שריפה קטלנית, האטה כלכלית והפגנות: השיקום הסיני נעצר בגלל סגרי הקורונה

הסגרים התכופים השאירו את בתי העסק והמפעלים סגורים • רמת האבטלה בקרב צעירים עלתה וסין ניצבת כעת מול ההאטה הכלכלית הגדולה ביותר שלה מזה עשורים • שריפה בשינג'יאנג בשישי הוציאה תושבים רבים להפגין ברחובות לאחר שכוחות הכיבוי התעכבו בגלל מגבלות הסגר

הפגנות בסין נגד הגבלות הקורונה / צילום: Reuters
הפגנות בסין נגד הגבלות הקורונה / צילום: Reuters

באופן חריג למדינה, הפגנות גדולות פרצו בכמה ערים גדולות בסין בגלל מדיניות ה"אפס קורונה" של הנשיא שי ג'ינפינג. המרי האזרחי במדינה מציג תמונה חריגה למדי על רקע המחיר הכלכלי והחברתי של סגרי הקורונה ומגבלות אחרות שהיא מטילה על האזרחים הולך וגובר.

ההפגנות החלו לאחר שביום שישי אנשים יצאו לרחובות באורומקי, בירת מחוז שינג'יאנג המרוחק. זאת לאחר דליקה קטלנית בבניין שגרמה לתושבים לזעום לאחר שכבר היו בסגר במשך יותר מ־100 ימים. התושבים המקומיים הציפו את הרשתות החברתיות בתגובות בהן נכתב בוורסיות שונות שמדיניות הקורונה של הממשלה תרמה לעיכוב בכיבוי השריפה, שבה נהרגו 10 אנשים, על פי הנתונים הרשמיים של הרשויות בסין.

הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
המשק האמריקאי בדרך למיתון? תשאלו את שוק האג"ח
משולש החוב-גירעון-פוליטיקה בארה"ב מוביל לסופה המושלמת

בשבת, נפוצו סרטונים ברשתות חברתיות בהם נראו המונים מתאספים ברחוב במרכז שנחאי כשהם קוראים להסרת הסגרים העירוניים. הסרטונים אומתו על ידי Storyful, חברה החוקרת רשתות חברתיות בבעלות ניוז קורפ, חברת האם של וול סטריט ג'ורנל.

בסרטון אחד נראים מפגינים עומדים סביב שלט רחוב. על ידי שימוש בקללות, מילות גנאי ובקריאת סיסמאות, הם קטלו את מדיניות הכלת הקורונה של הנשיא. סרטון אחר מהזירה הראה מפגינים עומדים מול שורות של שוטרים.

המפגינים צעקו: "שי ג'ינפינג תתפטר!"

בסרטון אחר נראה איש אחד קורא בקול: "המפלגה הקומוניסטית!", ושאר המפגינים עונים לו: "תתפטרי!". והאיש שוב קורא בקול, הפעם: "שי ג'ינפינג", והקהל צועק בחזרה: "תתפטר!"

בסרטונים אחרים וצילומים שמסתובבים ברשת ניתן לראות סטודנטים מפגינים באוניברסיטת התקשורת של סין בעיר המזרחית ננג'ינג, ובסרטון אחד נראים אנשים קוראים "יחי העם". כתבי הוול סטריט ג'ורנל דיברו עם אנשים בשנחאי וננג'ינג ואלה אישרו שהסרטונים אכן מתעדים אירועים שהתרחשו באותן ערים בשבת.

 
  

בחלקים מבייג'ינג עיר הבירה, שבה צעדי הביטחון הם מן המחמירים במדינה, התושבים צעדו החוצה מתוך המתחמים הסגורים מוקדם יותר בשבת, וחלקם דרשו הקלות במגבלות קורונה שהם הגדירו כ"מוגזמות" כך על פי סרטונים ברשתות החברתיות ובשיחות עם תושבים מקומיים שהשתתפו בהפגנות.

ברשתות חברתיות סיניות, משתמשים ניסו לעקוף את הצנזורה האדוקה באמצעי התקשורת המסורתיים על ידי הפצת צילומים וחדשות מההפגנות, לצד ביטויי סולידריות. "יחי העם, שהמתים ינוחו על משכבם", נכתב בהודעת טקסט אחת שהופצה בתפוצה רחבה.

