"יוניקורנים יהפכו לפרדות משא": בכירים במשק חוזים איך תיראה השנה הקרובה

איך שומרים על צמיחה בשנת משבר, איך נערכים לשנה של חוסר ודאות, איך תשפיע הפוליטיקה על הכלכלה, ואיך מכינים תוכניות עסקיות לתקופה של מיתון? • מועצת המנהלים של ערן גפן מסתכלת קדימה ל־2023 וחושפת חלק מהאתגרים שמחכים השנה למנכ"לים המובילים במשק • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. שנת 2023 בניהול / צילום: מנחם רייס, יח''צ מקינזי, רמי זרנגר, איל יצהר, בן הרצוג
חצי שעה של השראה. שנת 2023 בניהול / צילום: מנחם רייס, יח''צ מקינזי, רמי זרנגר, איל יצהר, בן הרצוג

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team , חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק, שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו אינה ראיון במבנה קלאסי, אלא מבוססת על שיחות בין חברים למקצוע.

בשבועות האחרונים נפגשתי עם כ-20 מנכ"לים ומנכ"ליות מהמובילים במשק (גילוי נאות: חלקם לקוחות שלנו), ועיקר השיחות היו סביב השנה הקרובה ואיך היא הולכת להיראות. הדבר העיקרי שחזר ועלה בשיחות עם כולם, בלי יוצא מן הכלל, היה שאנחנו נכנסים נכנסים לתקופה חדשה ואחרת, מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

בורסות העולם מסכמות שנה: אנגליה בלטה לטובה, טורקיה בראש למרות האינפלציה | בדיקת גלובס
חזרה למשרדים אות מעבר למטא-וורס? עתיד העבודה ב-2023

בשורה התחתונה: אין לי חדשות טובות, החורף הגיע. זו הולכת להיות שנה מאתגרת לכלכלה, ירידה בקצב הצמיחה שאליו הורגלנו, וכפועל יוצא מכך - צמצומים, הידוק חגורה ואווירת מיתון.

על הרקע הזה עולה השאלה היותר מעניינת: איך אפשר להיערך לתקופה הקרובה כדי לעבור אותה בשלום, ואפילו לצאת ממנה חזקים יותר. כאן אני רוצה לסמן שתי מגמות משמעותיות. הראשונה היא Back to Basic, חזרה לעקרונות היסוד של ניהול עסק. נטישת המודל של צמיחה בכל מחיר וחזרה למיקוד ברווח, ה"יוניט אקונומיקס", תזרים המזומנים, צמצום עלויות והקפדה על יצירת ערך.

המגמה השניה על פניו סותרת את הראשונה, והיא שלמרות החזרה לעקרונות היסוד, אין כוונה לחזור להתנהלות של 2019, כי יש פה משחק חדש עם לקוחות שיתנהגו אחרת ושהצרכים שלהם חדשים. ולכן דווקא בגלל זה, על בסיס אותם עקרונות יסוד, יהיה צורך למצוא דרכים חדשניות לתת ערך. קבלו את מועצת המנהלים.

 דיויד צ'ין: שותף מנהל, מקינזי ישראל 

עם כניסתנו לשנת 2023, מקבלי ההחלטות - מראשי ממשלות ועד למנכ"לים - צריכים לבחור בדרך שתותיר אותם עמידים ורלוונטיים בעידן החדש הזה. לפתח חסינות אל מול כלכלה שצפויה להיות חלשה יותר כמעט בוודאות בשנה הקרובה, ובמקביל לנצל את ההזדמנויות העצומות ששינויים ארוכי-טווח מביאים עמם.

הצורך בעמידות הוא אוניברסלי: הוא כולל הפחתה בהוצאות מחד, והשקעה באנשים מצוינים מאידך. ניתן גם לזהות כאן צורך משמעותי במיקוד באסטרטגיה: קבלת החלטות קשות במה להתמקד ובמה דווקא לא, הפגנת אומץ בביצוע הכרעות עסקיות נחוצות ומיצוי הזדמנויות.

ב-2023 יהיו נושאים עצומים על הפרק: למשל המשך צמיחתה של הבינה המלאכותית והמעבר לאנרגיה ירוקה, בעוד העולם מתמודד עם משבר האקלים. התהליכים הללו דורשים מחברות לשנות את המודל העסקי שלהן - ואף לבנות עסקים חדשים.

חברות יצטרכו גם למצוא ב-2023 דרכים חדשות להיות בקשר עם העובדים שלהן, שכן ההעדפות שלנו לאחר הקורונה השתנו. קשה עוד יותר לרגש אנשים ולשמר עובדים מצוינים, שהם אלה שגורמים לכל הדברים שציינתי לקרות. אם לסכם, דבר אחד בטוח: השנה הקרובה תהיה הכל חוץ ממשעממת.

תמר יסעור: יו"ר ישראכרט 

רבים מכנים את מה שאנו נחווה ב-2023 תיקון שוק, חלקם קושרים את זה לקורונה ולשיבוש שרשרת האספקה הגלובלית. אחרים מכנים זאת התפכחות, תובנה המבקשת לחזור לערכים הבסיסיים של כלכלה בריאה וניהול מחובר למציאות. אני נמנית עם אלה האחרונים.

