חברי כנסת | בלעדי

11 פעמים בשנה בחו"ל: שיאני הטיסות בכנסת ומי שילם 100 אלף דולר על 6 ימים בניו יורק?

דוח הכנסת ונתונים שנמסרו לבקשת התנועה לחופש המידע חושפים את היקף הטיסות של חברי הכנסת ה-24 בשנה ושבעה חודשים בלבד, כמו גם את חלק מהעלויות שהושתו על הציבור • איך קרה ששישה ימים בניו יורק לשלושה חברי כנסת עלו לנו יותר מ-100 אלף דולר?

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock
משכן הכנסת / צילום: Shutterstock

85 משלחות, חלקן על חשבון הכנסת וחלקן על חשבון ארגונים מהארץ והעולם למגוון יעדים ברחבי הגלובוס: דוח הכנסת ונתונים שנמסרו לבקשת התנועה לחופש המידע חושפים את היקף הטיסות של חברי הכנסת ה-24 בשנה ושבעה חודשים בלבד, כמו גם את חלק מהעלויות שהושתו על הציבור. 

לטבלה המלאה של התנועה לחופש המידע לחצו כאן

מתוך כלל העלויות, מי שמחזיק בנתח הנסיעות הרחב ביותר מטבע הדברים הוא יו"ר הכנסת מיקי לוי והמשלחות שנלוו אליו כראש רשות ללונדון, לפריז, לארה"ב, לאתונה ולברלין, בסכום שהצטבר לכדי 292,655 דולר. העלויות כללו אבטחה, צלמים שנלוו לנסיעה, שירותי הסעה ובתי מלון. בין היתר נסיעת משלחת לארה"ב בחודש מרץ של לוי ושני חברי כנסת נוספים עלתה כ-140 אלף דולר. חלק מהעלויות הגבוהות נבעו כתוצאה משביתת עובדי משרד החוץ שלא אפשרה קבלת שירותים מוזלים והנחה במס מקומי. 

זה היה מהיר: איך חזר אריה דרעי למרכז הזירה למרות הסדר הטיעון שחתם 
מצמידים למדד בכל מחיר: הנתונים שמלמדים עד כמה אנחנו לא מבינים בכסף 

שישה ימים בניו יורק ביותר מ-100 אלף דולר

נסיעה נוספת שבולטת בשל עלויותיה הגבוהות היא של חברי הכנסת אופיר אקוניס, גלעד קריב וענבר בזק, שהמריאו לארה"ב להשתתפות במצעד הזדהות עם ישראל בניו יורק. שישה ימים בניו יורק לשלושה חברי כנסת, למשלחת הצטרפו שישה עובדי כנסת והעלות הכוללת הסתכמה ב-108,021 דולר ועוד 7,339 דולר עלויות אבטחה. הפירוט משקף סכומי עתק לכרטיסי טיסה: 44,833 דולר, אש"ל 6,360 דולר, מלון 31,578 דולר, היסעים 11,500 דולר, צלם 2,900 דולר ועוד.

בנוסף, חברת הכנסת לשעבר אמילי מואטי המריאה במהלך הקדנציה לחו"ל 11 פעמים, שש מהן על חשבון ארגונים מממנים ובחמש משלחות נוספות לביקור בפרלמנט הצרפתי, השתתפות בכנס מועצת אירופה, השתתפות בכנס חסידי אומות עולם בצרפת וביקור בפרלמנט האירי. 

מטעמה של חברת הכנסת מואטי נמסר כי טיסה אחת דווחה ולא בוצעה, וטיסה נוספת למועצת אירופה בוצעה במימון אישי.  בנוסף נמסר כי את החזרה מאירלנד "אני מימנתי משום שלא יכולתי להשאר יותר מיממה". עוד מסרה מואטי כי "בגלל שהיה צריך להתקיים דיון  חשוב לגבי ישראל" מימנה את הכרטיסים באותה טיסה למועצת אירופה בעצמה.

נסיעתו של בנימין נתניהו כיו"ר האופוזיציה ללונדון מופיעה גם היא בפירוט עלויות הנסיעות של חברי הכנסת. סך-כל עלות הנסיעה - 13,519 דולר. 

ועדת האתיקה לא הוקמה 

בעוד בכנסות עבר כיהנה ועדת האתיקה שדנה בבקשות חברי הכנסת לצאת את הארץ והפכה את ההליך לשקוף, בשנה וחצי האחרונות לא הוקמה הוועדה, ומנגנון הפיקוח עבר לידי הייעוץ המשפטי של הכנסת, ועל כן לא ניתן לדעת אילו מהבקשות שהוגשו, אם בכלל, נדחו. הנתונים שנאספו על-ידי הכנסת באשר למימון נסיעות על-ידי ארגונים חיצוניים ולא כוללות מטבע הדברים את העלויות שלא הושתו על הכנסת, התווספו לאלה של התנועה לחופש המידע באשר למימון הכנסת של משלחות פרלמנטריות לביקורים מעבר לים.

על כך אמר אורי סולד מהתנועה לחופש המידע כי "מדובר במידע חשוב במיוחד, במיוחד בזמנים בהם ועדת האתיקה, אשר אמונה על מתן היתר לטיסות במימון חיצוני או במימון הכנסת, לא פועלת בגלל מחלוקות פוליטיות. בהיעדר מנגנון מאשר, מצופה היה כי הכנסת תנקוט שקיפות מוגברת ומשנה זהירות בנוגע לטיסות נבחרי ציבור, ותפרסם לעיון הציבור את כל החלטות שהוגשו לאישור ואת הנימוקים לאישור הנסיעות או דחייתן, כפי שקורה באופן פומבי כאשר מתכנסת ועדת האתיקה".