איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • עשרה בתי השקעות מובילים מספקים תחזיות ל-2023, לאחר שנה של טלטלות לא צפויות בשווקים • מה יעלה בגורל המאבק העולמי באינפלציה, לאן ילכו שוקי המניות, האם נראה צמיחה במשק המקומי, ואילו סקטורים יגלו עמידות לזעזועים המאקרו כלכליים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

שנת 2022 הייתה הכול מלבד צפויה. כמעט כל משקיע שכספו הושקע באיזשהו אפיק, בין שמנייתי, סולידי או אפילו בפיקדון בבנק, ספג הפסדים. נראה שכל ההתאוששות מהקורונה, ומהסגרים וההגבלות שנלוו לה, נקברה תחת ההתפתחויות הבלתי פוסקות - לחימה מדממת באוקראינה, טלטלה במחירי האנרגיה ומאבק נחוש מצד בנקים מרכזיים באינפלציה הגואה, באמצעות העלאות ריבית תכופות.

טסלה לא לבד: עוד 20 מניות גדולות שרשמו את השנה הגרועה ביותר שלהן 
מומחי השקעות בתחזיות לשנה החדשה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים
כל העולם חושב שהוא פיטר את סטיב ג'ובס. עכשיו הוא חושף את הסיפור האמיתי | ראיון 

כמעט כל אפיקי ההשקעה נכנעו לאירועי המאקרו-כלכלה בשנה שחלפה. האינפלציה זינקה - "חשבון" מאוחר על הוצאות הכספים המסיביות מצד הממשלות במשבר הקורונה והשיבושים בשרשרת האספקה. החסכונות הסולידיים של הציבור נשחקו, ומי שהשקיע במדדי אג"ח, שנחשבים מפלט בטוח יחסית, ספג לעיתים תשואות שליליות כמו במדדי המניות (התל-בונד 20 למשל נפל ב-10% השנה).

מדדי המניות הפכו מן הסתם לשקי החבטות של המשקיעים: ת"א-35 ירד "רק" ב-9.6%, בזמן שמדד ת"א-125 איבד 12.3% השנה. בארה"ב המכה הייתה כואבת יותר, מדד S&P 500 נחתך ביותר מ-20% בשנה החולפת ומדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק נפל ב-34%.

בבית ההשקעות תמיר פישמן ציינו בסיכום השנה כי בעוד שהיו אפיקים "שנתנו ביצועים עודפים, כגון איגרות חוב במח"מ (משך חיים ממוצע) קצר וריבית משתנה, באפיק המנייתי, אחרי שהשנתיים האחרונות ניפחו את מכפילי החברות, הביאו עליית סביבת הריבית והחזרה לתמחור שפוי לירידות שערים חדות במרבית הסקטורים, למעט האנרגיה".

על כל פנים, נראה כי משטר העלאות הריבית אחראי ללא מעט מהנזקים שנגרמו למשקיעים. לפתע, הפיקדון בבנק נותן תשואה "נורמלית" בשיעור חד-ספרתי, לאחר למעלה מעשור שלקוחות קיבלו בו שברירי אחוזים. אך מהצד השני, האינפלציה עדיין גבוהה, כך שמי ש"נועל" את הכסף יראה אותו נשחק ריאלית ביחס למציאות. כלומר, המוצרים והשירותים עדיין מתייקרים מהר יותר ממה שהריבית מציעה.

כש-2023 בפתח, והמגמות המאקרו-כלכליות הגלובליות עדיין איתנו, ההערכות לקצב הצמיחה ולביצועי הבורסות מתכנסות לכך. בתי ההשקעות המובילים במשק מעריכים כי קצב הצמיחה בישראל יקטן בצורה משמעותית ביחס לשנה הקודמת, שער הדולר צפוי להערכתם לשמור על יציבות יחסית ומדדי המניות אמורים לטפס ביחס לשנה שחלפה, אם כי באופן מדוד יחסית.

