שני היריבים הפוליטיים שנדרשים למצוא פתרון ל-900 עובדים

בהסתדרות מתריעים מפני מכת אבטלה בעקבות סגירתו הצפויה של מפעל טכנולוגיית להבים, בזמן שבהתאחדות התעשיינים מציעים למצוא פתרונות תעסוקתיים לרבים מהעובדים שיפוטרו • אלא שהארגונים נמצאים בנתק מחודש ספטמבר על רקע מחאת יוקר המחיה

רון תומר וארנון בר־דוד. ההסתדרות והתעשיינים שקועים בסכסוך / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה, דוברות ההסתדרות
רון תומר וארנון בר־דוד. ההסתדרות והתעשיינים שקועים בסכסוך / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה, דוברות ההסתדרות

הידיעה על סגירת מפעל טכנולוגיית להבים (BTL) בנהריה, שנחשפה בגלובס, גררה תגובות רבות, חלקן נוגעות לעתיד התעשייה המסורתית ולמפעלים בישראל, ואחרות מתייחסות להשלכות של פיטורי 900 עובדים בישראל. החברה, נזכיר, עוסקת בייצור
להבי מנועי סילון, ושייכת כיום לחברת "פראט אנד וויטני" (Whitney & Pratt) האמריקאית, לה יש שלושה מפעלים בישראל, בנהריה ובתפן.

לקראת פיטורים של כאלף עובדים בנהריה: מפעל טכנולוגיית להבים ייסגר | בלעדי
פיטורי הענק בנהריה: הסיכוי למצוא קונה למפעל הוא אפסי | פרשנות
מניית קרן הריט שצנחה בגלל הפיטורים בנהריה - והודעת ההרגעה למשקיעים 

אשר שמואלי, יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות, אומר כי מדובר במהלך דרמטי, שהוא לא זוכר שני לו: "גם במקרה של סגירת מפעל נגב קרמיקה, מדובר היה ב־120 עובדים, לא 930 שאין להם פתרון. פשוט לא רואים את העובדים, אלא רק את הדולרים" לטענתו יש בקנה רוכש אפשרי למפעל. "אומנם כרגע מצב האבטלה בנהריה לא נורא, אבל אם הסגירה באמת תצא לפועל זה יהיה רע".

מרוויחה מאות מיליונים, גם מהבית הלבן: זו החברה שסוגרת את המפעל בנהריה


החברה האמריקאית פראט אנד וויטני (Pratt & Whitney) היא יצרנית מנועים לתעשיית התעופה, המספקת גם שירותים בתחום זה.

היא מייצרת מנועים למטוסים מסחריים, צבאיים ופרטיים והיא חברה בת של ריית'ון טכנולוגיות (Raytheon Technologies), חברה אמריקאית גדולה העוסקת בתחומי התעופה והביטחון ונסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 148 מיליארד דולר.

28% מההכנסות - מהממשל האמריקאי

לפי הדיווחים של ריית'ון, הלקוחה הגדולה ביותר של פראט אנד וויטני היא איירבוס, שאחראית בשנים האחרונות לכ־30% מהכנסותיה. ב־2021, הכנסות פראט אנד וויטני הסתכמו ב־18.2 מיליארד דולר. רוב ההכנסות הגיעו מלקוחות מסחריים, וכ־28% היו הכנסות מהממשל האמריקאי. ריית'ון ציינה בדוחות 2021 כי למרות התאוששות בטיסות המסחריות, מגפת הקורונה פגעה בשנה זו בתוצאות פראט אנד וויטני.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 נרשמה עלייה בתוצאות פראט אנד וויטני: ההכנסות צמחו ב־14% ל־14.9 מיליארד דולר, והרווח התפעולי הסתכם ב־769 מיליון דולר, עלייה לעומת 319 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2021. פראט אנד וויטני היא אחת מארבע הפעילויות המרכזיות של ריית'ון, והיא בעלת הרווחיות התפעולית הנמוכה ביותר - 5.2% (או 6.2% על בסיס רווח תפעולי מתואם), לעומת סביב 10% בפעילויות האחרות.

מטה החברה ממוקם בקונטיקט שבארה"ב, ויש לה גם פעילויות במדינות נוספות, ביניהן קנדה, סינגפור, ניו זילנד, בריטניה, סין והודו. בישראל, פראט אנד וויטני הייתה שותפה של משפחת ורטהיימר בחברת טכנולוגיית להבים, וב־2014 רכשה תמורת סכום שהוערך במאות מיליוני דולרים את חלקה של המשפחה.

