900 אלף שקל קנס לחברת החשמל - כי לא מינתה יו"ר דירקטוריון

הרשות לניירות ערך הטילה קנסות על חברת החשמל ונתיבי הגז הטבעי לישראל בשל אי מינוי יו"ר דירקטוריון • בחברת החשמל לא מכהן יו"ר דירקטוריון כבר למעלה משנה וחצי • בנוסף, הוועדה הטילה קנס של 375 אלף שקל על מנהל "קסם קרנות נאמנות" כי לא דיווחה מיד על כך שאחת מקרנות הנאמנות שלו חדלה להיות כשרה • מחברת החשמל נמסר בתגובה כי המינוי אינו בשליטתה ואחריותה

חברת החשמל, קיבלה קנס של 900 אלף שקל על עיכוב במינוי יו''ר דירקטוריון / צילום: איל יצהר
חברת החשמל, קיבלה קנס של 900 אלף שקל על עיכוב במינוי יו''ר דירקטוריון / צילום: איל יצהר

ועדת העיצומים של רשות ניירות ערך הטילה עיצומים כספיים על חברת החשמל ונתיבי הגז הטבעי לישראל בשל אי מינוי יו"ר דירקטוריון. זוהי הפעם שהרשות מטילה עיצומים על חברות ממשלתיות עקב אי מינוי והפרת ממשל תאגידי. 900 אלף שקל הוטלו על חברת החשמל ו-880 אלף שקל על נתיבי הגז לישראל.

כבר כשנה וחצי שלא מכהן יושב ראש דירקטוריון בחברת החשמל, מתחילת אוגוסט 2021 ועד היום. ובחברת נתיבי הגז לא כיהן יושב ראש דירקטוריון מעל חצי שנה, מסוף אוגוסט 2021 ועד ל-9 במרץ 2022. ועדת האכיפה התייחסה לחשיבות כהונה סדירה של האורגנים בחברה, ולתפקידו המשמעותי של יו"ר הדירקטוריון בחברה ממשלתית.

על פי הוועדה, האחריות לאי המינוי מוטלת בראש וראשונה על החברה כאשר הדירקטוריון לא מילא את חלקו בהליך המינוי, בין אם מחוסר מעש ובין אם בגלל שהשתרש נוהג לפיו הדירקטוריון ממתין שהשר יציג מועמד. הוועדה גם ציינה את הפגיעה בציבור המשקיעים בעקבות השיהוי במינוי.

בנוסף, הוועדה הטילה עיצום כספי בגובה של 375 אלף שקל על מנהל "קסם קרנות נאמנות" בגין איחור בדיווח מיידי לגבי העובדה כי אחת מקרנות הנאמנות שלו חדלה להיות כשרה. הוועדה ראתה בחומרה את העובדה שמדובר באיחור משמעותי ולכך שבתקופת האיחור פורסם דו"ח שנתי של הקרן וגם במסגרתו דווחה הקרן ככשרה. עיצום כספי בגובה של 90 אלף שקל הוטל על אלמוגים החזקות בע"מ, בגין הפרה של אי צירוף דוחות חברה כלולה.

תגובת חברת החשמל: "החברה לומדת את ההחלטה ותגבש עמדתה, בין היתר מאחר שהנושא אינו בשליטתה ואחריותה, ולאחר שהתריעה בנושא בפני הגורמים המוסמכים".