רחוב Hamngatan בשטוקהולם 1966, שנה לפני ששבדיה עברה לנהיגה בנתיב השמאלי / צילום: ויקיפדיה

רחוב Hamngatan בשטוקהולם 1966, שנה לפני ששבדיה עברה לנהיגה בנתיב השמאלי / צילום: ויקיפדיה

מתי ומדוע עברו רוב המדינות בעולם לנסוע בנתיב הימני של הכביש?

בזמן האימפריה הרומית ובימי הביניים נהגו בנתיב השמאלי של הכביש ● נפוליאון העביר את כל מדינות האימפריה הצרפתית לנתיב הימני של הכביש, כמו בצרפת ● היטלר חיקה את נפוליאון וכפה על כל המדינות הכבושות לנהוג בנתיב הימני ● כ־160 מדינות נוהגות כיום בנתיב הימני, למעט בריטניה והקולוניות לשעבר שלה ● האם באמת יש יתרון לנהיגה בצד הזה של הכביש?

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  22.11.2022

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי

לפני 55 שנים, ב־3 בספטמבר 1967, העולם התהפך בשבדיה. או יותר נכון עבר משמאל לימין. באותו יום, אחרי 200 שנה של נהיגה בנתיב השמאלי, עברו השבדים לנהוג בנתיב הימני. האירוע הזה מוכר כ-Högertrafikomläggningen ("המעבר לתחבורה בנתיב הימני"), או H-Day בקיצור.

חפיסת הקלפים שסיפקה לאנשים גם הנאה וגם הביאה עליהם אסונות
יכולות להרוג, אבל גם להציל חיים: יכולות המרפא וכוחות ההרס של הפטריות
כס המלוכה המופלא של שלמה המלך שימש השראה לכל שליטי העולם אחריו   

זמן לא רב אחר כך, בחריין ואיסלנד הלכו בעקבות שבדיה. בשנות ה־60, פקיסטן שקלה מעבר לנהיגה בנתיב הימני, אבל החליטה שהמעבר יהיה מורכב מדי, בין היתר, בגלל הקושי לשנות את ההרגלים של מובילי עגלות הגמלים הרבים במדינה. אפילו בריטניה השתעשעה ברעיון, אבל נטשה אותו בגלל העלויות הגבוהות והחיבה הלאומית לנהיגה בנתיב השמאלי.


עד תחילת שנות ה־70, יותר מ־160 מדינות עברו לנהיגה בנתיב הימני, והותירו בנתיב שמאל רק את בריטניה, הקולוניות שלה לשעבר ועוד כמה מדינות. הנהיגה בנתיב הימני כל כך דומיננטית, שאנחנו עלולים לחשוב שבני אדם תמיד הרגישו בנוח בצד ימין של החיים. אחרי הכל, מחקרים מראים שאצל 85% מהאנשים הצד החזק הוא צד ימין.

טריוויה

1

מה שם העיר בבריטניה בה התגלו עקבות של כרכרות שנסעו בנתיב השמאלי?

2

באיזו טריטוריה בריטית נוהגים בצד הימני של הכביש?

3

איזו להקה שרה את השיר שזכה בתחרות השירים שנערכה לרגל שינוי כיוון התנועה בשוודיה ב־1967?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

האימפריה הרומית נוסעת בנתיב השמאלי

אין שום דבר טבעי בנהיגה בנתיב הימני. מסלולי עגלות בכבישים הרומיים בבריטניה מוכיחים שהתנועה זרמה בנתיב השמאלי. זה הגיוני: העגלונים החזיקו את השוט ביד ימין, כמו נהגי המרכבות, מה שגרם להם להצליף באלכסון שמאלה. כך הם לא פגעו בטעות בעגלונים שנסעו בנתיב הנגדי.

הנהיגה בנתיב השמאלי המשיכה הרבה אחרי שהאימפריה הרומית נעלמה. בימי הביניים האבירים נשאו את החרבות שלהם ביד ימין ואת המגינים ביד שמאל, כך שעל ידי היצמדות לנתיב השמאלי של הכביש, היד עם החרב הייתה חופשית להכות בכל יריב שנקרה בדרכם.

ב־1300, האפיפיור בוניפקיוס השמיני הכריז על חגיגה של האמונה הקתולית במשך שנה, שהובילה לעלייה המונית לרומא. הכאוס שנוצר אז בכבישים גרם לבוניפקיוס להוציא צו שהורה לעולי הרגל להישאר בנתיב השמאלי.

נפוליאון מעביר את האימפריה לנתיב הימני

חמש מאות שנה אחר כך, הממשלה הבריטית נאלצה להוציא הנחייה דומה, חוק הדרכים הראשיות מ־1773, זאת לאחר שהעלייה במספרי בעלי הסוסים הובילה לאנרכיה ברחובות. אחד השירים מאותה תקופה הולך כך: "כשאתה נוסע בכרכרה / סע בצד שמאל, זה פשוט / אם תיסע בצד ימין, תעשה טעות".

נפוליאון החליט שבכל מדינות האימפריה הצרפתית הנסיעה תהיה בנתיב הימני בדומה לצרפת, שעברה לנתיב הימני בזמן המהפכה. נסיעה בנתיב השמאלי של הכביש נחשבה למאפיין של אריסטוקרטים. המלחמות הנפוליאוניות היו מאבק של שמאל וימין, והאויבים של נפוליאון - בריטניה, פורטוגל, האימפריה האוסטרו־הונגרית - נשארו בצד שמאל.

הרכב החדש של הנרי פורד משנה את התנועה

ארה"ב החלה לנטות ימינה לאחר שזכתה בעצמאותה, כנראה כדי להדגיש את השוני מהבריטים. אבל מי שהיה אחראי יותר מכל באמריקה למעבר לנתיב הימני היה תעשיין הרכב הנרי פורד. לפני כן, ההגה ומערכות הבקרה של הרכב היו בצד ימין ולעתים אפילו באמצע. ב־1908, הכריז פורד על רכב חדש שההגה בו בצד שמאל, כדי שהנוסעים תמיד ייצאו אל המדרכה - "במיוחד", נכתב בפרסומות אז "אם מדובר בגברת".

רכב מדגם T של ''פורד'' עם הגה בצד שמאל, 1910 / צילום: ויקיפדיה

 רכב מדגם T של ''פורד'' עם הגה בצד שמאל, 1910 / צילום: ויקיפדיה

היטלר מחקה את נפוליאון

המגלומניה של היטלר גרמה לו לחקות את נפוליאון: כדי להידמות לגרמניה, הוא כפה על כל המדינות הכבושות על ידי הנאצים לעבור לנהיגה בנתיב הימני.

כשהמניעים אינם אימפריאליסטים או קפיטליסיטיים, האם נהיגה בנתיב הימני עדיפה על הנהיגה בנתיב השמאלי? כנראה שלא. ב־1978, יפן עברה לנהיגה בנתיב השמאלי, וכך עשתה גם סמואה ב־2009. כמו הרבה דברים בחיים, אנשים אינם צפויים, והם יצורים עקשנים. בהינתן האפשרויות, ילכו באיזה צד שירצו.

תשובות לטריוויה

1. סווינדון במחוז וילטשייר.
2. גיברלטר, החולקת גבולות עם ספרד, בה נוהגים בנתיב הימני.
3. The Telstars. הלהקה חיממה את הביטלס בסיבוב ההופעות שלהם בשוודיה ב־1963.

צרו איתנו קשר *5988