איבד רבע מנכסיו בשנה: הבריחה מאלטשולר שחם מסמלת את סוף עידן הכוכב הבודד בשוק הגמל

רק לפני שנה מיזג אלטשולר שחם את פסגות באחת מהעסקאות הגדולות בענף הפיננסים, אבל חשיפה גדולה מדי לשוקי המניות בחו"ל הפכה אותו למפסיד הגדול של השנה • התשואות החלשות הובילו לבריחת כספי החוסכים בגמל למתחרים - מור, מיטב וכלל - ובית ההשקעות איבד בסה"כ כ-50 מיליארד שקל ב־2022, בדומה לנכסים שרכש מפסגות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

לפני שנתיים, בדצמבר 2020, בית ההשקעות אלטשולר שחם  היה על גג העולם. באותו חודש לבדו הצליחה חברת הגמל והפנסיה לנייד אליה סכום עתק של יותר מ־2.5 מיליארד שקל מהמתחרים. החודש ההוא סגר שנה חלומית עם ניודים של יותר מ־20 מיליארד שקל מיתר חברות הגמל, שקיבעו את מעמדו של אלטשולר שחם כבית ההשקעות הגדול בישראל. חודשים ספורים חלפו וההשתלטות על התואר הזה הושלמה כשבית ההשקעות רכש את מי שהחזיק בתואר לפניו - פסגות, באחת העסקאות הגדולות בענף הפיננסי בשנים האחרונות.

אלטשולר שחם בראש: מה עשה הכסף שלכם בנובמבר? | בדיקת גלובס
אלטשולר שחם איבד 45 מיליארד ש' בנכסי הגמל מתחילת השנה: לאן עברו הכספים? 

הרבה שקלים זרמו מאז בצינורות שבין בתי ההשקעות. אם לא תתרחש בעשרת הימים הקרובים הפתעה רבתי, את שנת 2022 צפויה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם לסגור עם ניודים שליליים, כלומר אובדן כספים למתחרים, בהיקף של כמעט 50 מיליארד שקל.

 
  

את ההשפעה של בריחת הכספים אפשר לראות באופן ברור על נכסי הגמל שמנהל בית ההשקעות, שבחודש ינואר השנה הסתכמו ב־206 מיליארד שקל. בעקבות יציאת הכספים למתחרים והתשואות השליליות, ההיקף העדכני נכון לסוף חודש נובמבר עומד על 151 מיליארד שקל. כלומר, אובדן של 27% בהיקף הנכסים בתוך 11 חודשים.

נזכיר כי בחודש אוקטובר אשתקד מיזג אלטשולר את נכסי הגמל של פסגות, באחת העסקאות הגדולות שנראו בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות. לאחר השלמת העסקה עמדו נכסי הגמל של החברה על כמעט 215 מיליארד שקל - מתוכם כ־50 מיליארד שקל כספי פסגות.

 
  

אלטשולר מצטמק: "ניהול סיכונים בעייתי"

אלא שמאז כאמור יצא מאלטשולר סכום דומה, בלתי נתפס כמעט, הנובע בעיקרו מתשואות החסר שלו לעומת המתחרים, שהתחילו עוד הרבה לפני שהצבע האדום הפך לשולט במסכי הבורסות ברחבי העולם. כך למשל, בעוד שממוצע תעשיית קרנות ההשתלמות עמד ב־2021, מהשנים הבולטות לחיוב בשוק החיסכון, על 14.2% במסלולים הכלליים, אלטשולר שחם השיג תשואה של 10.6%. במסלולי המניות, בהן הוא בלט לאורך שנים, התשואה של אלטשולר שחם אשתקד עמדה על 15.6% וממוצע התעשייה על 23.5%.

 
  

המגמה הזו נמשכה השנה: מסלול המניות בקרן ההשתלמות שלו רשם מתחילת השנה תשואה שלילית של 15.6%, בעוד הממוצע בענף עמד על תשואה שלילית של כ־12%. במסלול הכללי אלטשולר שחם רשם תשואה שלילית של 9.3% לעומת ממוצע ענפי של 6.2%.

