הצעת חוק של עוצמה יהודית: רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים

לפי ההצעה, תבוטל נציגות לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, ובמקומם ימונו שני עורכי דין מטעם הקואליציה, בהמלצת שר המשפטים • מגיש ההצעה, ח"כ יצחק וסרלאוף: "מדובר בעיוות מוסרי המעניק לגילדה מסוימת כוח בלתי סביר" • ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי: "איום חדש-ישן מבית היוצר של אבי מעוז ושותפיו האנטי-דמוקרטיים"

איתמר בן גביר, יו''ר עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איתמר בן גביר, יו''ר עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ יצחק וסרלאוף ממפלגת עוצמה יהודית הגיש היום (א') הצעת חוק לשינוי שיטת בחירת השופטים בישראל, כך שלקואליציה יהיה רוב של חמישה מבין תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים. לפי ההצעה, תבוטל נציגות לשכת עורכי הדין בוועדה, ובמקומם ימונו שני עורכי דין מטעם הקואליציה, בהמלצת שר המשפטים. כיום נציגים אלה הם עורכי דין הנבחרים על-ידי לשכת עורכי הדין.

האם ברוב העולם המערבי שופטים נבחרים על-ידי בית הנבחרים? 
האיום על עצמאות השפיטה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים | דעה
הסיפור המוזר על הניסיון של נתניהו למנות את פרקליטו ליועץ המשפטי לממשלה 

בדברי ההסבר להצעת החוק מציין וסרלאוף, מספר 2 בעוצמה יהודית, כי ההצעה נועדה "למנוע מצב בו הכוח ניתן בידי עורכי דין, העלולים למנות שופטים שאינם משקפים את דעת רוב הציבור". 

"עיוות מוסרי" 

עוד נכתב כי "מדובר בעיוות מוסרי המעניק לגילדה מסוימת (אשר ספק רב אם היא מייצגת את כלל הציבור הישראלי באופן מייצג) כוח בלתי סביר בעליל בקשר לקביעת נושאי משרה שיפוטית בעלי כוח עצום בציבוריות הישראלית".

לצד זאת ציין וסרלאוף כי "לא ניתן להקל ראש ביכולתם של עורכי דין אשר מופיעים בפני שופטים בערכאות נמוכות או שמכירים את חבריהם למקצוע, לחוות דעה על התאמת עורך דין לשמש כשופט", אך עוצמה יהודית מבקשת כי לשכת עורכי הדין לא תהיה זו שתבחר את עורכי הדין.

כיום מונה הוועדה לבחירת שופטים תשעה חברים, בהם שני שרים, חבר כנסת מטעם הקואליציה, חבר כנסת מטעם האופוזיציה, שני נציגים שבוחרת לשכת עורכי הדין ושלושה שופטים. הצעת החוק תשנה את המאזן הקיים, כך שהקואליציה תוכל לבחור את השופטים.

לדברי ח"כ וסרלאוף, "מטרת הצעת החוק שהגשתי לתת ייצוג הולם בוועדה לבחירת שופטים ולמנוע מצב בו הכוח ניתן בידי עורכי דין העלולים למנות שופטים שאינם משקפים את דעת רוב הציבור. העם הוא הריבון, והנציגים בכנסת אמורים לייצגו גם בהליך הבחירה של השופטים". 

"איום חדש-ישן"

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה: "האיום החדש-ישן מבית היוצר של אבי מעוז ושותפיו האנטי-דמוקרטיים - שלפיו נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים יוחלפו בידי העסקנים הפוליטיים הקיצוניים, ההומופובים והחשוכים - מוכיח כמה נכון וחשוב הרכב הוועדה הנוכחי. כך גם לגבי ההצעה הממוחזרת לחיסול לשכת עורכי הדין, שצצה לאחר שהשמעתי את התנגדותי לפסקת ההתגברות, הלוא היא פסקת ההתרסקות.

"המחאה הציבורית הרחבה, גם משורות הימין, נגד שינוי המשטר במדינת ישראל, נכונה גם למהלכים אלה. ברור שהניסיונות להלך אימים לא יזיזוני מילימטר מכוונתי להגן על עצמאות השופטים ואופן מינויים, על הדמוקרטיה הישראלית ועל זכויות האדם בישראל". 

גם עו"ד אילן בומבך, חבר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין מתנגד להצעה ששופטים ימונו על ידי הממשלה. לדבריו, "ברור כי רק נציגי לשכת עורכי הדין שמכירים מקרוב את השופטים ומופיעים מדי יום בפניהם - יכולים להיות חברים בוועדה". בומבך הוסיף "עורכי הדין הם אלה שמופיעים בפני השופטים ויודעים מי אלה שראויים לקידום ומי ניחנו בתכונות הכרחיות לשפיטה".