לא רק ביטוח ופיננסים: הפניקס מספקת גישה לכלכלה הישראלית

רכישת השליטה בקבוצת הפניקס, אם תצא לפועל, תקנה לקרן העושר של ממשלת אבו דאבי לא רק שליטה על חברה שבידיה יותר מ-300 מיליארד שקל בכספי ציבור • קבוצת ההחזקות, תחת המנכ"ל אייל בן סימון, הכפילה את תיק הנכסים שלה מאז סוף 2018

חברת ביטוח הפניקס / צילום: עינת לברון
חברת ביטוח הפניקס / צילום: עינת לברון

השקעת הענק של ממשלת אבו־דאבי במניות השליטה בקבוצת הפניקס, אם תצא לפועל, תקנה לרוכשת האמירותית שליטה בחברה שלא רק חולשת על יותר מ־300 מיליארד שקל כספי ציבור, אלא גם דריסת רגל בשורה של עסקים ריאליים המהווים ראי לפעילות המשק: נדל"ן, תקשורת, קמעונאות, רכב, תעופה ועוד.

הערכות: הממשלה החדשה תדחוף לאישור עסקת ממשלת אבו דאבי-הפניקס | ניתוח
מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת? | פרשנות

מאז סוף 2018, ולאחר מסע רכישות אגרסיבי תחת המנכ"ל אייל בן סימון, הכפילה הפניקס את תיק הנכסים שלה במהלך שנועד לשפר את תשואות העמיתים לנוכח סביבת הריבית האפסית. רק לאחרונה השקיעה החברה בקבוצת הרכב מאיר, יבואנית רכבי וולוו והונדה של יעקב שחר ומשפחת קז. הפניקס רכשה נתח של 14% מהמניות (עם אופציה להגדלה ל־20%) תמורת יותר מחצי מיליארד שקל.

בעסקה אחרת העמידה הפניקס הלוואה של כ־130 מיליון דולר למועדון הנוסע המתמיד של אל על, הניתנת למימוש ברבע ממניותיה כשלאחרונה מימשה חלק ממנה לרכישת 20% מהמועדון. עוד קודם לכן ביוני 2021, נכנסה הפניקס להשקעה ברשת המוצרים המוזלים לבית מקס סטוק, בעסקה בה רכשה 16% מהחברה תמורת 140 מיליון שקל.

 
  

עוד בתחום הקמעונאות, נכנסה הפניקס אשתקד להשקעה ברשת המזון יינות ביתן שנקלעה לקשיים, כשהזרימה עשרות מיליוני שקלים, תמורת נתח של 15% מיינות ביתן (שפועלת לאחרונה להביא את המותג האחרופאי קרפור לישראל) בעסקה בה הועברה השליטה ברשת לידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה.

בתחום התקשורת השלימה הפניקס באפריל האחרון את כניסתה כשותפה בגרעין השליטה בחברת התקשורת פרטנר. הפניקס חברה לקבוצה שהקימו שלמה רודב ואבי גבאי שרכשה את השליטה מבעלת הבית הקודמת - האצ'יסון, תמורת 300 מיליון דולר. הפניקס היא חלק מגרעין השליטה בפרטנר, ושיעור החזקותיה דרכו ובעקיפין דרך הגמל מוערך בכ־15%.

עסקאות אלה הן רק על קצה המזלג כאשר פורטפוליו ההשקעות של הפניקס, שהפכה בשנים האחרונות לקבוצת הביטוח בעלת השווי הגדול בישראל, כולל בין היתר החזקות נכסי נדל"ן רבים בארץ ובחו"ל, המוחזקים באופן ישיר או באמצעות גופי השקעה.