בפנטגון מודאגים: סין תכפיל את ראשי הקרב הגרעיניים בתוך שנתיים

דוח שהגיש הפנטגון לקונגרס מעריך כי סין תגדיל את מספר הנשקים הגרעיניים שברשותה ל-1,500 עד שנת 2035 • במהלך השנה שעברה, צבא סין שיגר במסגרת ניסויים ואימונים יותר טילים בליסטיים מאשר כל מדינות העולם יחד • הפנטגון: בייג'ין כמעט את הכפילה את מספר לווייני המודיעין, המעקב והסיור בתוך ארבע שנים

הטילים הבליסטיים DF-41 ו-DF-17 / צילום: AP - Andy Wong
הטילים הבליסטיים DF-41 ו-DF-17 / צילום: AP - Andy Wong

סין הגדילה את מספר ראשי הקרב הגרעיניים שברשותה ב-50 מתחילת השנה, צפויה להכפיל את המלאי בתוך שנתיים - ואף להגיע ללא פחות מ-1,500 ראשי קרב גרעיניים עד שנת 2035. כך עולה מדוח של הפנטגון שפורסם השבוע, לאחר שהוגש לקונגרס.

למרות הצעדים של הממשל והנשיא, הכלכלה הסינית צפויה להמשיך לצלוע

מחירי התובלה הימית נחתכו, סין עלולה להפיל אותם עוד יותר

סין תתגבר על הקורונה, אבל האם גם שוק המניות ישתקם?

בחודש ינואר, סין דורגה במקום השלישי בדירוג מעצמות הגרעין בעולם, עם 350 ראשי קרב. כך עולה מנתוני מכון סטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI). לפניה, נמצאות רוסיה (5,977 ראשי קרב גרעיניים) וארה"ב (5,428). בה בעת, אחרי סין נמצאות, לפי מכון סטוקהולם למחקרי שלום, צרפת (290), בריטניה (225), פקיסטן (165), הודו (160), ישראל (90) וקוריאה הצפונית (20). כלומר, סין תחת הנשיא שי ג'ינפינג צפויה להישאר במקום השלישי בעולם, אך בפער ניכר מהדולקות אחריה. "צבא סין מעוניין להשלים את המודרניזציה שלו עד שנת 2035", צוין בדוח הפנטגון. בכיר במזכירות ההגנה האמריקאית אף סיפר ל"פייננשל טיימס" כי ארה"ב מודאגת מהשימוש הסיני בכורים מתקדמים, שמייצרים פלוטוניום אשר עשוי לשמש לנשק גרעיני. הדוח החדש של הפנטגון מהווה שינוי עמדה אמריקאית, שהרי ב-2020 המודיעין בוושינגטון הצביע כי מספר ראשי הקרב הגרעיניים של סין עומד על מעט יותר מ-200. מעבר לכך, בפנטגון העריכו כי בייג'ין תכפיל את המלאי ל-400 רק בתוך כעשור.

באופן מסורתי, סין התבטאה כי המדיניות שלה בנוגע לשימוש בנשק גרעיני הינה הפעלה רק במקרה שהיא תהיה זו הראשונה שתותקף גרעינית. עם זאת, בפנטגון מעריכים כי ישנם מצבים שבהם בייג'ין עלולה להשתמש בנשק גרעיני, גם אם לא תהיה זו שתותקף ראשונה. לפי הפנטגון, צבא סין שיגר במהלך השנה שעברה 135 טילים בליסטיים במסגרת ניסויים ואימונים. מדובר במספר גבוה מאשר השיגורים של כל יתר מדינות העולם, למעט באזורי סכסוך. "סין מתפעלת כמחצית ממערכות המודיעין, המעקב והסיור (ISR) בעולם", נכתב בדוח הפנטגון שבו הוסיפו כי מספר לווייני ה-ISR של סין עומד על יותר מ-260 - כמעט כפול מבשנת 2018. "השתדרגויות אלו מגדילות את יכולות הניטור של סין, כולל בתצפיות על נושאות מטוסים אמריקאיות". אנדרו אריקסון, מומחה לצבא סין במכללת הצי האמריקאית, הגדיר בשיחה עם "פייננשל טיימס" את גילויי הפנטגון בנוגע למספר שיגורי הטילים הבליסטיים ולהשקעה בתחום הלוויינים בתור "המשמעותיים ביותר".

הפנטגון: סין ביצעה ניסוי בטיל היפרסוני

במסגרת הדוח שלהם, הפנטגון אישרו כי סין ביצעה ניסוי בטיל היפר-סוני. לפי הדוח, הטיל טס כ-40 אלף ק"מ במשך יותר מ-100 דקות - שני נתוני שיא. סין מחזיקה את הצי הגדול בעולם מבחינת מספר הספינות, את החיל האוויר השלישי בגודלו, וכן צבא קבע שמונה קרוב למיליון חיילים. בפנטגון סיפרו כי בייג'ין מנסה כיום גם להרחיב את נוכחותה הצבאית היבשתית בעולם. לפי המידע שהוגש לקונגרס, סין מתפעלת בסיס בג'יבוטי שבמזרח אפריקה, ובחנה התרחבות ליותר מעשר מדינות בהן תאילנד, סינגפור, אינדונזיה, קניה, טג'יקיסטן ואף ידידתה של מדינת ישראל במפרץ הפרסי - איחוד האמירויות.

"אנחנו מזהים מקבץ יכולות שמעורר תהיות בנוגע לכוונות סין לטווח הארוך", סיפר בכיר אמריקאי בתדרוך לכתבים על הדוח. אולם, בניגוד לחששות לאחרונה כי סין תפלוש לטייוואן, כעת מעריכים בוושינגטון כי לבייג'ין לא תהיה היכולת לעשות זאת עד 2027.