הסביבה הבינלאומית הפכה לרגישה, גם ברמה הגיאופוליטית, והמלחמה בין רוסיה ואוקראינה טרם הוכרעה, כולל אזכור האופציה הבלתי נתפסת של שימוש בנשק גרעיני. אירופה עדיין מחפשת את הדרך להתמודד עם ניתוקה מהגז הרוסי, ומזרחה משם מתגברת המתיחות בין סין לטייוואן, שעלולה לערער את האזור כולו.

דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות של אלטשולר שחם, מציין כי "שנת 2023 נפתחת בשלב שבו נראה כי בזכות העלאות הריבית ניכרת התמתנות ברמת האינפלציה. אנו מעריכים כי במהלך השנה תהליך העלאות הריבית יגיע למיצוי, על רקע ההאטה העולמית והתכווצות הצמיחה. זוהי תוצאה מכבידה של מדיניות הריסון האגרסיבית, אך גם צעד הכרחי לצינון המחירים.

"כבר עתה ניכרת בארה"ב מגמה של ירידה במחירי הנדל"ן, וייתכן שנראה זאת גם בישראל בקרוב. קשה לצפות כיצד תתפתח השנה, אך הערכתנו כעת היא שכאשר האינפלציה תתקרב ליעד הבנק המרכזי, וכיוון הריבית יתברר - תחזור גם הוודאות והשווקים יחזרו לעלות".

להערכת האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד, בשנה הקרובה "נראה שהמטוטלת של הכלכלה העולמית תחל לנוע סוף סוף לצד השני. האינפלציה העולמית כבר מראה סימנים של התמתנות, והעלאות הריבית החדות של 2022 יוטמעו כנראה במלוא עוצמתן במהלך השנה, ויחזירו את האינפלציה לרמה 'נורמלית'". לדברי גרינפלד, "בצד הריאלי, נדמה שיהיה קשה לחמוק מהאטה גלובלית, אבל אנו מעריכים שבשילוב עם הירידה באינפלציה, אלו ישנו את הטון של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם".

השנה שהצליחה לבלבל את כל החזאים: פערי ענק במדדי המניות, באינפלציה ובשיעורי הריבית

שנת 2022 הייתה אולי השנה הקשה ביותר לחיזוי, לנוכח הטלטלות והאירועים הדרמטיים שהתרחשו בה. למעט בפרמטר אחד - הצמיחה של המשק הישראלי - פספסו גופי ההשקעות בתחזיותיהם בגדול

הפתגם היידי המפורסם אומר ש"האדם מתכנן תוכניות, ואלוהים צוחק" (ביידיש גם זה מתחרז). שנת 2022 הייתה אולי השנה הקשה ביותר לחיזוי, לנוכח הטלטלות והאירועים הדרמטיים שהתרחשו בה. זאת, לאחר ששנתיים קודם לכן התפרצה בעולם מגפה בעוצמה שלא נראתה לפחות 100 שנים. וכך, למעט בפרמטר אחד - הצמיחה של המשק הישראלי - פספסו גופי ההשקעות בתחזיותיהם בגדול.

ההערכות הממוצעות דיברו על כך שמדד ת"א-35 יטפס השנה ב-8%, אך בפועל הוא הציג תמונת ראי וירד בקרוב ל-10%. אפילו לא אחד מ-11 גופי ההשקעות שנשאלו העריך שהמדד התל אביבי יסיים את השנה בירידה.

בדרך כלל ההערכות היו לעלייה בשיעור חד-ספרתי. במדד S&P 500 התמונה הייתה קיצונית הרבה יותר. התחזית היתה לעלייה של 5%, אך בפועל המדד נחתך בכ-21%. גוף אחד בלבד, תמיר פישמן, העריך שמדד זה יירד בסיכום השנה, בכ-5%.

שער הדולר סיפק דרמה נוספת. את שנת 2022 התחלנו עם שער דולר של 3.11 שקלים, שנבע מגאות עצומה בתחומי הטכנולוגיה. למתקשים להיזכר, בשנה שעברה עוד רבו ביניהם הסטארט-אפים על מתכנתים, והציעו תנאים מפליגים לכל פרח צעיר בעולם התכנות.

