סין מקלה במגבלות הקורונה עם תסיסת הזעם הציבורי

הרשויות המקומיות מסירות חלק מצעדי המגבלות לצמצום המגפה, למרות שמספר ההדבקות החדשות נותר גבוה

נשיא סין, שי ג'ינפינג, הרשויות המקומיות מקלות כמה מצעדי הכלת הקורונה המחמירים ביותר / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
נשיא סין, שי ג'ינפינג, הרשויות המקומיות מקלות כמה מצעדי הכלת הקורונה המחמירים ביותר / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

הרשויות המקומיות ברחבי סין מקלות כמה מצעדי הכלת הקורונה המחמירים ביותר, ימים בודדים לאחר שזעם ציבורי על הנושא היתרגם להפגנות אלימות נגד מדיניות אפס־הסובלנות למגפה שהותירה את רוב המדינה מבודדת שלוש שנים.

מה נכון ומה לא בדיווחים על המחאה יוצאת הדופן בסין?
בפנטגון מודאגים: סין תכפיל את ראשי הקרב הגרעיניים בתוך שנתיים
למרות הצעדים של הממשל והנשיא, הכלכלה הסינית צפויה להמשיך לצלוע

בימים האחרונים, פקידים בכירים בערים גדולות - כולל בייג'ינג ואיזורים אחרים בהם פרצו הפגנות לפני שבוע - הודיעו שהם מסירים חלק מהמגבלות על תנועת האזרחים, כמו סיום בדיקות הקורונה שהיו חובה לאנשים הרוצים להשתמש בתחבורה ציבורית או להיכנס לפארקים ומרחבים ציבוריים אחרים.

בנוסף, הרשויות עושות מאמץ חדש לחסן אנשים מבוגרים ואזרחים פגיעים אחרים - חתך באוכלוסייה שמומחי בריאות הציבור אומרים שזקוק לרמות התחסנות גבוהות יותר - לפני שתוכל סין להקל באופן מלא בצעדי הקורונה מבלי לסבול עלייה גדולה בכמות המקרים הרציניים שעלולה להציף את בתי החולים במדינה.

בינתיים, מסלול ההקלה במגבלות נשמר אפילו בזמן שההתפרצויות אחרונות ממשיכות להכות בסין, במקומות כמו בייג'ינג והמחוז הדרומי גואנגדונג. מועצת הבריאות הלאומית של סין אמרה שרשמה שני מקרי מוות הקשורים בקורונה בשבת, לצד עשרות אלפי הדבקות חדשות.

השינויים האחרונים במדיניות הקורונה, שחלק מהמומחים פירשו כחלק מכיוונון מחדש בגישה של בייג'ינג למגפה באופן כללי יותר, קרו לאחר גל של הפגנות שפרצו בסוף החודש שעבר נגד אסטרטגיית אפס קורונה של המנהיג הסיני שי ג'ינפינג.

הסגרים הפכו למקור נפיץ לתסכול מצד האזרחים הסיניים

האסטרטגיה, שנותרה ברובה ללא שינוי מאז שבייג'ינג הכירה בהתפרצות קורונה בעיר המרכזית ווהאן בתחילת 2020, נסמכת על סגרים חריפים ובדיקות המוניות להכלת ההתפרצויות, והתוצאה הייתה מניין מתים קטן יותר מהמחלה בהשוואה למדינות אחרות. אולם הצעדים הפכו למקור יותר ויותר נפיץ לתסכול מצד האזרחים הסיניים, לאחר שהמדיניות פגעה בכלכלה המקומית ועצרה את שגרת החיים של המוני אנשים.

בשבוע האחרון, הרשויות מנעו מאת חידוש ההפגנות על ידי שליחת כוחות משטרה גדולים לערים הגדולות, שימוש באמצעי מעקב דיגיטליים למעקב אחר המפגינים ומחיקת פוסטים מרשתות חברתיות המביעים התנגדות פוליטית. באותה עת, פקידים בכירים והתקשורת המדינתית החלו לרכך את הטון לגבי סכנות הקורונה, ואמרו שמאמצים להיאבק בנגיף נכנסו לשלב חדש.

מאז ההפגנות לפני שבועיים לא נערכו הפגנות בקנה מידה גדול בבירה הסינית. וברובע סנליטון המאופיין באיזורי קניות וחיי לילה ולאורך נהר ליאנגמה, בו נערכו ההפגנות ביום ראשון שעבר, נשלחו מספר גדול של שוטרים בשבת בערב.

אנליסטים: ההקלה בצעדים עדיין לא שווה לנטישת מדיניות אפס קורונה

ביום חמישי, הנשיא שי אמר לפקידים אירופאיים בכירים שביקרו בסין, שההפגנות האחרונות משקפות תסכול לגבי צעדי הקורונה ואמר שהמגפה אולי נכנסה לשלב פחות קטלני, כך לפי פקידים אירופאיים המכירים את המצב.

הערותיו הדהדו דברים של פקידים אחרים בממשלה הסינית, כולל סגן ראש הממשלה סון צ'ונלן, שאמר שכעת המדינה ניצבת בשלב חדש במאבק שלה נגד הקורונה, בהתחשב בכך שזן אומיקרון גרם לפחות מקרי מוות ולמחלה פחות חמורה.

