שלמה קרמר: "אם תהיה פגיעה במערכת המשפט, ייפגעו גם השקעות ההייטק"

מנכ"ל ומייסד שותף בקייטו נטווקס התייחס היום בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2022 למצב ענף ההייטק בישראל: שלמה קרמר: "אנחנו חושבים שכל 2023 תהיה משברית. חלק מהחברות ייעלמו" • לגבי הממשלה המיועדת, ציין קרמר כי היא צריכה "לא לבצע רפורמות שמחלישות את הדמוקרטיה, את מערכת המשפט, וכך גם את הקשר עם משקיעים שכולנו נהנים מההשקעות שלהם"

שלמה קרמר, מנכ״ל ומייסד-שותף, קייטו נטוורקס / צילום: איל יצהר
שלמה קרמר, מנכ״ל ומייסד-שותף, קייטו נטוורקס / צילום: איל יצהר

"לו הייתי יודע מתי יגמר המשבר, הייתי שמח לנצל את זה", אמר היום (ד') שלמה קרמר, מנכ"ל ומייסד שותף בקייטו נטווקס, לפרשן גלובס אורי פסובסקי בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2022. "אנחנו לא חושבים שמישהו יודע מתי זה יגמר כולל מי שקובע את הריביות. אבל אנחנו חושבים שכל 2023 תהיה משברית. אין ספק שספרי ה-VC יתכווצו וחלק מהחברות ייעלמו לחלוטין. אבל אנחנו מקווים שב-2024 יתחיל השיפור". קרמר הוא משקיע בהייטק ובעבר ממייסדי החברות צ'ק פוינט, אימפרווה ואחרות.

"למשברים יש שלבים", מוסיף קרמר, "יש את השלב שבו אנרון קורסת, ליהמן בראדרז קורסת. הפעם יש לנו את חברת הקריפטו FTX, אך הקריסה הזו הגיעה הפעם בשלב מוקדם יחסית של המשבר. אני מקווה שזה גם אומר שהמשבר יגמר באופן מואץ". 

חשיפה: אלה 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס 
משווי של 30 מיליון דולר ל-450 מיליון בשנתיים: זה הסטארט-אפ המבטיח של גולשי אתר גלובס
כך השפיע המשבר בהייטק על הסטארט־אפים שסומנו כמבטיחים 
סטארט-אפים בטלטלה: כיצד צומחים בסביבה משברית? 
מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "הפיטורים לא מדלגים על אף אחד" 

זה שידור חוזר של בועת הדוט.קום או שישנם הבדלים?
"זה גם דומה וגם שונה. יש דמיון בפזרנות, בהערכות השווי והתיקון ההגיוני שלהן. אבל במשבר הדוט.קום, לא היו לחברות מודלים עסקיים אמיתיים. הפעם זה שונה. אולי ישנן חברות רבות שנלחמות על אותם תחומים, או שהערכת השווי יותר מידי גבוהה, אבל לחברות יש מודלים עסקיים אמיתיים.

"אנחנו בקייטו פועלים בתחום הסייבר שהוא יחסית מוגן וצומח, ואנחנו אפילו ממשיכים לצמוח ולא לפטר אלא לגייס עובדים. בסייבר הפרויקטים הם הכרחיים, ואנחנו מאמינים שאפילו אם תהיה האטה זמנית, הרי שכשנצא מהמשבר, נראה פתאום מימוש של כל הפרוייקטים שנדחו".

עבורך כמשקיע, זו תקופה של הזדמנויות?
"להשקיע בסיד ב-100 מיליון דולר גם אם אתה אוהב את היזמים והרעיון, אני לא הייתי מסוגל לעשות. ברור שההזדמנויות הכי טובות הן בזמן משבר, וגם האיכות של היזמויות היא טובה יותר. יזמים שמוכנים להתאבד על רעיון בזמן משבר, אלה אנשים מחוייבים יותר מאשר בתקופת ה'מי טו' של הוא עשה סטארט-אפ אז גם אני אעשה סטארט-אפ".