"ניהול הסיכונים של אלטשולר שחם בשנה האחרונה היה מאוד בעייתי", אומר גורם בענף הגמל. "הם היו בחשיפה מנייתית גבוהה משמעותית ביחס לשוק, לעיתים גם באופן לא פרופורציונלי, למעשה ברמת סיכון כל כך גבוהה שזה היה או צל"ש או טר"ש, מה שהוביל להתרסקות בחודשים ששוקי המניות ירדו. זה לא השתלם, בעיקר לא לעמיתים שלהם שקיבעו הפסדים מאוד משמעותיים ולכן הציבור והסוכנים מצביעים ברגליים, ברמה מסוימת של צדק כי יש המון כעס עליהם. כולם יכולים להיות בחודש כזה או אחר במקום האחרון - אבל הפינה, הפוזיציה, שהם לקחו הייתה מאוד חריגה ביחס לשחקנים האחרים בענף".

אופטימיות? המהפך של חודש נובמבר

בחודשים האחרונים החליטו באלטשולר שחם לצמצם את החשיפה הזו, להתכנס לרמת החשיפה של כל השוק, אך עצם זה שהם שמרו על חשיפה גבוהה יותר למניות, בעיקר בחו"ל, ביחס למתחרים אפשרה להם להשיג תשואה גבוהה יותר בנובמבר.

בחודש החולף הוביל אלטשולר שחם את הטבלה, עם תשואה של 3.5% במסלול זה, לעומת תשואה ממוצעת של 2.4% בכל המסלולים הזהים, כשגם במסלולים הכלליים, הסולידיים יותר, הוא הצטיין, וגם בקרנות הפנסיה הוא הוביל את הטבלה. מדובר בהמשך מגמת התאוששות בחמשת החודשים האחרונים שנובעת מהמהפך שהתרחש בתשואות בין הבורסה בארה"ב לבורסות בחו"ל, ובעיקר לניו יורק אליה יש לאלטשולר שחם חשיפה גדולה מול המתחרים. בעוד בארה"ב נרשמו עליות ניכרות בחודש נובמבר שהיוו המשך לעליות החדות באוקטובר כשמדד הדאו ג'ונס עלה ב־5.7% וה־S&P500 עלה ב־5.4%, בשוק המניות בארץ נרשמו ירידות שערים כשמדד ת"א 35 ירד ב־4.9% ומדד ת"א 125 ירד ב־3.8%.

באלטשולר שחם שואבים מכך עידוד ואופטימיות רבים, ומאמינים כי מגמה זו תתפוס תאוצה בחודשים הבאים, כך שחזרה לחלק העליון של טבלת התשואות תאפשר להם לעצור את אובדן הכספים למתחרים.

נציין, כי פרק הזמן הארוך של תשואות החסר יצר פערים בינו לבין המתחרים שמתבטאים גם בתשואה לטווחי זמן ארוכים יותר. מבט על התשואה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות מגלה כי אלטשולר שחם הציג תשואה של 6.4%, בעוד יתר התעשייה הציגה תשואה גבוהה פי 2.5 של כ־14.6%. במסלול המניות הפער כבר קופץ לפי ארבעה יותר - 22.5% ממוצע ענפי לעומת 5.5% באלטשולר שחם.

גם סוכני הביטוח הפסיקו להאמין

מי שמבצע את עיקר ניוד הכספים עבור הציבור הם סוכני הביטוח. לאורך השנים היחסים בינם לבין אלטשולר שחם ידעו עליות ומורדות, בין היתר בעקבות טענות של חלק מהסוכנים לגבי גובה העמלות שמשולם להם ולשירות. למרות זאת, מבחינה מקצועית סוכני הביטוח ניסו לשמור במשך חודשים ארוכים על אלטשולר שחם מתוך אמונה כי התשואות יוצאות הדופן שהביאו אותו להיות בית ההשקעות הגדול בישראל יחזרו להוביל את הטבלה, אך כשחודש הצטרף לחודש של תשואות חסר, גם הם החלו לנייד את הכספים החוצה.

"הסוכנים רוצים שקט. הם עבדו השנה הכי קשה בשימור של אלטשולר שחם. כל היום השיבו לשיחות של עמיתים ששאלו מה לעשות עם הכסף, אבל הפערים כבר היו כל כך גדולים שלא הייתה להם ברירה. הם חיכו וחיכו עד שאי אפשר היה לחכות יותר ואז הם החלו להעביר את הכספים למתחרים. לפעמים את כל הכסף, ולפעמים מפצלים ומעבירים חלקי ממנו", אומר בכיר בעולם הגמל.

