העסקה הגדולה בתולדות ההייטק בסכנה: הרשויות בארה"ב מנסות למנוע ממיקרוסופט לרכוש את אקטיביז'ן

כשנה אחרי שמיקרוסופט הודיעה על כוונתה לרכוש את חברת המשחקים Activision Blizzard תמורת כ-70 מיליארד דולר, ה-FTC מנסה לבלום את העסקה •  מנהלת לשכת התחרות ב-FTC: "מיקרוסופט כבר הראתה שהיא יכולה ואף תשמור על תוכן מיריבות הגיימינג שלה"

משחק Call Of Duty של Activision Blizzard / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
משחק Call Of Duty של Activision Blizzard / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

נציבות הסחר הפדרלית הודיעה הערב (ה') כי הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד מיקרוסופט  כדי לבלום את הרכישה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק - רכישת חברת המשחקים Activision Blizzard. בחודש שעבר פוליטיקו דיווחו על כך שה-FTC צפויים להתנגד ולבלום את העסקה.

גוגל תאחד את חטיבת ווייז עם צוות המפות שלה כדי לחסוך בעלויות
"אנחנו מוכרים מניות": בבנק אוף אמריקה רואים שינוי מגמה קרוב בשווקים 

בחודש ינואר חברת מיקרוסופט הודיעה על התוכניות שלה לרכוש את חברת המשחקים המוכרת, שפיתחה את Call Of Duty ,Candy Crush ו-Warcraft. תמורת 68.7 מיליארד דולר. העסקה נכנסה לבדיקות וחקירות של רגולטורים ברחבי העולם העולם, והמתחרות ניסו להערים קשיים. כדי להרגיע את הרגולטורים, מיקרוסופט אמרה כי תכני אקטוויז'ין כמו Call Of Duty הפופולרי, עדיין יהיו זמנים לפלטפורמות מתחרות.

מנהלת לשכת התחרות ב-FTC אמרה כי "מיקרוסופט כבר הראתה שהיא יכולה ואף תשמור על תוכן מיריבות הגיימינג שלה. היום אנחנו מבקשים למנוע ממיקרוסופט שליטה באולפן משחקים עצמאי מוביל ולהשתמש בו כדי לפגוע בתחרות במספר שווקי משחקים דינמיים וצומחים במהירות".

המהלך שנקטו ב-FTC צפוי להעמיד את מיקרוסופט בפני מכשולים משמעותיים להשלמת העסקה, ואולי אפילו להוביל לביטולה. לצד הרגולטור האמריקאי, גם בבריטניה ובאיחוד האירופי בוחנים את העסקה מקרוב.

העסקה מתוכננת להיחתם עד יוני 2023 וכפופה לבדיקות הרגולציה ואישור בעלי המניות של אקטיביז'ן בליזארד. כעת, כאמור, הרגולטור האמריקאי מעמיד קשיים משמעותיים. אם מיקרוסופט תצלח אותם, היא תהפוך לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם בהכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

זו לא הפעם הראשונה בה מיקרוסופט נתקלת במכשול כזה 

עילי דה-בר, מנכ"ל באפ טכנולוגיות, שפיתחה פלטפורמה ליצירה וניהול של מועדון לקוחות לשחקני משחקי וידאו העריך בזמנו בריאיון לגלובס מה הסיכוי לאישור העסקה: "במיקרוסופט כבר נכוו בבעיות רגולציה בעבר והעסקה הזאת לא פחות בעייתית. אכן יש סיכוי שהיא תיתקל בקשיים מצד הרגולטור, בין אם בביטול העסקה או הטלת מגבלות עליה. זאת מכיוון שלאחר האיחוד עם אקטיביז'ן, מיקרוסופט תהפוך לכוח חזק מידי וקיים הסיכון שתנצל אותו לדריסת המתחרים. לדוגמה, אם במיקרוסופט יחליטו ויודיעו כי מעכשיו כל התכנים של אקטיביז'ן, על כל הפלטפורמות, יהיו זמינים רק ללקוחותיה - זוהי סוגיה שרגולטור יצטרך לתת עליה את הדעת".

"גם הצדדים המעורבים בעסקה מבינים את הסיכון בהיבט הרגולטורי, ולכן כחלק מהסכם הרכישה, מיקרוסופט תשלם 3 מיליארד דולר כתשלום לאקטיביז'ן (במזומן) למקרה שהרגולטור אכן יעצור את העסקה", אמר.

ב-FTC טוענים כי למיקרוסופט יש רקורד סביב רכישת משחקים ושימוש בהם כדי לדכא תחרות מול חברות אחרות. מיקרוסופט הפכה את משחקי ZeniMax שנרכשה ב-2021 ומשחקים כמו Starfield ו-Redfall לבלעדיים בפלטפורמות שלה. מיקרוסופט אמרה לרגולטורים האירופיים שאין להם תמריץ למנוע מאנשים לשחק את המשחקים בקונסולות אחרות מלבד ה-XBOX.

בהצהרה ל-The Verge, בראד סמית', סגן יו"ר ונשיא מיקרוסופט אמר: "אנחנו ממשיכים להאמין שהעסקה הזו תרחיב את התחרות ותיצור הזדמנויות נוספות עבור גיימרים ומפתחי משחקים. אנחנו מחויבים מאז היום הראשון לטפל בחששות התחרות, כולל הצעת פשרה מוקדם יותר השבוע ל-FTC. יש לנו אמון מלא בענייננו ומברכים על ההזדמנות להציג את המקרה שלנו בבית המשפט".

לפי התבטאויותיו בעבר של סמית', סוני התגלתה כמתנגדת הקולנית ביותר.

זו לא הפעם הראשונה בה מיקרוסופט מתמודדת עם הלחץ הרגולטורי הזה. בשנת 1998 הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעה נרחבת בתחום ההגבלים העסקיים נגד החברה. כתוצאה, מיקרוסופט שינתה חלק מהנהלים שקשורים לעסקיה במערכות הפעלה של וינדוס.