סין תתגבר על הקורונה, אבל האם גם שוק המניות ישתקם?

המניות הסיניות זינקו החודש, עד שנגוזו התקוות בשוק להקלה במדיניות הקורונה במדינה • אבל גם אם יוסרו המגבלות, האם הנזק לשוק ההון המקומי כבר בלתי הפיך?

ירידות בבורסות אסיה / צילום: Shutterstock
ירידות בבורסות אסיה / צילום: Shutterstock

מבחינת משקיעים במניות סיניות, השאלות האם ומתי תקל בייג'ינג במדיניות הקורונה המחמירה שלה הן היחידות שמעניינות כרגע. ישנם סימנים לכך לשינוי אמיתי אולי באופק. אבל החידה הבסיסית נותרה לא פתורה: עד כמה רווחי יהיה להשקיע בשוק הסיני בעשור הקרוב?

מחירי התובלה הימית נחתכו, סין עלולה להפיל אותם עוד יותר
מחירי הנפט בעולם בשפל של שנה. למה דווקא אצלנו הדלק יתייקר בחדות?

המניות הסיניות זינקו החודש לאחר שנתיים גרועות: מדד MSCI סין עלה ב־21% בנובמבר עד כה, בעת שהממשל עדכן את המדיניות הקשוחה לגבי המגפה והגביר את המאמצים לסייע לתחום הנדל"ן שנאבק על חייו. אבל אפילו לאחר העלייה הזו, המדד הפסיד יותר מחצי מערכו מאז תחילת 2021, ולמעשה מחק את כל הרווחים של העשור האחרון.

המשקיעים מקווים שהרע ביותר מאחורינו

שינוי מהיר במדיניות הקורונה של סין או בשוק הנדל"ן אינו סביר. העלייה האחרונה במספר הנדבקים בסין, והסגרים שהוטלו בעקבותיה ברחבי המדינה, מספקים מנה גדושה של מבחן המציאות לאופטימיות שביטאו חלק מהכתבות והדוחות מוקדם יותר החודש. אבל התחושה שהרע ביותר כבר מאחורינו כנראה תמשיך לדרבן את השוק בחודשים הקרובים - בייחוד בהתחשב במהלומה שכבר ספגו המניות הסיניות עד היום.

מדד האנג סנג לעסקים גדולים בסין נסחר במכפיל של פי תשעה על הרווחים העתידיים על פי FactSet, ומרחף מעט מעל הרמה הנמוכה ביותר שבה היה זה כמה עשרות שנים.

הרווחים למניה במדד MSCI סין ירדו ב-31% מהשיא שלהם באוקטובר האחרון, על פי Citi, כאשר מניות הנדל"ן, הטכנולוגיה והצריכה הובילו את הירידה. פתיחה מחדש של הכלכלה בסופו של דבר תעזור להגדיל רווחים, אבל זה כנראה יקרה רק בעוד כמה חודשים. בנוסף, הצמיחה ברווחים בסין בטווח הארוך מפגרת כבר יותר מעשור מאחורי מדינות אחרות.

הסקטור שהפך למנוע הצמיחה מדשדש

הדבר נובע, באופן חלקי, מהאטה בצמיחת רווחי חברות פופולריות בשוק הסיני, כמו חברות אנרגיה ממשלתיות וחברות טלקום, והן עדיין מהוות חלק גדול במדד המניות הסיניות. אבל מנוע הצמיחה שהיה אמור להחליף את המניות הסולידיות האלה - תחום האינטרנט בסין, שהיה בעבר דינמי - ניצב כעת מול רוחות נגד מתוך סין, עקב מתקפה מרוכזת מצד גופי רגולציה בשנתיים האחרונות.

במשברים הקודמים סין חילצה את המערב. מחקר מראה שהפעם זה לא יקרה
הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
שריפה קטלנית, האטה כלכלית והפגנות: השיקום הסיני נעצר בגלל סגרי הקורונה
הבנק המרכזי הסיני פועל בעקבות המכה הכלכלית בגלל התפרצות הקורונה

יותר מזה, לא ברור איזה תחום עשוי להתחזק ולהחליף אותן. סין ניצבת מול מאבק לא קל בתחום השבבים, שמושקעים בו סכומי עתק. בעוד שיש לה חברות חזקות בתחומי המכוניות החשמליות וייצור הסוללות, התעשיות האלה עדיין נמצאות בחיתולים, וייתכן שיופרעו על ידי חידושים טכנולוגיים בתחומים האלה שיגיעו מחוץ לסין.

במילים אחרות, גם אם הכלכלה הסינית תשתקם משמעותית לאחר הקלה במגבלות הקורונה וברגולציה על תחום הנדל"ן, כלל לא ברור שזה ייתרגם לצמיחה נאה ברווחים למשקיעים בטווח הזמן הבינוני. סין, שמתמקדת בהוצאת הון מסיבית - אולי בזבזנית - כדי להשתחרר מהתלות במדינות אחרות בכל הנוגע לתעשיות מרכזיות, עלולה גם להיות סין שלא מספקת רווחים גדולים למשקיעים במניות.