המערכונים בטלוויזיה דיברו על חלוקת מכוניות טסלה לעובדים טריים, והכל תורגם לעוצמת השקל בפועל. בהמשך, זרם כספי המשקיעים נחלש מאוד כשמניות הטכנולוגיה בכל העולם קרסו.

הכל התנקז לדולר, שזינק ב-13% מול השקל, ואנחנו מסיימים את השנה באזור 3.5 שקלים לדולר. החזאים העריכו עלייה של עשירית ממה שהייתה בפועל - 1.3% בממוצע.

התקרבו בצמיחה, לא דמיינו את הריבית

לגבי הצמיחה במשק מדובר בהערכה מושכלת יותר, שדווקא הייתה קרובה לנתוני האמת. המשק הישראלי צפוי לסיים את 2022 עם צמיחה של מעל ל-6%. את הרבעון השלישי סיימנו עם צמיחה של 5.7%, ואלה הן ההערכות העדכניות. החזאים העריכו צמיחה שנתית ממוצעת של 4.7% - פער סביר בהתחשב באירועים שפקדו את המשק בסופו של דבר.

שני הנתונים הבאים היו כמובן חלק ממנועי הדרמה בשווקים הפיננסיים. האינפלציה במשק עלתה בקצב שנתי של 5.3% נכון לימים אלה (מדד דצמבר יתפרסם רק בעוד שבועיים ויחשוף את נתון ההתייקרויות), גבוה פי שניים מהתחזיות של גופי ההשקעות - שצפו בממוצע עלייה של 2% ברמת המחירים בישראל בשנה זו.

וכמובן, ריבית בנק ישראל. זו הושפעה כצפוי מההעלאות המהירות והנחושות של ריבית הפדרל ריזרב בארה"ב במהלך השנה, ולבנק ישראל לא הייתה אפשרות להישאר מאחור, אחרת היינו מקבלים קריסה של השקל, שהייתה מובילה לזינוק דרמטי בהרבה באינפלציה.

מעבר לכך, כאמור, משענת כספי ההייטק נחלשה משמעותית השנה. וכך, בעוד שהחזאים סברו שבסוף השנה תעמוד ריבית בנק ישראל על 0.25% בממוצע, אנו בעיצומו של עידן חדש עם ריבית בגובה 3.25%, והעלאות נוספות אפשריות באופק.

הבורסה בת"א תעלה פחות מארה"ב

גופי ההשקעות שנאותו לספק את תחזיותיהם לשנה הקרובה הם בתי ההשקעות אפסילון, פסגות, אלטשולר שחם, אנליסט, תמיר פישמן, מיטב ומגדל שוקי הון. כמו כן השתתפו במתן התחזיות בנק לאומי וחברת פעילים של בנק הפועלים, וחברת לידר שוקי הון.

בהתייחס לשוק המקומי, ההערכה הממוצעת של גופי ההשקעות הללו היא כי מדד ת"א-35 יעלה ב-6.6%. בטווח הגבוה, אפסילון, תמיר פישמן ופעילים אופטימיים בהערכתם כי יטפס 12%-13%, ולעומתם לאומי, מיטב ולידר שוקי הון צופים כי המדד יירד בכ-2% בסיכום השנה הקרובה.

בשנה המסתיימת מדד ת"א-35 הניב תשואה "סולידית" יחסית למדדי מניות בינלאומיים אחרים, כשירד "רק" בכ-10%.

באשר למדד המוביל בשוק האמריקאי, ה-S&P 500, הרי שהחזאים סבורים שהוא יטפס בכ-13% בסיכומה של 2023, עלייה כפולה כמעט מזו החזויה במדד התל אביבי. את השנה הנוכחית המדד מסיים (נכון ל-28.12) ברמה הנמוכה מ-3,800 נקודות, פער של 1,000 נקודות כמעט מרמתו בתום השנה הקודמת (4,766 נקודות).