מספר אנליסטים אמרו שההקלה בצעדים עדיין לא שווה לנטישת מדיניות אפס קורונה. "במקום זה, אנו רואים זאת כעדויות ברורות לכך שהממשלה הסינית מתכוננת ליציאה, ומנסה למזער את המחיר הכלכלי והחברתי של צעדי הקורונה בינתיים", כתבו כלכלנים של גולדמן סאקס בהודעה ללקוחות ביום ראשון. "ההכנות עשויות להימשך כמה חודשים וסביר להניח שיהיו אתגרים לאורך הדרך".

ישנם פקידים מערביים שנתנו להפגנות האחרונות קרדיט בכך שעזרו לדחוף את הממשלה הסינית לכיוון הקלה במגבלות. "ראינו את ההפגנות גוועות בסין, והסיבה שגוועו היא כי הן באמת השפיעו", אמרה סגנית מזכירת מחלקת המדינה של ארה"ב וונדי שרמן ביום שישי.

ביום ראשון, מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן התחמק מהשאלה כשנשאל בריאיון בטלוויזיה אם נראה שההפגנות נפסקו בגלל הקלה במגבלות הקורונה או בגלל פעולות המשטרה הסינית. "מאוד קשה לנו לדבר על כך", אמר. "אנחנו עומדים בעד העיקרון הבסיסי שלאנשים צריכה להיות הזכות להשמיע את דעתם באופן לא אלים".

מאז ההפגנות, רשויות מקומיות בבייג'ינג וערים גדולות אחרות הקלו את חלק ממגבלות הקורונה על תנועת התושבים. בבירה, פקידים בכירים כתבו בהודעות שהוציאו בסוף השבוע שבתי חולים מקומיים ותחבורה ציבורית כבר לא יכולים לדחות אנשים בגלל שאין להם תוצאות בדיקת קורונה שלילית מ־48 השעות האחרונות - כפי שהיה עד כה.

כמו כן התושבים כבר לא צריכים לספק פרטים אישיים כשהם קונים תרופות לטיפול במחלות שונות כולל חום, שיעול וכאב גרון - היפוך ממדיניות שהייתה בתוקף יותר משנה, שכוונה למנוע ממקרים מסוימים של חולים לחמוק מעין הרשויות.

אנשים חוזרים לרחובות בייג'ינג והעסקים נפתחו מחדש

בסוף השבוע ניתן היה לראות יותר אנשים חוזרים לרחובות בייג'ינג, כשחלק מהעסקים שהיו סגורים בעבר, כמו מספרות וקניונים, נפתחו מחדש. באותה עת, הממשלה הסירה חלק מעמדות הבדיקה של הקורונה, מה שהוביל לתורים ארוכים במרכזי הבדיקה שעדיין פעלו. כמו בהרבה ערים סיניות אחרות, תושבי בייג'ינג עדיין נזקקו לשאת הוכחה של בדיקה שלילית כדי להיכנס לרוב המרחבים הציבוריים והעסקים.

בשבוע האחרון, הרשויות בגואנגדונג, מחוז משגשג שיש בו כ־125 מיליון אנשים, אמרו שיאפשרו לקרובים של חולים מאומתים העומדים בקריטריונים מסוימים להישאר בבידוד עצמי, במקום לשלוח אותם למרכזי בידוד מרכזיים. בננינג, בירת המחוז הדרומי גואנשי, הסירו בשבת דרישה מהנוסעים ברכבת התחתית להציג בדיקת קורונה שלילית מ־72 השעות האחרונות. באותו יום, פקידים במטרופולין צ'ונגקינג אמרו שהתושבים כבר לא צריכים להציג בדיקה שלילית כדי לנסוע בתחבורה הציבורית.

השינוי בטון של המפלגה לגבי הקורונה יכול גם להיראות בשידורים הרשמיים בסין של המונדיאל, שעד עתה חלק מהצופים אמרו שנראה שעשו להם מניפולציה כדי לשמר אשליה שהחיים בקורונה תחת מדיניות אפס קורונה אינם כל כך שונים מהחיים בשאר העולם.

בשלבים מוקדמים של גביע העולם, המתקיים בקטאר בין 20 בנובמבר ל־18 בדצמבר, חלק מהאוהדים הסיניים האשימו את הטלוויזיה המרכזית בסין בכך שנמנעה בכוונה מזוויות מצלמה שהציגו באצטדיונים אוהדים ללא מסכות. צופים שמו לב שיותר צילומים של צופים ללא מסכות הופיעו בשידורי הטלוויזיה בימים האחרונים, שינוי שחלק מהאוהדים חושבים שקשור להקלה נרחבת יותר במגבלות הקורונה.

"פתאום אנחנו שוב רואים צילומים מקרוב של אוהדים במונדיאל בשידורים של CCTV", כתב משתמש אחד ב־Weibo , אתר מיקרובלוגינג סיני הדומה לטוויטר. "האם הכול טוב יותר כעת?"

ז'או יואלינג בשנחאי ובריאן שפגלה בבייג'ינג השתתפו בהכנת הכתבה.