שירי חביב ולדהורן

ארגוני העובדים עסוקים במלחמות פנימיות

גם בהתאחדות התעשיינים מודאגים מסגירת המפעל וקוראים לממשלה לגבש תוכנית סיוע לעובדי המפעלים על רקע שינויי המאקרו. אך שם אומרים, בניגוד לעמדת ההסתדרות, כי ניתן למצוא פתרון למפוטרים. "אנחנו כמובן לא מוותרים על האפשרות להציל את המפעל או להסב אותו, אך במקביל אנחנו מבינים שיש פה אירוע עם פנים מסחריות של שינוי קווי ייצור וצריכת המנועים בעולם", אומר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים. "אנחנו בתעשייה נמצאים במקום שיש כזה מחסור בעובדים - כך שאני די סמוך ובטוח שנוכל להעסיק את רובם בתפקידים אחרים".

"שוחחתי עם משרד הכלכלה, ואם צריך, אפשר לעשות תוכניות הסבה. הם לא יוצאים מחר לרחוב, גם אם יצטרכו להיפרד מכמה מאות עובדים, זה יהיה תהליך מדורג. עם זאת, המטרה שלנו היא שהמפעל הזה לא ייסגר. גם אם להבי קומפרסור יצאו מהאופנה - אפשר לעצב את המכונות והטכנולוגיות לדברים אחרים, ואם לא נצליח, אפשר למצוא פתרון לעובדים".

את הגישה האופטימית משהו, מסייג תומר בראייה כוללת יותר. "רק לפני כמה שבועות הודיעו מחלבות רמת הגולן על הסגירה, וכעת שמענו על להבים. אם המדינה לא תדע לדאוג למפעלים שלה ולתעסוקה, בהחלט נהיה בבעיה. במאקרו - לא נוכל לספוג סגירה של מפעלים, ומדינת ישראל תצטרך לגבש תוכנית. שווקי הייצוא שלנו מתכווצים, יש בעיות בשרשרת האספקה. אם לא נדע לשלב בין ייצור מקומי לגלובלי נהיה בבעיה. כשנגיע למצב שמפעלים ייסגרו והאבטלה תקפוץ, זה יהיה מאוחר מדי. מפעל זה לא אוטו. אתה לא מכבה את המנוע ומדליק אותו דקה אחר כך".

גורם בכיר בהסתדרות הגיב לגישתו של תומר, ובמיוחד לעובדה שתומר סבור שיימצאו למפוטרים פתרונות העסקה בצפון. "אנחנו לא מכירים פתרונות קסם באזור", הוא אמר. "היינו מצפים מרון תומר לרדת ממגדל השן שעליו הוא יושב, ולהיזכר שמדובר בבעלי משפחות בפריפריה ובארץ בכלל, שגם כך שכרם כל כך נמוך שהם אינם גומרים את החודש. במקום למצוא פתרונות למען הכלכלה הישראלית, הוא מוכיח בהתנהגותו שהוא בעד העלאות מחירים ופיטורי עובדים. כולנו תקווה שכולם ימצאו עבודה במהרה, אך לצערנו המציאות מראה אחרת. מי שלא חווה יום אחד של אבטלה שלא יישלח עובדים".

נכון לעכשיו נראה כי לא קיים שיתוף־פעולה בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד לנשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, הסכסוך על המאבק ביוקר המחיה, שנמשך מחודש ספטמבר, לא מראה סימני האטה וגולש לפסים אישיים. מה שהשתנה בחודשים שעברו, זה מאות העובדים שיפוטרו ממפעל טכנולוגיית להבים שצריכים עכשיו שיתוף־הפעולה בין ארגוני העובדים. על זה השיבו בהסתדרות כי "יו"ר ההסתדרות עובד בשיתוף־פעולה מול דובי אמיתי נשיא המגזר העסקי".

דווקא הפוליטיקאים משתפים פעולה

בזמן שארגוני העובדים עסוקים בכיפופי ידיים במקום בשיתוף־פעולה, הפוליטיקאים מראים סימנים ראשונים לשיתוף־פעולה. יו"ר ועדת הכלכלה היוצא, ח"כ מיכאל ביטון, שיגר מכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "קורא לך לקיים דיון מהיר ודחוף בוועדת הכספים שבראשותך לבחינת דרכי סיוע ופתרונות אפשריים להצלת אותם אלפי בתי האב מקריסה והתמוטטות כלכלית ותעסוקתית".

גפני נענה לקריאה ואמר כי "מדובר במפעל שמקבל כסף על אזור עדיפות, אבדוק אם הממשלה יכולה להתערב בעניין הזה. כשהממשלה התערבה במקרים רבים אחרים, זה הציל מפעלים, לא נאפשר את הקריסה הזו".