה הגדולה ביותר של ברקשייר ברבעון זה.

TSMC (טייוואן סמיקונדקטור) היא יצרנית השבבים הגדולה והמתקדמת בעולם, וכמו תעשיית השבבים כולה, היא מושפעת לאחרונה לרעה מהסביבה המאקרו-כלכלית וגם מהמאבק האמריקאי-סיני על הובלת התעשייה (בפרט כחברה טייוואנית, טריטוריה שסין מחשיבה כסינית).

TSMC הופכת לעוד חברת טכנולוגיה בפורטפוליו של באפט, שבשנים האחרונות משקיע יותר ויותר בתחומי הטכנולוגיה. בין החברות שבהן מחזיקה ברקשייר הת'וואיי כיום ניתן לציין את אפל , HP  ו-Snowflake . אפל היא ההחזקה הציבורית הגדולה ביותר של החברה, בשווי של כ-126 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהחזקות גדולות אחרות, כמו בנק אוף אמריקה  (31.2 מיליארד דולר), שברון  (24.4 מיליארד דולר), קוקה-קולה  (22.4 מיליארד דולר) ואמריקן אקספרס  (20.5 מיליארד דולר).

 
  

בעבר אמר באפט כי הוא מתחרט שלא השקיע מוקדם יותר במניות גוגל ואמזון. האנליסט ג'ים שנהן מ-Edward Jones התייחס לנושא בכתבה בפייננשל טיימס (FT), והעריך שעסקי הטכנולוגיה והתקשורת מהווים כיום כמחצית מהפורטפוליו של ברקשייר, דבר שלדבריו מהווה גורם מאזן, משום שהחברות בפורטפוליו נוטות יותר להיות חברות "כלכלה ישנה".

מנתוני השינויים בהחזקות כפי שפורסמו ב-FT עולה כי ברקשייר הת'וואיי לא ביצעה שינויים בולטים רבים בפורטפוליו ברבעון השלישי של השנה. הם מזכירים בין היתר רכישת מניות נוספות בחברות הנפט שברון ו-Occidental  ובחברת המדיה פאראמאונט , וכן רכישה קטנה של מניות בבנק ג'פריס . מנגד, הוקטנו ההחזקות בבנקים US Bancorp ו-BNY Mellon וביצרנית הרכב גנ'רל מוטורס.

שליטה, בעלות מלאה והחזקות מיעוט

וורן באפט הוא מהמשקיעים המוכרים ביותר בעולם, ומכונה גם "האורקל מאומהה". הוא רכש את ברקשייר הת'וואיי, שהייתה חברה כושלת, ב-1965, ועם השנים הפך אותה לחברת השקעות גדולה המשקיעה בחברות תעשייה, פיננסים, ביטוח ועוד. החברה מחזיקה בבעלות מלאה או בשליטה על מספר רב של חברות שנחשבות לחברות בנות שלה - למשל, ישקר הישראלית, שאותה רכשה בעבר מידי משפחת ורטהיימר.

ישקר היא אחת החברות המובילות בעולם בייצור כלי חיתוך ממתכת קשה. מניותיה נמכרו בשני שלבים לידי ברקשייר הת'וואיי, ב-2006 80% מהחברה תמורת 4 מיליארד דולר, ושבע שנים לאחר מכן רכשה ברקשייר הת'וואי את ה-20% הנותרים תמורת כ-2 מיליארד דולר - כלומר, לפי שווי כפול, של 10 מיליארד דולר.

במקביל, ברקשייר הת'וואיי מבצעת גם השקעות שבהן היא רוכשת אחוזים בודדים (החזקות מיעוט) בחברות נסחרות. בעבר השקיעה ברקשייר הת'וואיי במניות חברת התרופות הישראלית טבע, אך לאחר כמה שנים שהחזקה זו הניבה לה הפסדים "על הנייר", היא מכרה אותה בהפסד משוער של כ-365 מיליון דולר בתחילת השנה הנוכחית.

המניה נסחרה השנה ביותר מחצי מיליון דולר

מניית ברקשייר הת'וואיי נסחרת בבורסת ניו יורק, ומחיר המניה הוא למעלה מ-466 אלף דולר, המשקף לחברה שווי שוק של כ-680 מיליארד דולר. מניית ברקשייר הת'וואיי רשמה תשואה חיובית של 8.7% בשנה החולפת, ועלתה ב-3.5% מתחילת 2022. עם זאת, היא כבר נסחרה השנה במחיר גבוה יותר, שהיווה שיא למניה; היא עקפה את רף החצי מיליון דולר למניה, ונסחרה מעל 539 אלף דולר בסוף מרץ האחרון, ומאז איבדה 13.5%.

במכתב השנתי שלו למשקיעים בתחילת השנה שיבח באפט את אפל, וציין כי הודות למנכ"ל החברה טים קוק, אפל היא ההחזקה השנייה בחשיבותה בברקשייר הת'וואיי, לאחר החזקותיה בסקטור הביטוח.

ברקשייר הת'וואיי נכנסה לראשונה להשקעה באפל ב-2016, ובסוף 2021 החזיקה ב-5.55% ממניות אפל, עלייה מ-5.39% בסוף 2020, כאשר העלייה לא הגיעה מרכישת מניות אלא בזכות הרכישה העצמית שביצעה אפל".