שאלה של לפחות 4 מיליארד דולר: מי יהיה הבעלים הבא של מנצ’סטר יונייטד

משפחת גלייזר האמריקאית, הבעלים של מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, הודיעה על כוונותיה למכור אותו אחרי 17 שנים • מניית הקבוצה קופצת, ורשימת רוכשים פוטנציאליים הולכת ומתהווה • דיוויד בקהאם, ענקית הטכנולוגיה אפל וסר ג'ים רטקליף כבר הביעו עניין

שחקני קבוצת מנצ'סטר יונייטד / צילום: Associated Press, Leila Coker
שחקני קבוצת מנצ'סטר יונייטד / צילום: Associated Press, Leila Coker

סכסוך מתוקשר בין מנצ'סטר יונייטד לכוכב הקבוצה כריסטיאנו רונאלדו עיטר את כותרות השבוע החולף. רונאלדו, מגובה במעמדו הבכיר, התראיין לעיתונאי פירס מורגן והעביר ביקורת חריפה על המאמן ההולנדי אריק טן האך, על התנהלות המועדון, על היחס שהוא מקבל ועל שחקנים בולטים בקבוצה. המועדון לא נשאר חייב, וכשבוע לאחר מכן הודיע על שחרורו המיידי של החלוץ הפורטוגזי. באותו יום, שחרר המועדון הצהרה רשמית נוספת, שם הכריז על כוונתו לאתר השקעה חדשה, שעשויה להוביל למכירה פוטנציאלית. התגובות מרחבי העולם לא איחרו לבוא.

ראש עיריית רמת גן הזהיר מפני בולען - שהתברר כאבן שפה שקועה 
הסכומים נחשפים: כמה ישלם לב לבייב למנכ"לו לשעבר שירצה עונש מאסר? | בלעדי

מנצ'סטר יונייטד, מועדון שנסחר בבורסה לניירות ערך בוול סטריט, נמצא בבעלותה של משפחת גלייזר האמריקאית מאז 2005, אז רכשה אותה בעבור 930 מיליון דולר. ההכרזה של המשפחה על כוונותיה למכור את המועדון לאחר 17 שנים של בעלות הקפיצה את המניה של מנצ'סטר יונייטד בכ-16%. לפי המועדון, הבעלים ישקלו מספר אפשרויות, "כולל השקעה חדשה במועדון, מכירה או עסקאות אחרות הקשורות לחברה". רשת "סקיי ניוז" דיווחה כי מחיר המניה של יונייטד עלה מיד לאחר פרסום החדשות ב-17%, שהוסיפו כמעט 400 מיליון דולר, 335 מיליון ליש"ט, לשווי השוק של המועדון.

דיוויד בקהאם "פתוח לנהל שיחות עם מציעים פוטנציאליים"

שמות משקיעים ורוכשים פוטנציאליים הועלו כבר על הפרק, כאשר קבוצת ריין, המספקת בין היתר שירותי ייעוץ השקעות בתחומי מיזוגים ורכישות, וזו שפיקחה על מכירתה של צ'לסי מוקדם יותר השנה, תשמש כיועצת הפיננסית הבלעדית. לפי הדיווח ב"גארדיאן", יונייטד הוערכה לאחרונה ב-3.75 מיליארד ליש"ט, אך מצפה להשיג הרבה יותר לאחר שצ'לסי נמכרה עבור 4.25 מיליארד ליש"ט.

בכל מקרה, גם אם יונייטד אכן מתחילה את דרכה אל עבר חילופי בעלות - סגירת עסקה בסדר גודל כזה (5 מיליארד דולר) עשויה לקחת חודשים ארוכים. גם בתרחיש אופטימי זה לא יקרה עד סוף העונה הנוכחית. כדאי לזכור גם כי העלאות הריבית יקשו מאוד על כל בעל הון שיידרש לרכוש את המועדון דרך הלוואה (אגב, גם הגלייזרין רכשו ב-2005 את יונייטד במינוף אדיר).

