אסור לשומרי הסף להתפטר: הישארו והילחמו על הדמוקרטיה

התפטרות ונטישת עמדות השפעה בעת הזו מסוכנת מאין כמוה, ופירושה הוא הרמת ידיים מול מי שרוצה בהרס הדמוקרטיה וכניעה ללא מאבק

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

הכותב הוא שותף בכיר במשרד שבלת ושות'

מערכות האכיפה, התביעה והשפיטה נמצאות מזה למעלה מארבע שנים במתקפה שהולכת ומחריפה, ואשר מטרתה היא פגיעה בעיקרון החוקיות ובעליונות שלטון החוק.

מדובר במתקפה שמטרתה הברורה היא ניסיון לחלץ מן המצר גורמים שלטוניים שונים שעומדים או עמדו לדין פלילי, או כאלה אשר מתנהלות נגדם חקירות פליליות.

המתקפה הנוכחית מצטרפת לעימות המתמיד הקיים מאז קום המדינה, בין מערכת המשפט שפסיקותיה מבוססות על חוקי המדינה וההלכה הפסוקה, לבין אלה שמאז ומעולם ניסו להשליט עלינו את דין התורה.

אין מדובר במגמה חדשה, אלא במאבק שנמשך מאז קום המדינה. בעבר לא היה הבדל בתפיסת העולם שדוגלת בעליונות החוק והמשפט בין הזרמים הפוליטיים השונים. הימין החילוני ממלכתי, שיוצג על-ידי מפלגת החירות שייסדה בהמשך את תנועת הליכוד, היה זה שבמשך שנים נשא בגאון את דגל עליונות המשפט. כך נהג מנחם בגין ז"ל לחזור ולשנן את המנטרה "יש שופטים בירושלים"; וכך נהג גם בנימין נתניהו, שכונה על-ידי נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק "גדול מגיני מערכת המשפט".

תוכנית מילוט

כל זה השתנה עם פתיחת החקירות בתיקי האלפים נגד נתניהו והגיע לשיאו עם הגשת כתב האישום נגדו. כעת חברו להם יחדיו מתנגדי שלטון החוק מטעמים אידאולוגיים, לאלה שמנסים למלט עצמם מאימת הדין - בין הדין הפלילי שיכול ויביא אותם לבית האסורים, ובין המשפט המינהלי שבכוחו למנוע מהם מינוי מיוחל לתפקידים בכירים.

תוצאות הבחירות האחרונות מאפשרות לשתי המגמות הללו להשיג את מטרותיהן ולהביא להפיכה חוקתית אשר תשנה את פניה של הדמוקרטיה הישראלית מחד, ומאידך תמלט מאימת הדין בדרך-לא-דרך את אלה שאמורים לתת את הדין על מעשיהם ומחדליהם.

אנחנו רק בפתחה של ההפיכה, ועוד לא באמת ראינו דבר, אך אין ספק כי כדי שהגורמים המובילים הפיכה זו יצליחו להשיג את מטרותיהם. הם זקוקים לסלק מדרכם את כל אבני-הנגף, לשיטתם.

אבני-נגף אלה הם כל מי שנמנה עם שומרי הסף של שלטון החוק, החל בשופטי בית המשפט העליון והשופטים ביתר הערכאות, היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה; המשך באנשי הפרקליטות, עבור במפכ"ל, ראש אגף החקירות ויתר ניצבי המשטרה, ראש השב"כ ומנהלי האגפים בשירות; וכלה בראש לשכת עורכי הדין ו"סתם" עורכי דין מהשורה.

על כל אחת ואחד מאלה מוטלת החובה בעת הזו שלא להתכופף, לא להתגמש ולא לתת את ידם מרצון להרס הדמוקרטיה הישראלית.

בראש ובראשונה מוטלת עליהם החובה להתעלם מהקריאה להתפטר - קריאה המושמעת לאחרונה חדשות לבקרים על-ידי מי שסוברים בטעות כי התפטרות כללית של שומרי הסף, ובראשם שופטי העליון, יגרמו למחוללי ההפיכה החוקתית למחשבה שנייה ואולי גם לוותר על תוכנותיהם; ולא היא.

התפטרות ונטישת עמדות מפתח והשפעה מסוכנת מאין כמוה, ופירושה היחיד הוא הרמת ידיים וכניעה ללא מאבק.

נהפוך הוא - על כל אחת ואחד מהשופטים, בכל הערכאות, בעלי התפקידים הבכירים בפרקליטות, במשטרה, בשירות הביטחון, כמו גם אנשי השורה במוסדות אלה, לעמוד איתן ולהמשיך בתפקידיהם.

לא להקל על ההפיכה

אל תתפטרו, אל תקלו על מחוללי ההפיכה, הישארו נאמנים לעצמכם ולחובתכם לעמוד על משמר עליונות שלטון החוק.

גם אם תשונה השיטה מיסודה, ולשם כך יהיה צורך בזמן רב ובמאמצים לא פשוטים, יהיה זה חשוב מתמיד שהפרשנות והביצוע של חוקי ההפיכה לא יופקרו ולא יימסרו לידיהם של מי שמתוך אמונה או מאופורטוניזם טהור, ירצו לסייע בהרס שלטון החוק והמבנה הדמוקרטי עליו נבנתה מדינת ישראל.

בשום מקום בעולם לא נעצרה הפיכה ולא האטה את מהלכיה, משום שמתנגדיה פינו לה את הדרך. יתכבדו נא מובילי ההפיכה וילחמו על כל תפקיד משמעותי ועל כל עמדת השפעה. שיעמלו קשה בניסיון לפטר את מי שלשיטתם עומד בדרכם ,ואחר-כך יתאמצו למנות את אנשי שלומם במקומן של אבני-הנגף.

בעת הזו, אבן-נגף איננה מילת גנאי אלא תואר של כבוד. ככל שיתרבו אבני-הנגף, כך יגדל הסיכוי להציל את הדמוקרטיה הישראלית.