בכותרת אחת: שנת 2023 תהיה שנת השיבוש של המשבשים. כבר עתה אפשר להבחין שלענף ההייטק מקום מרכזי בגל השיבוש, והיום כבר ניתן לומר שהפריחה המוגזמת, שנשענה על מודלים עסקיים של צמיחה, נקלעה לשיבוש פנימי חזק. מדוע? כי לאחר שש העלאות ריבית רצופות, הכסף הפך למוצר במחסור. המימון של כולנו הפך להיות יקר יותר.

מכאן, שרק חברות שיודעות לייצר הכנסות ורווחיות, כלומר תזרים מזומנים בריא, או חברות שהגיוס האחרון השאיר מספיק כסף בקופתן - הופכות להיות מלכות הכיתה. מצב זה הפך יוניקורנים רבים לפרדות משא שחייבות להוכיח, בעבודה קשה, שהמודל העסקי שלהן מחזיק מים, או מימון במקרה שלנו. כך יוצא שחלק מאלה שבאו לשבש את השוק יצאו משובשים ממנו.

מכאן אגזור את אתגרי 2023: יעילות תפעולית, מוצרים מדויקים, מודל עסקי ברור ותזרים מזומנים חיובי. אלה הם האתגרים הבסיסיים שעליהם התבססו הכלכלות המסורתיות.

אז מה צריך לעשות כשמתכוננים ל-2023? אני ממליצה לכל מנהל באשר הוא לחזור לבסיס, Back to Basic. לחזור לפעילות הליבה, לבסס אסטרטגיה עסקית ממוקדת, לבחון את התוצאות על בסיס רבעוני, לעשות את ההתאמות והשינויים מהר וכמובן להמשיך לחשוב באופן יצירתי על צמיחה וחדשנות.

אדן שוחט: שותף בקרן אלף 

מבחינת הטכנולוגיה, זו תהיה שנה של נורמליזציה, שבה התעשייה תתפכח מההאנג-אובר ותגדיר מחדש מה זו הצלחה: בהכנסות, ברווחים, ביחסים עם עובדים ומשקיעים. האתגר שלנו יהיה לשמור על המומנטום של ההייטק, כמו למשל לאתר ולגייס כישרונות חדשים. אם לא נפתור את זה, נסבול בשנים שאחרי 2023.

מחוץ לטכנולוגיה ואם לחזור אל הכאן ועכשיו, זו תהיה השנה הראשונה של השפעת הקו האדום של הרכבת הקלה, מה שמדגיש שלמרות שקשה לפתור את בעיית הנדל"ן, תיקון תחבורה הוא הזדמנות גדולה בהרבה. בניגוד לאופן שבו נגיף הקורונה הפריד בין אנשים בשנתיים האחרונות, דווקא 2023 תעסוק בחיבור והחזרת אנשים זה אל זה.

מיכל קיסוס: מנכ"לית פועלים הייטק 

15 שנה לא עברנו מיתון. צריך לומר את זה באופן ברור. שימו את הקורונה בצד, כי עם כל הקושי הרב שהיה שם, זה לא היה ממש מיתון. המיתון האחרון שחווינו היה ב-2008. היו לנו 15 שנים של צמיחה והתרחבות כלכלית. איזה נתון!

השאלה שמעסיקה ומטרידה אותי היא איך דור שלם שגדל כאן בשנים האחרונות ומחזיק היום במושכות, ידע להתמודד עם המצב המתקרב? זה מצב לא מוכר, של התכווצות או סטגנציה. פעילות במצב כזה היא שונה לחלוטין מפעילות במוד של צמיחה. העולם כבר נמצא במיתון. בישראל אנחנו עדיין מתנדנדים. לבטח ניכנס למצב זה במידה כזו או אחרת.

התמודדות עם מצבים לא מוכרים ללא ניסיון מצריכה גמישות, יכולת מהירה מאוד לשנות דפוסי חשיבה מבוססים, ולפעמים מבוססים מאוד. ההתמודדות מצריכה גם עיסוק בלתי פוסק ביצירת חוסן, יכולת יצירתית לשרוד, פיתוח ערנות ואינסטינקטים חדים שיגידו מתי הזמן לפתוח מבערים ולפרוץ שוב. אלה הן רק חלק מהיכולות שיידרשו.

למי יש את היכולות האלו, אנחנו עוד לא יודעים. כי זו טבילת אש ראשונה עבור חלק משמעותי מאוד מהאקוסיסטם, ואפשר לומר אפילו שעבור רובו. מאחלת לכולנו את היכולת לעמוד מול ואפילו ליהנות מהאתגרים הקרבים.

אסתי כרמלי: מנכ"לית שטראוס מים 

נכנסנו ל-2022 עם הרבה אופטימיות בדרך ליציאה מהקורונה, אך האירועים והסערות הגיעו במלוא העוצמה. שיבוש חריג שמעולם לא חווינו בשרשרת האספקה, מחירי ההובלות שגדלו פי 10, חוסר בשבבים וברכיבים, אינפלציה יוצאת דופן ושוק עבודה רותח.