התנגשות בין עובדי אפל למשטרה

מוקדם יותר בשבוע שעבר, עובדים במפעל ההרכבה הגדול ביותר של מכשירי אייפון של חברת אפל התנגשו עם שוטרים לאחר שהפגנות פרצו במפעל במרכז סין, שם יותר מ־200 אלף העובדים היו תחת מגבלות קורונה חמורות במשך שבועות ארוכים.

גילויים פומביים של זעם הם מחזה נדיר בסין, שבה צעדי הענישה נגד מתנגדים גברו בעשור האחרון תחת הנהגתו של שי. הפגנות על אותו נושא בכמה ערים נפרדות בסין זה דבר שכמעט ולא היה כמותו, אם לא כוללים גילויי לאומנות כמו הפגנות נגד יפן. מאז הפגנות הסטודנטים ההיסטוריות בכיכר טיין־אן־אמן ב־1989, פועלת המפלגה השלטת למנוע קיום של כל הפגנה ציבורית.

ההפגנות חסרות התקדים בימים האחרונים מדגישות את המחיר העולה שהחברה הסינית משלמת על אסטרטגיית הקורונה של הממשל הבנויה על בדיקות המוניות ובידוד כדי למגר התפרצויות, כולל התפרצויות קטנות - גישה שהפכה ליותר ויותר בלתי ישימה בשל העמידות והמוטציות של נגיף הקורונה.

האסטרטגיה הזו הצילה חיים והוכחה כיעילה מוקדם יותר במגפה, שהחלה בעיר המרכזי ווהאן בתחילת 2020, וזה היה הבסיס לתפיסתו של הנשיא שי שסין ניהלה את המגפה טוב יותר מהמערב.

אבל מאז, זנים מדבקים יותר של הקורונה הפכו את המשימה למגר את הנגיף הזה לכמעט בלתי אפשרית. בינתיים, סגרים תכופים משאירים את העסקים סגורים והעלו את רמת האבטלה בקרב צעירים, וכיום ניצבת סין מול ההאטה הכלכלית הגרועה ביותר מזה כמה עשורים. בנוסף, היו מקרים מדווחים רבים של אנשים שמתו ממחלות אחרות בגלל שלא יכלו לקבל טיפול בזמן הסגרים.

בשל החשש ממה שמוטל על הכף, ההנהגה הראשית בסין חשפה מוקדם יותר החודש תכניות לעשות "אופטימיזציה וכיוונונים" במדיניות אפס קורונה כדי להציל את הכלכלה. עם זאת, אף שהכלת הקורונה נותרת העדיפות הפוליטית העליונה, פקידים מקומיים ברחבי המדינה החמירו את המגבלות כשכמות המקרים עלתה בחורף.

הרבה אנשים מתקרבים לנקודת שבירה

"הרבה אנשים מתקרבים לנקודת שבירה" אמר יאנז'ונג הואנג, מומחה לבריאות הציבור במועצה ליחסי חוץ של ארה"ב, העוקב מקרוב אחר מצב הקורונה בסין. הואנג וכמה אנליסטים אחרים השוו את גלי ההפגנות הקשורות לקורונה לסנטימנט הציבורי סביב ההפגנות בכיכר טיאננמן ב־1989. "אם המצב הנפיץ הזה לא ינוהל נכון על ידי הממשלה, הוא יכול במהירות להפוך למשבר הפוליטי החמור ביותר מאז טיאננמן", אמר הואנג. בינתיים, סרטונים משנחאי הראו שוטרים גוררים חלק מהמפגינים הרחק בזמן שאחרים קוראים לעברם "עזבו אותם!"

באוניברסיטת התקשורת של ננג'ינג, סטודנט שנאם אמר לקולות התרועות של הקהל: "אני מדבר בשם העיר שלי, אני מדבר בשם כל מי שאיבדו חברי משפחה בשריפה, ואני מדבר בשם כל האזרחים שמתו ברחבי המדינה".

פקיד בממשלה המקומית של שנחאי שענה לטלפון מאת הוול סטריט ג'ורנל אמר שאין מי שיוכל להגיב לשאלות כרגע. שיחות לממשלה בבייג'ינג ולאוניברסיטה בננג'ינג לא נענו.

פקידים באורומקי אמרו אחרי השריפה בשבוע שעבר, שכוחות ההצלה היו צריכים להסיר חלק מהמחסומים, אך ייחסו את העיכוב בהגעת כוחות כיבוי האש למקום השריפה לכך ש"יותר מדי מכוניות חנו במתחם" בשבת. הפקידים הוסיפו שהפעילויות הרגילות והסדר התקין יחזרו בהדרגה באיזורים שנחשבים בסיכון נמוך.