הקרב על הבונוס: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה ב-MAX

בעקבות הכוונה למכור את החברה לכלל החזקות, העובדים ציפו לקבל בונוס בהיקף דומה לבונוס שקיבלו לפני ארבע שנים בזמן שנמכרה החברה - 28 אלף שקל לעובד בממוצע • אלא שבמשא-ומתן עם ההנהלה הבונוס המדובר נמוך בהרבה

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הסתדרות העובדים הכללית הכריזה הערב (ב') על סכסוך עבודה בחברת האשראי והפננסים מקס. הסכסוך הוכרז בשל פערים משמעותיים בין ההנהלה לנציגות העובדים וההסתדרות בנוגע למענק המכירה - לאור העברת השליטה המסתמנת בחברה לידי כלל החזקות.

הסכסוך יחול על כ-1,600 עובדים ועובדות. עסקת המכירה של MAX מידי ורבורג פינקוס ל"כלל" נידונה בחודשים האחרונים, והיא עשוי לצאת לפועל בעתיד הקרוב. 

יצליחו להתעלות על עצמם? שני היריבים הפוליטיים שנדרשים למצוא פתרון ל-900 עובדים 

העובדים במקס ציפו לקבל בונוס בהיקף דומה לבונוס שקיבלו לפני ארבע שנים שעמד על 28 אלף שקל לעובד בממוצע - עת מכר בנק לאומי את החברה, אז עוד בשמה לאומי קארד, לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס.

כעת הבונוס המדובר לעובדים נמוך באופן משמעותי מה שמעורר את התנגדות העובדים. עסקת הרכישה של מקס אמורה להסתיים באופן סופי בשבועות הקרובים והיא תשקף שווי של 2.47 מיליארד שקל לחברת כרטיסי האשראי, עבור 100% מהמניות.

כלל תעביר כמיליארד שקל לוורבורג פינקוס, כש-370 מיליון שקל ישולמו בהמשך נוכח הסדר אליו הגיעו הצדדים.

יצוין כי כשבנק לאומי מכר את החברה, הוא הרוויח כשני מיליארד שקל והמענק עמד על 40 מיליון שקל. בעסקה הנוכחית הרווח למוכרים עומד על 10%-15% מהרווח שהיה ללאומי, בסיומן של 4 שנים (לאומי מכר אחרי 20 שנים). לכן, ככל הנראה המענק הנוכחי יהיו בהתאם לרווח של המוכרים. נציין כי גובה המענק טרם נקבע סופית כי הוא נגזר גם ממניות של כלל שערכן ירד מאוד מאז החתימה על ההסכם בינואר האחרון.

מי שמתנגד לעסקה היא חברת את הנדל"ן אלרוב של אלפרד אקירוב, המחזיקה ב-15% ממניות כלל. באלרוב מסרבים להתחיל בתהליך קבלת רישיון סולק מבנק ישראל, כחלק מההתנגדות לעסקה אותה הם מגדירים כיקרה וככזו שאינה עומדת בקנה אחד עם אסטרטגיית ההשקעות של כלל. בחברת הביטוח דוחים כמובן את הטענות.

יו"ר ועד עובדי MAX רעות פבלוביץ: "אנחנו חושבים שמענק המכירה צריך להיות ראוי ומכובד. בהנהלה הציעו לנו בשלב הזה הצעה מאוד לא-ריאלית - והפער הוא גדול מאוד".

עוד ציינה כי עובדי MAX הם הגורם הישיר לצמיחה שהחברה רושמת בשנים האחרונות, הודות למקצועיותם. "מענק מכירה אינו מותרות או עשיית חסד. הגיע הזמן שההנהלה תחשב מסלול מחדש ותפנים שאין לעסקה הזו זכות קיום ללא תגמול ראוי לעובדים, שהם הנכס הגדול של החברה", סיכמה.

ממקס נמסר כי "צר לנו שהוועד בחר לנקוט צעדים אלה, הנהלת החברה פועלת מול בעלי החברה למתן מענק מכירה לכל העובדים, ככל שהעסקה תאושר. מענק מכירה ישולם לכלל העובדים כפי שיוסכם מול בעלי החברה ובהתאם לרווח שלהם מהעסקה ככל שזאת תצא לפועל".