מה נכון ומה לא בדיווחים על המחאה יוצאת הדופן בסין?

הדיווחים על המחאה הייחודית בסין כוללים מידע חשוב אך גם פייק והגזמות. עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר, 23.12.22
מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר, 23.12.22

בשבועות האחרונים אנחנו עדים לתופעה די נדירה בנוף העולמי: מחאות ענק בסין שכוללות עשרות אלפי בני אדם שיוצאים לרחובות במחאה על הגבלות הקורונה הנוקשות ששוב הונהגו במדינה. ההפגנות, שחלקן הפכו אלימות ודוכאו על ידי המשטר, הן ככל הנראה הנרחבות ביותר מאז המחאה של 1989 שכללה את הטבח הידוע בכיכר טיאננמן. וכצפוי, כשמשלבים נושאים כמו קורונה, הפגנות ענק ומשטר לא דמוקרטי מקבלים - לצד הדיווחים האמיתיים על ההתרחשויות הלא שגרתיות - גם לא מעט טענות כזב. ניסינו לעשות סדר. 

סין מקלה במגבלות הקורונה עם תסיסת הזעם הציבורי 

מצנזרים, אבל לא ככה. בעקבות ההתפרצות המחודשת של הקורונה, מחוזות רבים בסין אסרו לגמרי התקהלויות, או הגבילו אותן, מה שאילץ אוהדים רבים לצפות במשחקי המונדיאל לבד בביתם. אבל האם המשטר בבייג'ינג גם דואג לכך שבמהלך שידורי המשחקים התמונות של רבבות הצופים באצטדיונים יטושטשו כדי שהסינים לא ידעו שהעולם חזר להתנהל כבעבר ואנשים מתקהלים בהמוניהם אפילו ללא מסכות? ציוץ ויראלי במיוחד שכבר זכה למעל מיליון צפיות טען שזה בדיוק המצב, וכדי להוכיח זאת הוא עשה שימוש בסרטון שבו רואים קטעי שידור מכמה מהמשחקים, כשהנעשה על כר הדשא הוא גלוי, אך האוהדים ביציעים מחוקים או מטושטשים. אלא שהסרטון המזויף והערוך הזה הופרך בקלות על ידי בודקי עובדות רבים בעולם שהראו את השידורים המקוריים מהטלוויזיה הסינית. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שהסינים אכן מפעילים צנזורה מסוימת על השידורים מקטאר. כלי תקשורת שהשוו בין השידור הרשמי של פיפ"א לבין השידור שמועבר בפועל בטלוויזיה הסינית, אחרי סינון של הבמאים הסינים שנמצאים בדוחא, מצאו שרוב הצילומים הרחבים של הקהל ושל היציעים המלאים אכן נחתכו בשידור הסיני.

העיתונאים נפלו בפח. הפייק הזה הצליח להפיל בפח גם גופי תקשורת מוכרים כמו ה־BBC, סקיי ניוז, אל ג'זירה ועוד. בדיווחים שלהם על עימותים קשים בעיר גואנגג'ואו שולב סרטון בו נראים מפגינים הופכים ומשחיתים ניידת משטרתית. אלא שאתר בדיקת העובדות annie lab, שאנשיו פועלים מהונג קונג, מצא שמדובר באירוע מלפני יותר מחמש שנים, בעיר אחרת בשם צ'ינגיואן, במסגרת מחאה מקומית. מצד שני, גם דיווחים על היד הקשה של השלטונות לא תמיד מדייקים: סרטון חדש בטוויטר שגרף מעל חצי מיליון צפיות בימים האחרונים מראה ניידת משטרה דוהרת בכביש ודורסת אנשים העומדים בדרכה. בכיתוב בסינית נקבע: "משטרת שנגחאי הורגת". אבל כפי ששמו לב מגיבים רבים ברשת, כמו גם כמה גופי בדיקת עובדות, בקטע הקצר נשמעות קריאות וצעקות באנגלית, ומדובר באירוע שהתרחש במדינת וושינגטון שבארה"ב, לפני שנתיים.

משהו כאן מסריח. איך מעבירים מסרים במדינה שבה יש פיקוח ממשלתי הדוק? המפגינים בסין מצאו בשבועות האחרונים פתרון יצירתי שעושה שימוש בשירותים הציבוריים הרבים הפרושים ברחבי המדינה, שם הם משאירים כתובות גרפיטי וכרזות נגד השלטון. המנהג הייחודי הזה אפילו זכה לכינוי "מחאת השירותים". אבל האם בתגובה הציבו השלטונות שומרים שתפקידם לפקח על שירותים ציבוריים? גולשים רבים שיתפו תמונות שלכאורה מוכיחות שכך נעשה, רק שמתברר שהצילומים הללו הם בני עשר שנים ויותר, ומי שנראים בהם הם שומרים שגבו דמי כניסה לשירותים, כפי שהיה מקובל במדינה בעבר.

תחקיר: אורי כהן