הבנק המרכזי הסיני נכנס לפעולה בעקבות המכה שהכלכלה חטפה בגלל התפרצות שיא של הקורונה

הבנק העממי של סין שחרר מיליארדי יואן להלוואות חדשות, אבל כלכלנים סקפטיים שזה יעזור להגביר את הצמיחה

הבנק המרכזי של סין מגדיל ההלוואות למשקי בית ועסקים, אך ככל הנראה ההשפעה תהיה מוגבלת / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA via Reuters Connect
הבנק המרכזי של סין מגדיל ההלוואות למשקי בית ועסקים, אך ככל הנראה ההשפעה תהיה מוגבלת / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA via Reuters Connect

הבנק המרכזי של סין נע לכיוון פרישת רשת ביטחון לצמיחה על ידי הגדלת ההלוואות למשקי בית ועסקים, בעת שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם נאבקת בהתפרצות הקורונה הגדולה ביותר מאז תחילת המגיפה.

לדברי כלכלנים, שינוי המדיניות כנראה יהיה בעל השפעה מוגבלת, בגלל שסגרים חוזרים ונשנים, משבר מתמשך בתחום הנדל"ן ודעיכה של הביקוש לייצוא הסיני גורמים לכך שהתיאבון להלוואות לא גדול.

שריפה קטלנית, האטה כלכלית והפגנות: השיקום הסיני נעצר בגלל סגרי הקורונה
הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
● המשק האמריקאי בדרך למיתון? תשאלו את שוק האג"ח

ועדיין, השינוי - שמועצת המדינה של סין, הפועלת כקבינט, הודיעה עליו מוקדם יותר בשבוע שעבר - מדגיש את התחזית המתקדרת לצמיחה, כשהרשויות מחמירות הגבלות ברחבי המדינה כדי למגר את מקרי ההדבקה.

בבנק העממי של סין אמרו ביום שישי שיקצצו את דרישות הרזרבה לבנקים ב־0.25%, ובכך הורידו את כמות הכסף שחייבים הבנקים להחזיק כנגד הפיקדונות שבהם. הצעד הזה אמור לשחרר כ־500 מיליארד יואן, המקבילים לכ־70 מיליארד דולר, שבנקים יכולים לכוון למתן הלוואות חדשות.

הקיצוץ, שיביא את דרישת הרזרבה הממוצעת בכל הבנקים ל־7.8%, ייכנס לתוקף ב־5 בדצמבר, כך נמסר מהבנק המרכזי. הפעם האחרונה שהבנק העממי של סין הוריד את רמת הרזרבה הנדרשת הייתה באפריל, אז הייתה הכלכלה תחת לחץ לאחר סגר של חודשיים בשנחאי, מרכז פיננסי ומסחרי בסין.

המאבק של בייג'ינג להכיל את ההתפרצות האחרונה של הנגיף שולח מסר חזק שהמדינה ומנהיגיה עדיין לא מוכנים לפתיחה מחדש, זמן רב לאחר שכלכלות גדולות זנחו כמעט את כל מגבלות הקורונה.

ההצלחה של הנשיא בהבטחת קדנציה שלישית העלתה ציפיות בקרב המשקיעים 

ההצלחה של נשיא סין שי ג'ינפינג בהבטחת קדנציה שלישית במפגש של המפלגה הקומוניסטית בסתיו העלתה ציפיות בקרב חלק מהמשקיעים ששינוי מגמה ממדיניות אפס־סובלנות לקורונה אולי צפוי בקרוב ויקרה מהר יותר.

בנובמבר, פרסמה הממשלה תוכנית בת 20 נקודות לחידוד חלק ממגבלות הקורונה, כמו למשל צמצום תקופות של בידוד והקלה במגבלות על מגע מקרוב עם חולים מאומתים, וזה מעורר תקוות של פתיחה מחדש שתביא לשיקום של הכלכלה הסינית.

אבל ההתפרצויות האחרונות מחצו כל תקווה לגישה פחות קפדנית ויותר ידידותית לצמיחה להכלת המגיפה, לפחות לעת עתה.

סין דיווחה על כמעט 32 אלף מקרים חדשים ביום חמישי, שיא יומי חדש. יותר מ־60% נמצאו בגואנגדונג, המטרופוליס צ'ונגקינג, בייג'ינג ובמחוז המקיף אותה הביי, על פי נתונים ממועצת הבריאות הלאומית של סין.

הערכה שהמחוזות האחראיים לכ־65% מהתוצר המקומי הגולמי של סין בסיכון בינוני-גבוה

בבירה, שם מספר המקרים עלה מעל 1,800 בימים האחרונים, צעדי הכלת קורונה נעשו מחמירים כמו באפריל ומאי, אז עסקים רבים נסגרו והתנועה הוגבלה מאוד בתגובה לגל הדבקות.

ביום שישי, חלק מהרחובות במרכז בייג'ינג שהם לרוב עמוסים מכוניות היו ריקים. העיר ביקשה מתושבים רבים להישאר בבתים, ובתי ספר ועסקים רבים היו סגורים השבוע. בניינים רבים ומתחמי מגורים היו תחת סגר לאחר שהתגלו מקרים חדשים, ועובדים בחליפות מגן שמרו על הכניסות.

בעוד שחנויות רבות ומסעדות הפסיקו לפעול, הסופרמרקטים נותרו פתוחים, ופקידים אמרו שהם צריכים להמשיך לפעול כדי שאנשים יוכלו להתפרנס ולאכול. בחלק מאפליקציות המשלוחים, משלוחים של מצרכי מזון נעשו לא זמינים, בגלל מחסור בעובדים.

במטרופוליס גואנגז'ו בדרום סין, הממשלה המקומית אמרה ביום שישי שהעלייה המהירה בהתפרצויות מקומיות מתחילה להיות תחת שליטה, עם הדעיכה במספר המקרים החדשים. התחבורה הציבורית במחוז, שנמצא תחת סגר, צפויה לחזור לפעול ביום שני, כך נמסר מממשלת העיר.

כלכלנים בגולדמן סאקס כתבו בדו"ח שיצא ביום שישי שהם מעריכים שמחוזות האחראיים לכ־65% מהתוצר המקומי הגולמי של סין מסווגים על הממשלה כאיזורים בסיכון בינוני עד גבוה וצפויים למגבלות קשות על המסחר והחיים היומיומיים.

נתונים בדעיכה המתקבלים בסקרים של עסקים וירידה בייצוא הצביעו על האטת הצמיחה אפילו לפני סבב המגבלות האחרון. הכלכלה הסינית גם נאבקת בתחום נכסים שמעיקים עליו חוב גדול, פרויקטים לא גמורים וירידה במכירות, והכלכלה מתמודדת עם רוחות פנים גם בגלל החלטה אמריקאית לאסור על ייצוא לסין של מעבדים מתקדמים וטכנולוגיה.

בסגרים קודמים נסגרו מסעדות, נפגעה התיירות המקומית והייצור בבתי החרושת צומצם, בגלל שהתחבורה בכבישים הייתה מוגבלת. הכלכלה הסינית צמחה רק ב־0.4% ברבעון השני בחישוב שנתי, מתי שהיה שיא ההתפרצות הקודמת.


שאו שאו ויוקו קובוטה בבייג'ינג השתתפו בהכנת הכתבה.