בורסות אסיה | פרשנות

איך יגיבו השווקים לפתיחה מחדש של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם

קיימת סכנה לחזרה על התנודות הכלכליות, הפיננסיות והפוליטיות שיצרו מחזור של פריחה וקריסה בשאר העולם

הבורסה בשנחאי, סין / צילום: Shutterstock, Dmitri Ometsinsky
הבורסה בשנחאי, סין / צילום: Shutterstock, Dmitri Ometsinsky

היום (ה') היה היום בו מלאו לשנתיים למאמץ החיסון העולמי נגד קורונה, אך גם בארה"ב וגם בשאר העולם הכלכלה ממשיכה להישלט על ידי נושאים שצצו בזמן המגפה. כעת הולכת אי הוודאות להחריף בעת שסין מצטרפת להנאה, לסבל ובסופו של דבר להזדככות שכרוכה בפתיחה מחדש.

המשפט בפרשת "ההונאה הפיננסית של המאה" נפתח בגרמניה 
סין מקלה במגבלות הקורונה עם תסיסת הזעם הציבורי 
למרות הצעדים של הממשל והנשיא, הכלכלה הסינית צפויה להמשיך לצלוע 

השווקים הימרו על היתרונות קצרי הטווח של פתיחה מחדש מאז שהחלו להסתובב שמועות על המדיניות. היואן הסיני נהנה מעלייה של חמישה שבועות רצופים מול הדולר שהייתה הטובה ביותר מאז פתיחתו לשאר העולם ב־1994, ומניות זינקו בכ־10%.

הסכנה הזו היא חזרה על התנודות הכלכליות, הפיננסיות והפוליטיות שיצרו מחזור של פריחה ודעיכה בשאר העולם. מניות חזרו להיות נמוכות יותר ממה שהיו כשמרגרט קינן, פנסיונרית בריטית מקובנטרי באנגליה, הייתה האישה הראשונה בעולם להתחסן.

יש שלוש סיבות לחשוב שכלכלת סין אולי פחות פגיעה לבעיות שפגעו בשאר העולם. אבל זה לא אומר שהמניות של המדינה הן עסקה טובה באופן ברור כפי שאולי רבים חושבים. כמו כן אין זה אומר שהפתיחה מחדש של סין לא תגרום לשאר העולם הפרעות.

ממשלת סין נמנעת מהענקת סיוע בקנה מידה גדול

ראשית, בסין לא היה הסיוע הממשלתי שתמך בשיקום לאחר הסגר בארה"ב ובאירופה ונמצא בבסיס שווקי תעסוקה לוהטים והאינפלציה. חבילת הסיוע הראשונית של סין הייתה קטנה בהשוואה, 5% מהתמ"ג לעומת 26% בארה"ב נכון ל־21 בספטמבר, על פי קרן המטבע הבינלאומית. מאז הממשלה נמנעה מהענקת סיוע בקנה מידה גדול.

בגלל שלמשקי בית אין צ'קים של סיוע ששורפים להם חור בכיס, השיקום צפוי להיות פחות חזק. זה אמור להקל על חברות תעופה, מלונות ומסעדות לעמוד בביקוש רב יותר. כמו כן הייתה פריחה קטנה יותר ברכישת מוצרים על ידי מי שעבדו מהבית, כלומר ישנו פחות צריך להעביר את יכולת הייצור מאופני כושר ומחשבים ניידים לעומת מה שקרה במדינות מפותחות.

בנוסף לזה. שיקום הביקוש לא צפוי להיות פתאומי, בגלל שסין נפתחת מחדש יותר בזהירות ממקומות אחרים - בין היתר בגלל שישנם מעט אנשים החסינים לנגיף. כשהקורונה מתפשטת ובתי החולים מתמלאים, צרכנים עלולים להישאר זהירים אפילו כשממשלות לא מטילות מחדש סגרים.

שנית, ובאופן קשור, יש לסין הרבה יכולת ייצור עודפת בכלכלה להרחיב שירותים בהם כן תורגש עלייה בביקוש, הודות לאבטלה גבוהה בקרב צעירים והנזק לעסקים קטנים. לחצים גלובליים כנראה גם הם יהיו פחות חמורים, בגלל שהפתיחה מחדש של סין קורית בעת שהצמיחה בשאר העולם נמצאת בהאטה, מה שצפוי להקל בלחץ על מחירי הנפט ויבוא חיוני אחר.

שלישית, לא צפויה להיות חזרה על החוויה האמריקאית של בחירה רצונית של אנשים לעזוב את שוק העבודה, שהחריפה את המחסור באנשים הזמינים למלא משרות.

"בגלל שלא נשלחו צ'קים בדואר ואנשים סבלו מבחינת הפרנסה שלהם, לא קל להם לקבל החלטה לא לחזור לשוק העבודה", אמר טאו וואנג, כלכלן סין ראשי ב־UBS.

העניין הזר במניות הסיניות יורד

משקיעים רבים התמקדו בכך שסין לא אהובה במיוחד, מה שלרוב מהווה סימן טוב. מדד MSCI של מניות מקומיות נסחר פי 12 מההכנסות הצפויות ל־12 חודשים, לעומת פי 18 בארה"ב, אפילו לאחר העליות האחרונות. העניין הזר במניות סיניות שנקנו דרך תוכנית המניות Hong Kong Stock Connect ירד בחדות מאוגוסט לאוקטובר, גם הוא.

אל מול זה, עצם קנה המידה של השינויים הבלתי צפויים בסחורות, שירותים ומחירי נכסים שנחווה בארה"ב אמור לגרום לנו לחשש מתחזיות לגבי השיקום של סין. בין אם הייתה זו הירידה במחירי הנפט משליליים מעט ליותר מ־120 דולר לחבית, ההכפלה פי חמישה ואז הצניחה בעלויות ההובלה הימית וחוזים עתידיים על עץ לבניין, או הבועה שהתפוצצה במניות טכנולוגיה מפסידות, כל התנודות האלה באו בהפתעה.

מה שגרוע מזה, מניות מסין אולי צריכות להימכר בהנחה בהשוואה לארה"ב, שברובה נגרמת לא בעקבות חששות מדיניות הקורונה אלא בגלל חששות גיאופוליטיים, היעדר שלטון החוק ובעיות מבניות הקשורות ליזמי הבנייה במדינה שרבים מהם בקריסה.

בעוד שהערכות השווי בסין ירדו בהרבה, הן כמעט שוות לאיפה שהיו לפני המגפה, כמו גם ההנחה עליהן בהשוואה לארה"ב.

על פניו, הפתיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם טובה למניות בכל מקום, מפני שהיא מעלה את הביקוש ומסירה חסמים להיצע. אבל הוספה לביקוש העולמי - בייחוד לנפט - מגבירה את הקושי לבנקים מרכזיים במקומות אחרים המנסים לצנן את הכלכלות שלהם. הפתיחה מחדש של סין עלולה להיות פחות מבולגנת בהשוואה למערב, אבל עדיין יש לה פוטנציאל גדול לגרום להפרעות.