למדנו הרבה מהאירועים העוצמתיים, והבנו של-2023 יש להיכנס עם עיניים פקוחות לרווחה, למודי ניסיון, ולהיערך לכל תרחיש ולעוצמות שונות. לכל חברה יש כמה תרחישי קצה מצד אחד ותרחיש אופטימי מצד שני, וחייבים להיות מוכנים עם אלה ועם אלה - תגובה תפעולית הולמת לכל מצב, שלא להיתפס לא מוכנים.

בנוסף, בגלל השינויים הגלובליים התכופים והעוצמתיים, מציעה לעבוד בשיטת Plan To Out Perform - ליצור טבלת סיכונים והזדמנויות לחברה, אירועים חיצוניים ופנימיים, ולהכין תוכנית ביצוע לכל הזדמנות ולכל סיכון. בשיטה הזו מעבירים את הצוותים למצב פרו-אקטיבי ולא ריאקטיבי לאירועים, והסיכוי להשיג תוצאות ועמידה ביעדים גבוה.

מאחלת לכולנו שנת 2023 נורמלית ומוצלחת.

יניב גרטי: מנכ"ל אינטל ישראל 

אנחנו בסיומה של שנה סוערת. המשך ההשפעה של משבר הקורונה, הפלישה המזעזעת של רוסיה לאוקראינה, אינפלציה, העלאות ריבית, חברות שנסגרות ומצטמצמות. אני מאמין ששנת 2023, אף שלא תהיה שנה של רגיעה, תעמוד בסימן התחלה של התייצבות, ונתחיל לראות את האיזון שמסמן שווקים בריאים.

הרבה חברות רוכבות על ההזדמנויות האדירות של הטרנספורמציה הדיגיטלית, וגם העולם שלנו באינטל, עם דגש על שבבים, ימשיך ביצירת הזדמנויות טכנולוגיות וחדשנות. אלו הזמנים שבהם חברות עם עומק טכנולוגי נעות קדימה בקפיצות מדרגה.

שנת 2023 תמשיך גם לחדד את הצורך בניהול של גם וגם. גם דגש על צמיחה וגם שמירה על פרמטרים פיננסיים של ביזנס אמיתי. חיזוק החוזה המנטלי בין החברות והעובדים.ות באופן ישיר, וגם אמפתיה ניהולית. גם יכולת לצלוח את אתגרי התקופה הנוכחית וגם השקעה ביכולות הטכנולוגיות שיהוו את קרש קפיצה למנצחות הגדולות של העשור הקרוב. יהיה מרתק.

דב מורן: יזם ומשקיע הון סיכון, איש עסקים 

"הנבואה ניתנה לשוטים", אמרו חז"ל. אבל הנה הניחוש שלי: ב-2023 יהיה רע יותר. הפוליטיקה והממשל בישראל ישפיעו גם על שוק ההון ועל מצב ההייטק. לא רק בישראל, אלא גם במקומות רבים אחרים בעולם, כוחם של הפונדמנטליסטים, האנטי-דמוקרטים, הלאומנים ומאחזי העיניים רק יעלה (אולי למעט רוסיה וסין - שם זה הגיע לשיא שאחריו אפשר רק לרדת). כדור הארץ ימשיך להתחמם. לשוקי ההון העולמיים ייקח זמן להתאושש עד לבועה הבאה. אבל ב-2024 יהיה טוב יותר.

כאמור, זהו רק ניחוש ואפילו לא ניחוש מלומד. למעשה, ייתכן שבסוף מה שיקרה יהיה בדיוק הפוך.

עדי אביטל: מייסד גלידות גולדה ואניטה 

שנת 2023 עומדת להיות מאתגרת מבחינות רבות, אך טומנת בחובה הזדמנויות. התוכניות השנתיות ישתנו בהתאם, כולל שינויים ארגוניים ויצירת מנועי צמיחה חדשים. השנה יותר מתמיד ניאלץ להיות שקולים יותר בהשקעות עתידיות ובתקציבי שיווק ופרסום.

אנחנו גם מבינים שהאופן שבו אנחנו צורכים תוכן משתנה, וקהל היעד שלנו זקוק לריגושים וחידושים כל הזמן. הנקודה החשובה ביותר בעיניי היא היכולת להשתפר באופן תמידי בקבלת החלטות בסביבה שמשתנה בצורה כל כך מהירה.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

בשורה התחתונה

למרות החורף שכבר כאן, אני ממליץ למנהלים להתמקד במעגל השליטה שלהם, בו אפשר להשפיע הרבה יותר מאשר על הסביבה המאקרו-כלכלית. זה הזמן להיזכר בסיפור המקראי על יוסף, היועץ האסטרטגי המבריק בהיסטוריה, שצפה פני עתיד והמליץ לפרעה להיערך לשנות הרעב הקשות, אגר את התבואה והמזון בשבע שנות השגשוג, ולאחר מכן מכר אותו בחזרה לתושבי מצרים בשבע השנים הרעות תמורת הצאן והאדמות שלהם.

ערן גפן הוא מייסד G^Team , חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק, שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".