איזו עצה תיתן ליזמים בתקופה כזו?
"יזמות היא מרתון ולא ספרינט והדרך להתייחס לחוויה היא 10 שנים קדימה. יש עליות, יש ירידות. באימפרווה היה לנו את המשבר ב-2008, ב-2009 צמחנו מעט כי היינו בסייבר, וב-2011 הנפקנו".

מתי אתה רואה את חלון ההנפקות נפתח, גם עבור קייטו?
"אנחנו רוצים שהחברה תהיה עצמאית לטווח ארוך ואני רואה את ההנפקה כאמצעי, ככלי גיוס. נעשה את זה כאשר השווקים יאפשרו זאת".

קייטו נמצאת בישראל, לעומת אימפרווה שעברה בשלב מסוים לקליפורניה. מה הוביל את קייטו לדבוק בישראל?
"אדבר גם על צ'ק פוינט. כשהקמנו אותה, אמרו לנו לא לדבר על זה שצ'ק פוינט חברה ישראלית ולא לדבר עברית בכלל והיה ברור שצריך להקים אופרציה מלאה בארה"ב. באימפרווה, קרנות זרות היו מוכנות להשקיע רק אם חברת האם תהיה אמריקאית וכל ה-IP יהיה בארה"ב והישראלית תהיה החברה הבת.

"אבל כשהקמתי את קייטו האמון של המשקיעים הזרים כבר היה כזה שאפשר להקים את המטה וההנהלה בישראל. זה אומר משהו גם על תעשיית ההייטק כאן, החברות עצמן, אבל גם על מערכת החוקים והמס. כל המערכות הבשילו לכך שאפשר להקים את החברה וגם לגייס הון מעמק הסיליקון למיזם שכולו ישראלי".

מה הממשלה צריכה כעת לעשות כדי שהתנאים האלה ימשיכו להתקיים?
"לא לבצע רפורמות שמחלישות את הדמוקרטיה, את מערכת המשפט, וכך גם את הקשר עם משקיעים שכולנו נהנים מההשקעות שלהם. כל פגיעה כזו תהיה מסוכנת לתעשיית ההייטק. בינתיים עוד לא קיבלתי שאלות ממשקיעים על התוכניות למערכת משפט חדשה בישראל, אבל אני אישית מאוד מודאג. ברגע שיש שאלות, אין שאלות בתחום הזה".

"הממשלה חייבת להיות מעורבת יותר בתחום הרגולציה בסייבר"

האם המלחמה בין רוסיה ואוקראינה מייצרת יותר אירועי סייבר?
"אם מסתכלים על ארגון ממוצע שמנסה להוציא ביטוח מפני התקפות סייבר, הוא ישלם פי 5-10 ממה ששילם לפני 5 שנים. זה מראה שהאיום גדל והמענה של התעשיה כנראה כרגע פחות מוצלח".

ממשלות צריכות להשקיע יותר היום בהגנה באופן כללי. זה יגיע גם לתחום הסייבר?
"הסייבר הוא תחום מאוד מעניין. אזרחים אמורים לקבל מהמדינה כל מיני תנאים כמו ביטחון, חינוך, בריאות. זה קיים בכל תחום חוץ מסייבר. אם בית חולים בחדרה הותקף, הממשלה לכאורה לא מעורבת. הממשלה חייבת להיות מעורבת יותר בתחום הרגולציה, ההגנה וגם מתן הכלים כמו שנותנים טנקים ומטוסים. הסייבר לא שם. וגם מבחינה התקפית בין מדינות אין עדיין אמנה בינלאומית למה מותר ואסור לעשות".

דיברת על כך שיש חברות רבות בתחומים דומים. האם זה נכון להקים היום חברות סייבר?
"אני עדיין אוהד של תחום הסייבר, וחושב שהוא יותר מעניין מתחומים אחרים ב-IT כי כל דבר בחיים שלנו צריך הגנה, מקוצב לב, דרך מפעל מים ועד טלפון סלולרי. כך שזה תחום יותר רחב וגם הרבה יותר דינאמי, כי אין רק ספק ולקוח, אלא גם את ההאקר שכל הזמן מחדש".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף J.P.Morgan , בחסות מיקרוסופט ו-Next47 ובהשתתפות רשות החדשנות.