באופן מציאותי, מקורות המימון בהיקפים כאלה אינם מצויים בשפע. מעורבות רוסית או סינית אינה באה בחשבון, בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה ומדיניות הממשל הסיני, וגם למפרציות יש התחייבויות קודמות - סעודיה לניוקאסל וקאטר לפריז סן ז'רמן. סר ג'ים רטקליף, הבעלים של ענקית הכימיקלים "אינאוס" ואוהד יונייטד מנעוריו שהביע בעבר נכונות לדבר עם משפחת גלייזר, מכין כעת הצעה לרכישת המועדון. עם זאת, למרות שהוא עשיר מאוד, סביר להניח שרטקליף לא יוכל להשלים עסקה כזו בעצמו. בינתיים, ה"פייננשל טיימס" דיווח ששחקן העבר האגדי של יונייטד, דיוויד בקהאם, "פתוח לנהל שיחות עם מציעים פוטנציאליים".

מה מחפשת אפל במועדון כדורגל

אחת המתעניינות הבולטות ביותר בהודעתה של משפחת גלייזר היא ענקית הטכנולוגיה אפל. לפי הדיווחים בגופי התקשורת השונים, המנכ"ל טים קוק מתכנן לקחת את השדים האדומים למאה ה-21 על ידי הפיכת אולד טראפורד - אצטדיון הבית של יונייטד - לאצטדיון חדש ומתקדם, ולהשיב את המועדון לימיו המפוארים כשהוביל את צמרת הכדורגל העולמי.

ענקית הטכנולוגיה אפל השקיעה עד כה רבות בתחומי הספורט, בעיקר בהזרמת שידורי ספורט בחוזים בלעדיים. השנה, אפל חתמה על הסכם לשבע שנים עם ליגת MLB, ליגת הבייסבול הבכירה של ארצות הברית וקנדה, תמורת 85 מיליון דולר לשנה, שווי כולל של 595 מיליון דולר. מדובר למעשה בחוזה שידורי הספורט הראשון שנרכש על ידי אפל, ומיד אחריה הגיע הסכם נוסף: אפל וליגת MLS, ליגת הכדורגל בארצות הברית ובקנדה, חתמו על עסקה של 2.5 מיליארד דולר - ואפל TV תהיה המשדרת הבלעדית לכל משחקי הליגה. למעשה, אפל כבר עכשיו מוציאה מיליארדים על זכויות ספורט כדי להגביר את הצמיחה שלה בעסקי הסטרימינג.

אפל לא לבד, ההשקעה של ענקיות הטכנולוגיה בכלל בתחומי הספורט היא כבר עניין מוכר, שכן מדובר בתוכן שמושך מעריצים רבים הנאמנים למותג. בחודש יולי, ספוטיפיי נכנסה לשותפות עם קבוצת הכדורגל ברצלונה, מה שהפך אותה לנותנת החסות העיקרית של הקבוצה. במסגרת ההסכם, גם פרסום על החוצה וערכות המועדון, וגם שם האיצטדיון של הקבוצה שנקרא היום Spotify Camp Nou. שווי העסקה הוא 306 מיליון דולר, לפי דיווחים בתקשורת.

באחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי נטפליקס בוחנת שידורים חיים של אירועי ספורט על גבי הפלטפורמה שלה, כמו הניסיון של לזכות בזכויות השידור של סבב הטניס העולמי ATP במדינות כמו צרפת ובריטניה. אמזון כבר עמוק בפנים: אמזון בעברה רכשה את זכויות הטלוויזיה הבריטיות לסבב ה-ATP העולמי החל מ-2019 ועד 2023. בשנת 2021 הוכרז כי אמזון רכשה את הזכויות הבלעדיות של Thursday Night Football, שידורי ה-NFL, ליגת הפוטבול הלאומית, עד 2033. העסקה מוערכת ב-1.2 מיליארד דולר בשנה עבור הזכויות, כך לפי דיווח בווול סטריט ג'ורנל. השידורים משודרים בשירות הסטרימינג של אמזון, Prime Video, בימי חמישי. לצד עוד עסקאות נוספות, כמו שידורי ה-NBA בעונות 2022-2023 בברזיל.