"ניהול הלוואות כושל": קנס של 3.7 מיליארד דולר לבנק האמריקאי וולס פארגו

הלשכה האמריקאית להגנת הצרכן מורה לבנק וולס פארגו לשלם 3.7 מיליארד דולר כחלק מהסדרת האישומים על ניהול כושל נרחב של הלוואות, משכנתאות ופיקדונות

הבנק האמריקאי וולס פארגו / צילום: Shutterstock
הבנק האמריקאי וולס פארגו / צילום: Shutterstock

הלשכה האמריקאית להגנת הצרכן (CFPB) מורה לבנק וולס פארגו  לשלם 3.7 מיליארד דולר כחלק מהסדרת האישומים על ניהול כושל נרחב של הלוואות, משכנתאות ופיקדונות.

לפי האישומים של CFPB, הבנק האמריקאי העריך באופן לא חוקי עמלות וחיובי ריבית על הלוואות לרכב ומשכנתה, וכן גבה עמלות על משיכת יתר שלא כדין, בין היתר.

בתגובה נמסר מהבנק בהצהרה כי "ההסדר רחב ההיקף" יפתור בעיות שעומדות בעינן מספר שנים, וציין כי הוא "מאיץ את הפעולות לתיקונן", תהליך שנמשך עוד משנת 2020.

"הפרות החוק החוזרות של וולס פארגו פגעו במיליוני משפחות אמריקאיות", אמר מנהל CFPB, רוהיט צ'ופרה. "הלשכה מורה לוולס פארגו להחזיר מיליארדי דולרים לצרכנים ברחבי הארץ. זהו צעד ראשוני חשוב לאחריות ורפורמה ארוכת טווח של העבריין החוזר הזה". על פי חוק הגנת הצרכן, ל-CFPB יש סמכות לנקוט צעדים נגד מוסדות המפרים חוקים פיננסיים צרכניים פדרליים, לרבות על ידי עיסוק בפעולות או שיטות עבודה לא הוגנות, מטעות או פוגעניות. החקירה של ה-CFPB מצאה כי וולס פארגו הפר את האיסור של החוק על מעשים ושיטות עבודה בלתי הוגנים ומטעים.

וולס פארגו הוא אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, המשרתים משקי בית ברחבי המדינה. הוא מציע מגוון שירותים פיננסיים לצרכן, כולל משכנתאות, הלוואות לרכב, חיסכון וחשבונות עו"ש ושירותי בנקאות מקוונים. הבנק, כך נטען, פגע במיליוני צרכנים לאורך תקופה של מספר שנים, עם הפרות ברבים מקווי המוצרים הגדולים של הבנק. הממצאים של ה-CFPB, שהובילו לפעולות האכיפה האחרונות, מראים שלוולס פארגו היו כשלים שיטתיים במתן שירות להלוואות לרכב שהביאו לנזק של 1.3 מיליארד דולר ביותר מ-11 מיליון חשבונות. הבנק החיל באופן שגוי את תשלומי הלווים, גבה שלא כראוי עמלות וריבית, והחזיר את רכבי הלווים שלא כדין. בנוסף, הבנק לא הצליח להבטיח שהלווים יקבלו החזר עבור עמלות מסוימות על מוצרי תוספות כאשר ההלוואה הסתיימה מוקדם.

אישום נוסף שהוטל על הבנק הוא שינויי משכנתה שסורבו באופן שגוי. במהלך תקופה של שבע שנים לפחות, הבנק דחה באופן שגוי אלפי שינויים בהלוואות משכנתה, מה שהוביל במקרים מסוימים לכך שלקוחות וולס פארגו איבדו את בתיהם עקב עיקולים שגויים. הבנק היה מודע לבעיה במשך שנים לפני שטיפל בה. כבר בשנת 2015, ה-CFPB, כמו גם רגולטורים פדרליים אחרים, כולל הפדרל ריזרב, החלו להזהיר מוסדות פיננסיים מפני נוהג זה, המכונה עמלות חיוביות מורשות.

עוד מואשם הבנק בגבייה שלא כדין של עמלות משיכת יתר. במשך שנים גבה וולס פארגו עמלות על משיכת יתר בהפתעה באופן לא הוגן - עמלות שנגבו למרות שלצרכנים היה מספיק כסף בחשבון שלהם כדי לכסות את העסקה בזמן שהבנק אישר אותה - על עסקאות בכרטיסי חיוב ומשיכות בכספומטים. סעיף אחרון של אישום נוגע להקפאת חשבונות צרכנים שלא כדין ופטור שגוי מעמלות. הבנק הקפיא יותר ממיליון חשבונות בהתבסס על קביעת מסנן אוטומטי פגום שייתכן שהייתה הפקדה במרמה, גם כאשר הוא יכול היה לנקוט פעולות אחרות שלא היו פוגעות בלקוחות. לקוחות שנפגעו מהקפאת חשבונות אלו לא יכלו לגשת לכספם במשך שבועיים בממוצע. כמו כן, הבנק העלה טענות מטעות באשר לזמינות הוויתור על דמי שירות חודשיים.