הדולר לא ישמור על העוצמה שלו מול השקל

שער הדולר כיום נע סביב 3.54 שקלים, בתום שנה רבת תהפוכות. המפולת במניות הטכנולוגיה בוול סטריט נוטה להשפיע מיידית על עוצמת השקל. הסיבה היא זרם הדולרים של המשקיעים בטכנולוגיה בארץ, שהביא בעשור האחרון להתחזקות מתמדת של המטבע הישראלי, ומדיניות של רכישות מט"ח (בעיקר דולרים) על ידי בנק ישראל, במטרה להרגיע אותה.

את שנת 2022 התחלנו בשער דולר של 3.11 שקלים, ומאז הדולר התחזק ביחס לשקל בכ-14% עד סוף השנה. זהו דווקא אפיק השקעה חיובי, שהיכה את האפיקים המסורתיים בשנה הלא פשוטה הזו.

בתי ההשקעות נוטים להעריך שהשנה השקל יתחזק בהדרגה מול הדולר לאזור ה-3.37 שקלים בממוצע. מרבית ההערכות בלב הקונצנזוס הן ליחס של 3.4-3.45 שקלים לדולר, והגוף היחיד שמעריך שמעריך התחזקות משמעותית הוא בנק לאומי, עם תחזית של 3.18 שקלים לדולר.

הריבית תטפס עוד והצמיחה תהיה צנועה

ושוב בזווית המקומית, ההערכה הרווחת בקרב בתי ההשקעות היא כי ריבית בנק ישראל תעמוד בממוצע על 3.78%. שלושה מבתי ההשקעות צופים העלאות ריבית עד לרמה של 4% בסיכום 2023, ואחרים סבורים כי הריבית תנוע בטווח של 3.5%-3.75%.

בכל מקרה יתרחשו שתיים עד שלוש העלאות ריבית מרמתה כיום - 3.25%. למי שכבר שכח, עד פברואר השנה שיעור הריבית היה 0.1% בלבד, טרם החלה הדרמה בזירה המוניטרית העולמית.

וכמה יצמח המשק הישראלי? התחזית היא לשיעור צנוע של 2.5% בשנה הקרובה, לעומת נתון של מעל 6% בסיכום 2022. הערכות בתי ההשקעות נעות בין 2% באפסילון, בפסגות, באנליסט ובמיטב, ועד צמיחה של 3.4% שחוזה בנק לאומי.

ואם נחזור לסוגיה הבוערת של האינפלציה, כאן דווקא יש בשורה מסוימת. הנשאלים סבורים שקצב האינפלציה בישראל יעמוד השנה על 2.7% בממוצע, כמעט מחצית משיעורה ב-12 החודשים האחרונים (5.3%). רק גוף אחד סבור שהאינפלציה תנוע בטווח הגבוה של 3.5% בסיכום השנה.

סקטורים מומלצים: שבבים, תקשורת ומזון

ביקשנו מגופי ההשקעות לפרט מהם הסקטורים המומלצים לדעתם להשקעה בשנה הקרובה. התחום שזכה לפופולריות הגבוהה ביותר הוא תחום השבבים. בשנת 2022 התעורר מחסור חמור באספקת שבבים, ששיבש תעשיות שלמות, כמו למשל ייצור הרכב בעולם. אלטשולר שחם, אנליסט ותמיר פישמן (שמציין את תחום המוליכים למחצה) שמים את יהבם על שבבים כאחד הסקטורים שיבלטו לחיוב.

תחום הטכנולוגיה הרחב יותר זוכה לחיבה מצד פסגות ופעילים, ולא הרחק ממנו, גם תחום התקשורת מומלץ - על ידי לידר ומיטב.

ענף המזון זוכה להמלצה מאפסילון, למרות שהמניות בו נפגעו בשיעור חד בשנה החולפת, "אך חברות המזון ימשיכו ליהנות מביקושים חזקים גם בעת האטה בפעילות המשק. להערכתנו, החברות יצליחו לגלגל עלויות לצרכן באופן מלא", אומרים באפסילון, "וירידת מחירי חומרי הגלם והתובלה, שאנו עדים לה כעת, צפויה לסייע בעתיד לרווחיות החברות בענף".