מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת?

הרוכשת של הפניקס היא אחת ממספר קרנות עושר של אמירות אבו דאבי • היא מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-150 מיליארד דולר ומנוהלת בידי השיח' טחנון בין זאיד, אחיו של שליט האמירויות • האם עסקאות נוספות בדרך ולמה באמירויות מבקרים את הפקידות הישראלית?

טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM
טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM

שנתיים ויותר חלפו מאז שנחתמו הסכמי אברהם, ולצד הגידול העצום בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות, הראשונה שחתמה, בתחום ההשקעות - אחת מהציפיות הישראליות המשמעותיות מההסכם - לא נרשמו מספרים מרשימים. הדבר בלט מאוד לאור הודעת שליט האמירויות, מוחמד בן זאיד, על השקעות בהיקף של 10 מיליארד דולר בישראל.

הקמת הקרן הוקפאה בשל הכאוס הפוליטי בישראל, אבל בחודשים האחרונים, כפי שפרסמנו בגלובס, התקבלה החלטה להפשיר את ההחלטה. בין לבין התקיימה בכל זאת השקעת ענק אחת. מובדלה פטרוליום, זרוע האנרגיה של קרן העושר הלאומית של האמירויות, רכשה בספטמבר 2021 את חלקה של דלק קידוחים (היום ניו מד אנרג'י) במאגר תמר תמורת מיליארד דולרים - עשרה אחוזים מההשקעות המובטחות.

תיק פלילי יוצא דופן: מאחורי הקלעים של פרשת גניבת הסודות מחברת האנרגיה
המספרים מאחורי נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד | ניתוח

בשיחה לאחרונה עם בכיר מהאמירויות, הוא אמר: "אתם הישראלים חסרי סבלנות, אנחנו בודקים לעומק ואוספים מידע, וכשיש הזדמנות טובה היא תבוא". הוא גם מתח ביקורת לא מרומזת על התנהלות הפקידות הישראלית הממשלתית בהקשר למיזמים שונים והזכיר את צאתה של חברת DP WORLD האמירתית ממכרז הפרטת נמל חיפה. לכן, אמר הבכיר, חברות משמעותיות ומעניינות במגזר העסקי הישראלי יכולות לעניין את האמירותים. ובעיניים האלה יש לראות את עסקת רכישת כמעט רבע מחברת הביטוח הפניקס על ידי קרן ההשקעות ADQ שבבעלות ממשלת אבו דאבי.

ADQ היא אחת ממספר קרנות עושר של אמירות אבו דאבי. היא מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-150 מיליארד דולרים (החמישית בגודלה באמירויות) ומתמקדת בשלושה ענפים - אנרגיה, לרבות אנרגיה מתחדשת, פארמה ותרופות וגם תחבורה ושינוע בינלאומי ותפעול נמלים. ענף הביטוח והפיננסים קטן יותר בקרן, אבל מתפתח במהירות. היא מחזיקה בבעלות חלקית על חברות התעופה איתיחאד ו-WIZZ המתמחה בטיסות לואו קוסט. יש לה כבר השקעה ישראלית אחת בקרן ויולה.

את הקרן מנהל אחד מהאנשים החזקים שבעולם העסקי והמדיני של אבו דאבי - היו"ר השיח' טחנון בין זאיד - אחיו של שליט האמירויות. כלומר, ההשקעות מתנהלות בתיאום ובהתייעצות עם הנהגת המדינה. לכן המשמעות היא שלעסקה חשיבות גדולה בהיותה אולי פתח להשקעות נוספות ולהתעניינות גוברת של האמירויות בהשקעות בגופים ישראלים.