הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין

מחאות אלימות פרצו השבוע במפעל לייצור אייפונים בסין, לאחר שהעובדים טענו כי ההנהלה התנערה מהבטחות לבונוסים • הצמצום בייצור במפעל לצד עליית הביקוש לאייפון 14 עלולים לגרום למחסור דווקא בתקופת החגים

עובדים במפעל אפל בסין. כעת מתקיימות מחאות אלימות מצד העובדים / צילום: Associated Press, Kin Cheung
עובדים במפעל אפל בסין. כעת מתקיימות מחאות אלימות מצד העובדים / צילום: Associated Press, Kin Cheung

המפעלים בסין מוסיפים להוות כאב ראש של ממש לענקית הטכנולוגיה אפל. רק בתחילת החודש דיווחה החברה כי היא תצמצם זמנית את ייצור מכשירי אייפון 14 במפעל בז'נגז'ו, בירת המחוז המרכזי של חנאן המשמש כמפעל ייצור האייפונים הגדול בעולם. המפעל הושפע רבות מהמדיניות המחמירה נגד הקורונה במהלך הסגרים שהשביתו את פעילותו. לדברי החברה, המפעל שמאכלס בדרך כלל כ-200 אלף עובדים, "פועל כרגע בקיבולת מופחתת משמעותית".

כעת, אפל נאלצת להתמודד עם מרד עובדים אלים, כך לפי דיווח ב-CNN.

גוגל מתחילה להכין את השטח לפיטורי ענק. מתי הם צפויים לצאת לדרך?
●  שוק העבודה נכנס לסחרור | פרויקט מיוחד
נתונים חדשים: אלו 10 השכונות הטובות ביותר למגורים בישראל

מאות עובדים התעמתו באלימות עם קציני אבטחה 

בחודש שעבר עובדים החלו לעזוב את המפעל של אפל בז'נגז'ו בתגובה להחמרה במדיניות האפס-קורונה של סין. במסגרת מדיניות זו, מתקנים כמו מפעל ייצור האייפונים בג'נג'ואו נדרשים לפעול בלולאות סגורות - כאשר העובדים מבודדים במעונות ועובדים במפעלים שמנותקים מהעולם החיצון.

המדיניות ההדוקה גרמה לעובדים רבים לברוח מהמתקן. סרטונים של עובדים עוזבים את שטח המפעל ברגל הפכו בהמרה לוויראליים ברשתות החברתיות הסיניות.

חברת הייצור Foxconn, שאחראית על מפעלי ההרכבה של אפל, נאבקה בשיניים כדי להחזיר את הצוות. בכדי לפתות חזרה את העובדים, החברה אמרה שהיא תכפיל את הבונוסים היומיים לעובדים במפעל. לפני כשבוע, דווח בתקשורת המקומית כי 100 אלף איש גויסו בהצלחה לאיוש המשרות הפנויות.

אך למרות טענות החברה, החלו מאות עובדים, חדשים ברובם, למחות נגד תנאי חבילות התשלום שהוצעו להם. מחאות פרצו השבוע כאשר הצוות החדש שנשכר אמר שההנהלה התנערה מההבטחות לבונוסים. למחרת, המחאה הפכה אלימה והידרדרה כאשר עובדים התעמתו עם מספר רב של כוחות ביטחון.

העימות הפיזי בין העובדים לקציני האבטחה הוביל לכך שבסופו של דבר פוקסקון ואפל הציעו לשלם לעובדים האלימים שגויסו 1,400 דולר או כחודשיים של שכר, כדי שיתפטרו ויעזבו. בהצהרה שנשלחה ל-CNN ביום חמישי לאחר סיום ההפגנות, אפל מסרה כי יש לה צוות בשטח שעובד בשיתוף פעולה הדוק עם פוקסקון כדי להבטיח שדאגות העובדים יטופלו.

הודו הופכת למדינה משמעותית לאפל

הקשיים במפעל הסיני הם פגיעה משמעותית באפל, שכן מדובר בתקופה עם פוטנציאל מכירות גבוה: הביקוש לאייפון 14 היה גבוה מההיצע בימים האחרונים בשל הבלאק פריידיי, ובהמשך עלייה זו עלולה לגרום למחסור גדול לקראת חג המולד. על פי האנליסטים, שיבושים אלו יהיו מכה גדולה בבטן ברבעון הזה לאפל. לפי אנליסט ששוחח עם CNN, כל שבוע של השבתה ותסיסה כזו, עולה לאפל כמיליארד דולר בשבוע במכירות אבודות של אייפון.

אנליסטים טוענים כי הצרות של פוקסקון מביאות להשקעת משאבים רבים יותר בהודו. אפל תזרז את העברת הייצור למדינות אחרות כמו הודו. למעשה, אפל כבר החלה לייצר את אייפון 14 בהודו, כי היא רצתה לגוון את שרשרת האספקה שלה הרחק מסין.

לפי האנליסט המהימן מינג צ'י קו, בשנה הבאה ייצור מכשירי אייפון בהודו יגדל לפחות ב-150% בהשוואה ל-2022. היעד לטווח ארוך יותר יהיה לייצר בין 40% ל-45% מהאייפונים מהודו, לעומת נתון נמוך משמעותית כיום, 4% בימים אלו.