7 הערות לציון מאה שנים להולדתו של הבמאי האיטלקי פייר פאולו פאזוליני

בימים אלה איטליה מציינת בשלל אירועים מאה שנים להולדתו של אחד מגדולי הקולנוענים שלה, פייר פאולו פאזוליני ● ביצירותיו הבמאי הציג את חיי השוליים, תוך התרסה כנגד הבורגנות האיטלקית ● ב-1975, שלושה שבועות לפני בכורת סרטו השנוי במחלוקת "סאלו", הוא נרצח באופן ברוטלי בידי זונה ממין זכר ● לפני 17 שנה, הנאשם ברצח חזר בו מהודאתו וטען ששלושה אנשים לא מזוהים בעלי מבטא דרומי הם הרוצחים האמיתיים

סהר שלו | 29.12.2022

הבמאי האיטלקי פייר פאולו פאזוליני / צילום: ויקיפדיה

הבמאי האיטלקי פייר פאולו פאזוליני / צילום: ויקיפדיה

1

פייר פאולו פאזוליני היה סופר, משורר, מחזאי, תסריטאי, מסאי, במאי קולנוע ופעיל פוליטי איטלקי, שזכה לתהילה בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה. ביצירותיו הוא הציג את הפרברים של רומא וחיי השוליים, עולמות מזוהמים של שפת רחוב ואלימות, תוך שילוב בין תרבות גבוהה ונמוכה, התרסה כנגד הבורגנות האיטלקית, וביקורת על המודרניזם, על ההשתלטות של הניאו-קפיטליזם, על דעיכת התרבות העממית ועל אובדן הזהות התרבותית. את כל אלה עשה פאזוליני שנים רבות לפני שמחאות כאלה הפכו לבון
טון תרבותי.

2

לרגל ציון שנת המאה להולדתו של פאזוליני, השיקו לאחרונה שלושה מוזיאונים ברומא אשכול תערוכות העוסקות ביצירותיו ובהשפעתו על אמנים פלסטיים עכשוויים. התערוכות מלוות בסימפוזיונים, סיורים וערבי הקראה של כתביו. גם בתל אביב ציינו את תאריך הולדתו. בחודש שעבר הוצגה בגלריה "מקום לאמנות" התערוכה "הדרך הארוכה של החול", שכללה 80 צילומים, שצולמו כחלק ממסע עיתונאי שערכו פאזוליני והצלם פאולו די פאול בשנת 1959, בו תיעדו את חופי איטליה. את התמונות ליוו טקסטים פרי עטו של פאוזליני.

שער המוסף

 שער המוסף

3

"לגלם את פאזוליני" (Embodying Pasolini), הוא שמו של פרפומנס חדש שעלה בתחילת החודש בפריז, שיתוף פעולה של אוצר האופנה אוליבייה סייאר והשחקנית זוכת האוסקר טילדה סווינטון. במרכז המופע כשלושים פריטי לבוש שכיכבו בסרטיו, ביניהם שמלות, כובעים ומעילים, בעיצובו של דנילו דונאטי, מעצב התלבושות שעבד עם פאזוליני בסרטיו. המופע של סווינטון עוקב אחר התהליך שעורר את פריטי הלבוש מתרדמתם - מגילוי הפריטים, דרך הזיהוי שלהם, ועד להצגתם בתנועה. "לתלבושות לקולנוע יש רגע אחד של פנטזיה וזהו", אמרה סווינטון בראיון למגזין "ווג" על התלבושות של פאזוליני, "הפריטים האלה קראו לנו לבוא ולשחק איתם. יש בהם עדיין רוח - הם אוגרים אנרגיה והם יכולים להצית חלומות והשראות חדשות".

4

פאזוליני נולד בבולוניה ב-1922, בנו של חייל, שהתפרסם בכך שהציל את חייו של מוסוליני מניסיון התנקשות ב-1926. בגיל 28, פאזוליני עבר לרומא עם אמו והחל לעבוד באולפני הקולנוע המפורסמים "צ'ינצ'יטה", שהקים מוסוליני.

