ועדת הכספים תכריע: האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי תידחה בדקה ה-90?

ועדת הכספים תעלה לדיון את דחיית העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, בסך הכל ימים ספורים לפני המהלך שיתבצע ב-1 בינואר 2023 • במשרד האוצר כבר הביעו התנגדות לדחיית המהלך לפני כחודשיים

עמדת טעינה לרכב חשמלי. האם העלאת מס הקנייה תידחה? / צילום: Shutterstock
עמדת טעינה לרכב חשמלי. האם העלאת מס הקנייה תידחה? / צילום: Shutterstock

בשבוע הבא תתכנס ועדת הכספים לדיון שנקבע בהתרעה קצרה בנושא "דחיית העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי". לדיון זומנו נציגים שונים משוק הרכב ונציגי האוצר.

החל מ-170 אלף שקל לרכב חשמלי: הטרנד הלוהט בכבישים הולך להתייקר ולהיבלם | ניתוח
המס על רכב חשמלי יעלה בשנה הבאה: מה "שכחו" באוצר לקחת בחשבון 
מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול המכס על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים" 

יצוין כי למרות שהדיון נערך ימים ספורים לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ב-1 בינואר, מ-10% ל-20%, ועדיין קיימת אפשרות תיאורטית שהעלאת המס תידחה ברגע האחרון.

 
  

יצויין כי שבהכנות לקראת העלאת המס, יבאו יבואני הרכב בחודשיים האחרונים עשרות אלפי כלי רכב חשמליים וחברות הליסינג רכשו כמויות משמעותיות מתוך ציפיה להעלאת המס.

במשרד האוצר הביעו התנגדות לדחיית העלאת המס. בוועידת ישראל לעסקים של גלובס שנערכה לפני כחודשיים, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, איליה כץ, אמר כי "המצב בישראל ייחודי. בהשוואה ל־OECD, מחירי הדלק שלנו הם בין היקרים, ומחירי החשמל בין הזולים. המשמעות שבמעבר לרכב חשמלי יש עידוד נסועה, וכן עידוד רכישת רכבים, בין היתר על חשבון תחבורה ציבורית - וזו לא המטרה שלנו. במחיר שנמוך ב־80% לכל ק"מ מאשר נסיעה ברכב בנזין וזול אפילו יותר מאשר נסיעה באוטובוס. זה ישפיע לרעה על הגודש בכבישים - ונדרש לתת לכך פיתרון שיכלול ודאות מיסויית".

הוא הוסיף כי נכון להיום יש בעיית היצע בשוק, ואין בעיית ביקושים. על כן, אין צורך בשמירה על הטבות מס הקיימות לרכב חשמלי אשר, לדבריו, "כבר היום הן מהגבוהות ביותר ב־OECD".

יצוין כי אם העלאת המס לא תידחה עתידים אלפי לקוחות שהזמינו כלי רכב חשמליים אך לא קיבלו אותם ב 2022 לשלם תוספת מחיר של אלפי עד עשרות אלפי שקלים.