ניסיון של הרגע האחרון באוצר למתן את עליית מחיר הדלק אל מתחת ל-7 שקלים לליטר

מחר אמור להתפרסם התעריף החדש לתחנות הדלק, שאמור לזנק בגלל סיום ההנחה הזמנית למס הבלו על הדלק, בשווי של שקל לליטר בנזין, שנקבעה ע"י שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן • לפי הערכות, אם הניסיון יצלח, ולא כל ההפחתה תבוטל – מחיר הדלק יעלה בלילה שבין רביעי לחמישי בכ-40 אגורות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

במשרד האוצר עורכים ניסיונות של הרגע האחרון למתן את הקפיצה הצפויה במחיר הדלק החל מדצמבר. מחר (ג') אמור להתפרסם התעריף החדש לתחנות הדלק, שאמור לזנק בגלל סיום ההנחה הזמנית למס הבלו על הדלק, בשווי של שקל לליטר בנזין, שנקבעה על-ידי שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן . ליברמן מעוניין בהארכה נוספת של הטבת המס הזמנית, גם אם באופן חלקי בלבד, עד לסוף 2022.

לפי הערכות, אם הניסיון יצלח, ולא כל ההפחתה תבוטל - מחיר הדלק יעלה בלילה שבין רביעי לחמישי בכ-40 אגורות, מ-6.46 שקלים לליטר כיום לכ-6.86 שקלים לליטר. ללא הארכה של הצו, המחיר יזנק לסביבות 7.20 שקלים לליטר.

המלצות הוועדה הבין-משרדית שמכעיסות בכירים ברשויות המקומיות 
משרד האוצר: תשלום המסים על פעילות קריפטו בחו"ל יעשה ישירות לבנק ישראל 

באוצר כבר אמרו בשבועות האחרונים כי לא נמצא מקור תקציבי להארכה נוספת של הפחחת הבלו. אלא שכעת, כך אומרים בסביבתו של ליברמן, באגף תקציבים מאתרים מקור תקציבי זמין לצורך ההפחתה.

ההתייקרות הצפויה בתחנות הדלק מגיעה למרות מגמת ירידה בעלות הנפט הגולמי, שהוזל החודש ברחבי העולם בכ-10%. הירידה במחיר של חבית נפט מסוג ברנט לרמה של 83 דולר מקזזת חלק מהעלייה בגביית הבלו במחיר הסופי לצרכן.

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הצהיר בקמפיין הבחירות כי יפעל לביטול עליות מחירי הדלק. אלא שאם ממשלתו תרצה לחדש את הפחתת הבלו אל תוך 2023, הרי שהיא תצטרך לעשות זאת תחת מגבלות התקציב ההמשכי. כלומר, לקצץ במקומות אחרים כדי לממן את אובדן ההכנסות ממס, בשווי מוערך של כ-150 מיליון שקל לכל חודש הטבת מס.

מחיר הדלק היה אמור להתייקר כבר לפני שבועיים, עם פקיעת המועד הקודם של צו ההפחתה על הבלו. הממשלה הנוכחית האריכה את הצו עד לסוף דצמבר בלבד. אז, כאמור, נטען באוצר כי לא נמצא מקור תקציבי להארכה נוספת.