אחרי שכתב כמה תסריטים עבור הבמאי האיטלקי פרדריקו פליני, בין השאר לסרטים הנודעים "לילות כביריה" ו"לה דולצ'ה ויטה", החל פאזוליני לביים סרטים, ביניהם "הבשורה על פי מתי" מ-1966 על חיי ישו ו"טרילוגיית החיים" משנות ה-70, שהתבססה על ספרות מימי הביניים: "דקמרון", "סיפורי קנטרברי" ו"אלף לילה ולילה". בסרטו האחרון "סאלו או 120 ימי סדום" (1975), העתיק פאזוליני את סיפורו של המרקיז דה סאד לאיטליה של ימי מוסוליני, והעמיד במרכזו קבוצת עשירים שחוטפת גברים ונשים לווילה מבודדת כדי לענות ולנצל אותם מינית. שם הסרט מבוסס על "הרפובליקה של סאלו", מדינת הבובות הפאשיסטית וקצרת הימים שהקים מוסוליני בחסות הנאצים, שבירתה נקבעה בעיר סאלו שעל אגם גרדה.

5

שלושה שבועות לפני בכורת "סאלו", שהיה שנוי במחלוקת ואף נאסר להקרנה בבריטניה ובמדינות רבות נוספות, נרצח פאזוליני באופן ברוטלי בידי זונה ממין זכר. גופתו המושחתת נמצאה בליל ה-2 בנובמבר 1975, על חוף אוסטיה, פרבר ליד רומא. גם היום, כ-50 שנה אחרי, רצח פאזוליני ממשיך להעסיק את איטליה. ב-2005 הנאשם ברצח, ג'וזפה פלוסי, חזר בו מהודאתו, וטען ששלושה אנשים לא מזוהים בעלי מבטא דרומי הם הרוצחים האמיתיים. החודש נודע כי תיק הרצח נפתח מחדש. דו"ח של ועדה פרלמנטרית שהתפרסם לאחרונה, העוסק בפשעי המאפיה האיטלקית, העלה השערה כי הרצח קשור לכמה סצנות מסרטו האחרון "סאלו", שנגנבו בידי פושעים מהמאפיה. בעשורים האחרונים "סאלו" זוכה לעדנה, ובמאים רבים רואים בו את אחד הסרטים הגדולים של המאה ה-20.

6

פאזוליני התפרסם גם כפעיל פוליטי. הוא עבר מהפאשיזם האיטלקי לתמיכה גלויה בקומוניזם, אך גורש מהמפלגה הקומוניסטית לאחר שהואשם בשחיתות ובמעשים מגונים במקום ציבורי, ובמילים אחרות - על רקע היותו הומוסקסואל. אחת ממטרותיו התרבותיות-פוליטיות היתה החייאת שפות מקומיות, וחלק משיריו נכתב בשפת הפורלן, השפה הרומאנית המדוברת בפי כ-800,000 תושבי מחוז פריולי-ונציה ג'וליה שבצפון-מזרח איטליה.

7

ב-1963 הגיע פאזוליני לישראל יחד עם הכומר אנדרה קרארו כדי לבדוק לוקיישנים לסרטו על חיי ישו "הבשורה על פי מתי". השניים סיירו במשך כשבועיים באתרים המקוריים שהוזכרו בברית החדשה, אלא שבסופו של דבר החליט הבמאי שישראל לא מתאימה לסרט שתכנן. הוא וקרארו שבו לאיטליה עם הסרט התיעודי הקצר "חיפושי אתרי צילום בפלשתינה". ובכל זאת נוצר קשר ישראלי לסרט, כאשר ב-1979 האמן יגאל תומרקין יצר הדפס בשם "פייטה, פייר פאולו פאזוליני" שהתבסס על צילומים שצילם תומרקין בעיר מטרה בדרום איטליה, בה צילם פאוזוליני לבסוף את סרטו.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988