מאלטשולר שחם נמסר בתגובה: "לאורך עשרות שנים אלטשולר שחם הוא מבית ההשקעות המובילים בישראל בכל הפרמטרים, ולראייה האמון הגדול שאנו זוכים לו ממרבית לקוחותינו. בחציון השני של השנה אנו נמצאים בצמרת, ובחודש נובמבר מובילים את טבלת התשואות. לקוחות שעזבו בחצי השנה האחרונה הפסידו מכך"

המרוויח הגדול: בית ההשקעות מור

המרוויחים מהירידה בחוזקה של אלטשולר שחם הם בתי ההשקעות הגדולים האחרים, ובראשם מור . בית ההשקעות שהתחיל לפעול בשוק הגמל לפני ארבע שנים, כבר מנהל נכון לסוף נובמבר נכסים בהיקף של כמעט 50 מיליארד שקל, עוקף את ילין לפידות, מגדל ומנורה מבטחים, והוא קרוב להראל הוותיקה (50.5 מיליארד שקל) וכלל (54.5 מיליארד), כשבינו לבין אלטשולר שחם ניצבות רק הפניקס עם נכסים בהיקף של כ־67 מיליארד שקל ומיטב עם 65.4 מיליארד שקל.

מור הצליח לנייד אליו מתחילת השנה כ־19 מיליארד שקל מהמתחרים, הרוב הגדול כאמור מנכסי הגמל של אלטשולר שחם. בנובמבר לבדו עמד הניוד החיובי על יותר מ־2 מיליארד שקל, בדומה לחודשים יולי ואוגוסט. זאת כתוצאה מהובלה משמעותית מבחינת התשואות - כמעט 50% תשואה מצטברת בשלוש השנים האחרונות במסלול המנייתי של קרנות ההשתלמות, לעומת 22% בשוק כולו, פערים שהושגו בעקבות ניהול השקעות מצטיין בראשות מנהל ההשקעות אורי קרן, אך גם הודות ליתרון הקוטן.

יהיה מעניין לראות כיצד מור יתמודד עם היקף הנכסים המשמעותי וכיצד הוא ישפיע על התשואות.

חברות גמל נוספות שנהנו מהירידה בחוזק של אלטשולר שחם הם מיטב, שנייד 8.7 מיליארד שקל, כלל שניידה אליו 7.4 מיליארד שקל מתחילת השנה, אנליסט שנייד 5.2 מיליארד והפניקס שניידה 4.5 מיליארד שקל, גם זאת בקורלציה מלאה להצטיינות שלהן בתשואות.

"הגיוסים שלנו נובעים משילוב של כמה אלמנטים", מסביר חגי אורן, מנכ"ל מיטב גמל ופנסיה. "החל מיוני 2021 אנחנו רואים הובלה די עקבית בתשואות בחתכי זמן שונים כמעט בכל אחת מהקופות שלנו. נלווים לכך שיפורים במערכי התפעול והשירות ובעבודה עם ערוצי ההפצה, שהבינו שיש צורך לפזר סיכון ולעבוד עם מספר יצרנים. זו מגמה מנוגדת לעבר, אז שחקן אחד היה לוקח את הכל".

משה ארנסט, מנהל חטיבת חיסכון ארוך טווח בכלל ביטוח, מסביר כי תנאי מינימלי לנייד סכומי כסף גדולים הוא להיות ברבע העליון של טבלת התשואות, והתשואות הן תנאי הכרחי אך לא מספק. "רכיב שני הוא מעטפת מלאה ושקיפות של המידע ללקוח, לסוכן וליועצים. מעבר לכך יש מדדים אובייקטים כמו מדד השירות של האוצר וכן האפשרות להשתמש בערוצים הדיגיטליים לביצוע פעולות, ולבסוף, בעיקר בעולם הפנסיה יש חשיבות לדמי הניהול. לנו יש מוצר שמבטיח הפחתה בדמי הניהול ככל שהצבירה גדלה, עם התחייבות לכל החיים, ורואים שהמבוטחים מעדיפים להצטרף אליו וגם להישאר בו".